تحلیلگر سیاسی رادیو فردا: در فضای موجود به نظر می‌رسد حتی آقای رفسنجانی هم بدون إعمال شرط و شروط حاضر به شرکت در این انتخابات نیست.

پایگاه اینترنتی "رادیوفردا" شنبه 24دسامبر (3دی) نوشت: «تنور انتخابات و اینکه داغ بشود یا نشود، "اکبر هاشمی رفسنجانی" را هم نگران کرده؛ مردی که شهره است به دوپهلو گفتن و اینکه به در بزند تا دیوار بشنود، نگران انتخابات پیش رو در میانه تهدیدها و تحریم‌هاست.»
"حسن شریعتمداری" تحلیلگر سیاسی در این ارتباط به رادیو فردا می گوید: «در فضای موجود به نظر می‌رسد حتی آقای رفسنجانی هم بدون إعمال شرط و شروط حاضر به شرکت در این انتخابات نیست.»
"سراج‌الدین میردامادی" فعال سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان نیز در همین زمینه با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی که گفته است: «برای مقاومت در برابر تهدیدها و تحریم ها، بهترین راه این است که انتخابات مجلس شورای اسلامی شفاف باشد و همه گروه ها و افراد بتوانند رقابتی برابر و عادلانه داشته باشند» به رادیو فردا گفت: «سخنان هاشمی رفسنجانی به نوعی پشتیبانی از مواضع آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان است. آقای هاشمی با این موضع نشان داد از عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات حمایت می‌کند.»
سایت رادیو فردا با اشاره به اینکه محمدخاتمی و اصلاح طلبان عملا با حرف های خود انتخابات را تحریم کرده اند، ادامه داد: «اواسط همین هفته محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات گفت: انتظار داشتم شرایط برای حضور اصلاح طلبان فراهم شود اما همه نشانه ها دلالت بر این دارد که نباید در انتخابات شرکت کنیم بنابراین شرکت در انتخابات معنایی ندارد.»
پایگاه اینترنتی رادیو فردا در پایان نوشت: «از سوی دیگر برخی از چهره های پرنفوذ اصولگرا مانند محمدرضا باهنر، غلامعلی حداد عادل و آیت الله مهدوی کنی که هدایت کمیته حل اختلاف اصولگراها را بر عهده دارد، نگرانی خود را پنهان نکرده‌اند. حسن شریعتمداری در این باره می گوید: انتخابات این بار با بحران‌های ساختاری مواجه است؛ یا باید بخش هایی از آن ها که بر سر سفره نظام مانده اند بخش هایی دیگر را حذف کنند یا باید تن دهند به اینکه آقای احمدی نژاد و یارانش برنده شوند و سکان کشتی کشور این بار در قوه مقننه و مجریه در دست آن ها باشد که پایگاه های گسترده ای در بین روستائیان و شهرهای کوچک ایجاد کرده‌اند.»

شایان ذکر است که نظام جمهوری اسلامی طبیعتا آن دسته از فعالان سیاسی را که در سال 1388، سلامت انتخابات دور دهم ریاست جمهوری را بدون هیچ مستندی انکار کردند و اردوکشی خیابانی را بر پیگیری سازوکارهای قانونی ترجیح دادند، فاقد صلاحیت برای حضور در انتخابات -به عنوان نامزد- می داند. مطابق ضوابط قانونی، اسامی و عناوینی همچون اصولگرا و اصلاح طلب و محافظه کار و تندرو و کندرو و چپ و راست و میانه و... مدخلیتی در احراز صلاحیت نامزدها ندارند بلکه پیشینه عملکرد نامزدها و میزان تعهدشان به چارچوب های قانونی، ملاک تأیید آن ها خواهد بود. تجربه ثابت کرده است که حکومت ها هرچه بیشتر بر التزام به قانون پای فشرده اند، در جلب اعتماد و اطمینان عمومی موفق تر بوده اند. بنابراین تکیه و تأکید مسؤولان جمهوری اسلامی بر عدم صلاحیت قانون شکنان و فتنه گران و منحرفین، اتفاقا نویدبخش انتخاباتی سالم و پرشور خواهد بود.
اهتمام روزافزون رسانه های بیگانه برای کاستن از رونق انتخابات آینده نیز بدون شک باید همه دلسوزان نظام اسلامی را به تأمل وادار کند که در اظهارات و مواضع خود باعث دلسردی مردم و شادی دشمنان انقلاب نشوند.