موضوع برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد، همچنان در رسانه های جهان بازتابی گسترده دارد و کارشناسان از برگزاری اجلاس نم به عنوان شکستی تراژیک برای اسرائیل و همپیمانان غربی اش یاد می کنند.

روزنامه نیشنNATION چاپ پاکستان در گزارش مشروح خود در این مورد، برگزاری اجلاس سران نم را در ایران شکستی غمبار و تراژیک برای اسرائیل خوانده و می نویسد:


با حضور دوسوم بدنه سازمان ملل، جنبش عدم تعهد پس از سازمان ملل بزرگترین نهاد بین المللی است و اعضای آن به طور اصولی به قدرتهای بزرگ وابسته نیستند.

این روزنامه می نویسد: اجلاس امسال از منظر متفاوتی برای ایران از اهمیتی خاص برخوردار است زیرا ایران از رهگذر این جنبش و میزبانی آن قادر خواهد بود همکاریهای منطقه ای و بین المللی را شکل دهد و بر تحریمها علیه این کشور چیره شود.


این روزنامه از تلاش فوق العاده ایالات متحده و اسرائیل برای قانع کردن رهبران کشورهای جهان به حضور نیافتن در اجلاس سخن گفته، با اشاره به حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس می نویسد:
از هفته ها قبل جریان اصلی رسانه ای آمریکا بر به جریان انداختن تبلیغاتی مخالف و منفی علیه ایران استوار شد و حتی این حقیقت را هم نادیده گرفتند که ایران پیش از این به ریاست نم برگزیده شده است.


سایت شبکه الجزیره هم در گزارش خود از اجلاس عدم تعهد در تهران می نویسد: ایران 120 کشور را که خود را غیرمتعهد می خوانند، گرد هم آورده است و رهایی جهان را از سلاحهای هسته ای باوجود ادعاهای غربی ها به عنوان محور آن برگزیده است.


حال و هوای خیابان های تهران

خبرگزاری شین هوا ی چین هم در گزارش خود از استقبال ایرانیان از اجلاس نم خبر داده، می نویسد: بنرها و پوسترهایی که در خیابانهای تهران نصب شده، به میهمانان خوش آمد می گوید و به رهگذران یادآور می شود که رویدادی مهم در جریان است.


روزنامه هرالد زیمباوه هم از عزیمت موگابه رئیس جمهوری این کشور به تهران خبر داده و یادآور شده است که سیمبابراشه مومبنگوی وزیر خارجه زیمبابوه هم اکنون در تهران به سر می برد.


این روزنامه هم به نقل از کارشناسان می نویسد که برگزاری اجلاس تهران شکستی برای آمریکا و همپیمانان غربی اش در انزوای ایران محسوب می شود.


روزنامه فرست ورلدFIRST WORLD هند هم در گزارشی از اجلاس نم، آن را شکست تحریمهای غرب علیه ایران خوانده است.


برخی دیگر از روزنامه های هندی هم از فرصتی که سفر مان موهان سینگ به ایران برای توسعه روابط اقتصادی هند فراهم می آورد تاکید کرده اند.

اکثر رسانه های آمریکایی برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها در تهران را نشانه منزوی نشدن ایران برخلاف تلاشها و ادعاهای دولت اوباما در چهار سال گذشته خوانده و نیویورک پست تا آنجا پیش رفت که این اجلاس را آخرین میخی که بر تابوت "اوباما" رئیس جمهور آمریکا کوبیده می شود خواند.

روزنامه آمریکایی " نیویورک تایمز"حضور " بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد و نخست وزیر هند با هیئتی 250 نفره با هدف توسعه روابط تجاری با ایران و همچنین حضور محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر در ایران بعد از سالها خصومت بین ایران و مصر را بیانگر موفق بودن سیاست ایران و روابط عمومی جمهوری اسلامی ایران خوانده و نوشت : تمام اینها به معنی شکست تلاشهای آمریکا برای منزوی کردن ایران و فلج کردن اقتصاد ایران از طریق تحریم است.

دیگر روزنامه آمریکایی " واشنگتن پست " بعد از تعطیلی روز گذشته به انتشار مطلب روز قبل خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتد پرس" مبادرت کرد که در این مطلب افتتاح اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران به منزله سیلی ایران بر چهره آمریکا و تحریمها معرفی شده بود.

همچنین روزنامه آمریکایی " نیویورک پست " ، توانایی ایران در جمع کردن رهبران 120 کشور جهان در تهران از جمله رهبران برجسته عرب ، " بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل و برخی رهبران غربی را به منزله آخرین میخ بر تابوت " باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا خوانده و نوشت این امر موجب نگرانی برخی قدرت های غربی شده است.

روزنامه آمریکایی " بوستون گلوب " نیز با اشاره به افتتاح اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تلاشهای غرب و آمریکا برای توقف برنامه هسته ایران از طریق منزوی کردن آن نوشت : ایران با برگزاری این اجلاس قدرت روابط جهانی اش را به نمایش گذاشته و نفوذ آمریکا و غرب را در جهان به چالش کشانده است.

روزنامه صهیونیستی " هاآرتص " با ابراز تاسف از حضور " بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل در اجلاس غیر متعهدها علت حضور وی را به خاطر رفتارهای مستکبرانه مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خوانده و به نقل از یک مقام وزارت خارجه این رژیم نوشت : نتانیاهو ابتدا از بان کی مون خواست تا در این اجلاس شرکت نکند و سپس شروع به جریان سازی رسانه ای علیه بان کی مون کرد تا بر او فشار بیاورد تا در این اجلاس شرکت نکند. شاید اگر ما در این خصوص سکوت می کردیم امروز نتیجه بهتری می گرفتیم.

دیگر روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست " با اشاره به حضور بیش از 120 کشور جهان در این اجلاس و رد درخواست این رژیم از سوی دبیر کل سازمان ملل برای شرکت نکردن در این اجلاس به نقل از یک مقام ارشد دولتی رژیم صهیونیستی نوشت : متاسفیم که این اجلاس به مقامات ایران این امکان را داده که به جهان نشان دهد که منزوی نشده است و به مردم ایران هم بگوید ما در جهان دوستان و متحدان زیادی داریم.

لازم به ذکر است اکثر رسانه های عمده انگلیسی مثل گاردین ، دیلی تلگراف و تایمز در برابر این رخداد سیاسی بزرگ که با حضور بیش از دو سوم کشورهای جهان در تهران برگزار می شود سکوت اختیار کرده اند.