رئیس‌جمهور با بیان اینكه ما تعالی و پیشرفت مادی و معنوی را لازم و ملزوم یكدیگر می‌دانیم تاكید كرد: ما به جای توسعه به دنبال تعالی هستیم و می‌خواهیم مسائل را به‌گونه‌ای بسازیم تا از درون آن ساختن انسان به وجود بیاید.

 محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از برگزیدگان هشتمین كنگره ملی پرسش مهر، همه خانواده آموزش و پرورش را با همه وجود در اندیشه ساختن ایران دانست و گفت: مفهوم تعالی ایران و پیشرفت همه‌جانبه یك مفهوم مقدس و عزیز است و ما از اینكه از واژه تعالی استفاده می‌كنیم هدف داریم.

 

وی افزود: امروز در دنیا به برنامه‌های سازندگی، برنامه توسعه می‌گویند اما ما واژه تعالی را انتخاب كردیم و باید این مفهوم آنقدر روشن شود كه راه گم نشود.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: توسعه به معنای گسترش چیز خوبی است اما فاقد هر نوع ارزش است. چون آن چیزی كه به انسان معنا می‌بخشد، ارزش‌ها و صفت‌های انسانی است.

 

احمدی‌نژاد بهداشت، آموزش، صنعت، فنآوری و امكانات رفاهی را لازم دانست اما تاكید كرد: هیچ كدام از اینها موجب سعادت انسان و اغنای روح بلند انسانی نمی‌شود و در ذهن همه انسان‌ها در طول تاریخ، انسان سعادتمند آن كسی است كه در وجود خود ویژگی‌های انسانی همچون آزادگی، كرامت،‌حكمت، شجاعت، مهربانی، تواضع و خدمت به دیگران را متجلی كرده باشد.

 

وی با بیان اینكه پیشرفت مادی بدون توجه به ارزش‌های انسانی منجر به سقوط می‌شود به اقتصاد بدون اخلاق اشاره كرد و اظهار داشت: در چنین اقتصادی همه برای خودشان تلاش می‌كنند و فریب و چپاول امری عادی است و اینگونه می‌شود كه در یك كشور از 300 میلیون نفر، 80 میلیون فقیر هستند و افراد برخوردار هیچ اهمیتی به فقرا نمی‌دهند.

 

احمدی‌نژاد جنگ، استعمار، استبداد و خودخواهی را ناشی از سیاست بدون اخلاق دانست و تصریح كرد: در نظام سیاسی اروپا عنصر مردم نابود شد چون مردم در دموكراسی لیبرال نقشی ندارند و همه چرخش قدرت به دست احزابی است كه اعضای خاص خود را دارد.

 

وی ادامه داد: هفته قبل یك ایرانی مقیم انگلیس به ما می‌گفت ایرانی‌ها از بحران اقتصادی غرب چندان دچار آسیب جدی نشدند اما مردم غرب با نگرانی، از آینده ناامید هستند و دیگر قدرت انتخاب ندارند.

 

رئیس‌جمهور تصریح كرد: در سیاستی كه تهی از فرهنگ است، اراده مردم نابود می‌شود و می‌بینیم كه در آن كشورها صد سال است كه 2 حزب همه قدرت و ثروت و رسانه‌ها را در اختیار دارند و در آن میان خواسته مردم مطرح نیست.

 

وی ادامه داد: هر گاه روح جمعی و اراده عمومی یك ملت بتواند آزادانه انتخاب كند حتما آن انتخاب، انتخاب درستی است چون بر اساس فطرت است. اما می‌بینید كه در غرب افرادی برای اضافه كردن به رای خود، همه حیثیت خود را به صهیونیست‌ها می‌فروشند و یا به سمت همجنس‌بازها كه كثیف‌ترین موجودات هستند می‌روند. چون فقط به دنبال رای آوردند هستند.

 

احمدی‌نژاد با بیان اینكه یك جامعه باید بر پایه كمال‌جویی شكل گیرد نه چپاول و تسلط بر دیگران گفت: ما به جای توسعه به دنبال تعالی هستیم و می‌خواهیم اقتصاد، فرهنگ، سیاست و همه امور جامعه را به گونه‌ای بسازیم كه از درون آنها ساختن انسان‌ها برآیند.

 

رئیس‌جمهور جمله‌ای از شهید مدرس مبنی بر اینكه سیاست ما عین دیانت ما است را جمله‌ای زیبا دانست و اظهار داشت: ارزش و اخلاق در مسائل گوناگون به معنای روح آن مسائل است و ما تعالی و پیشرفت مادی و معنوی را لازم و ملزوم یكدیگر می‌دانیم و امروز روشن است كه راه چند صد ساله و چند هزار ساله كسانی كه بدون توجه به این مفاهیم عمل كردند، امروز به بن‌بست رسیده‌اند؛ آن آقا كتاب پایان تاریخ را نوشت و گفت كه نظام آمریكا قله پیشرفت انسان و پایان تاریخ است و همه آرزوهای بشر را برآورده كرده است و ما گفتیم كه این پایان تاریخ نیست بلكه پایان آنها است.

 

احمدی‌نژاد با بیان اینكه كسانی كه امروز دم از حقوق بشر می‌زنند، بیش از 200 سال برده‌داری می‌كردند اظهار داشت: در سفری كه به سنگال داشتم رئیس‌جمهور سنگال می‌گفت انگلیس اروپا و آمریكا از سرتاسر قاره آفریقا آدم‌ها را می‌دزدیدند و در یكی از جزایر سنگال جمع می‌كردند و با كشتی‌های بزرگ به كشورهای خودشان منتقل میكردند؛ آنها چند صد میلیون انسان را اینگونه به بردگی بردند و چندین نسل زیر این خودخواهی حیوانی یك گروه نابود شدند وتنها پس از قیام‌ها و مبارزات آنها روش‌های جدیدی را برای ادامه برده‌داری در پیش گرفتند.

 

وی با بیان اینكه در قرن گذشته آنها صد میلیون انسان را فقط برای پول و توسعه سیطره خود كشتند،‌گفت: بعد از جنگ دوم جهانی آنها كارهایی كردند كه كثافت‌كاری اقتصادشان به دیگران منتقل شود؛ كشوری در شرق دور كه به اصطلاح خیلی پیشرفته است، بدهی دولتش 1.8 برابر كل تولید ناخالص داخلی‌اش است؛ دولت آمریكا سه دهه است كه كسری تراز تجاری دارد و این مشكل را با تزریق پول بدون پشتوانه جبران می‌كند؛ آنها امروز به بن بست رسیده‌اند و فقط دست و پا می‌زنند تا حداقل وضع بدتر نشود.

 

 

 

احمدی‌نژاد تصریح كرد: امروز همه راه‌ها به دنبال ساختن دنیای جدیدی است كه آن نقص‌ها در آن نباشد، و ایران باید این جامعه متعالی را به خوبی به بشر معرفی كند.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به توفان كاترینا و بر زمین ماندن چندین هزار جنازه در خیابان‌ها ادامه داد: احساس همدلی و دلسوزی و ایثار از جمله چیزهایی است كه به زندگی انسان ارزش می‌دهد.

 

وی با بیان اینكه باید ایران را به سرعت بر پایه ارزش‌های انسانی بسازیم تاكید كرد: در اقتصاد و همه بخش‌های كشور باید پاكی و دلسوزی باشد و قطعا با اندیشه‌ای ایمانی و انسانی و استعدادهای عمیق و والای ایرانی ما خواهیم توانست قله‌ها را فتح كنیم چرا كه ما از تبار رستم، فرهاد و آرش هستیم.