اگرچه کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ رشد ۸ میلیارد دلاری صادرات را نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد اما مشاهده استمرار صادرات برخی مواد خام معدنی در بین ۱۰ قلم کالای اول صادراتی، این خبر خوش را به خبری نگران کننده بدل می کند. از سوی دیگر رشد حدود ۳ میلیارد دلاری واردات که عمده آن به واردات کالاها و غذای اساسی اختصاص دارد، وضعیت خوبی را برای کشور تصویر نمی کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 93/11/6 در جمع مهندسین حاوی تذکرات جدی در حوزه حمایت از تولید داخل و تجارت بود. ایشان در دیدار اعضای ستاد مهندسین کشور ضمن بیان این که فشار واردات، کشور را از پای درآورده است، به این موضوع اشاره کردند که پایین آوردن تعرفه واردات به بهانه کاهش قاچاق، دارای منطق قوی ای نیست.
این در حالی است که نعمت زاده و افخمی معاون اقتصادی وی، با تأکید بر لغو ممنوعیت واردات کالا اینطور بیان کردند که با این کار علاوه بر کاهش قاچاق، منابع مالی زیادی نصیب دولت می‌شود. اما به عقیده کارشناسان یکی از مهمترین اصول سیاست های اقتصادی حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات بی رویه بوده و این درحالی است که وزارت صنعت به بهانه کاهش قاچاق، راه را برای واردات تمامی محصولات باز گذاشته است.
آمار تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ از سوی گمرک اعلام شد. طبق آمار منتشر شده عمده کالاهای وارداتی کشور همچون دوره های گذشته شامل کالاهای اساسی نظیر گندم، برنج، کنجاله، فولاد و جو بوده که از این حیث نکته منفی به شمار می رود. عیار آنلاین در همین خصوص نوشت: ملاحظه می شود که ۸ قلم از کالاهای عمده وارداتی افزایش در حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه خود داشته اند. بیشترین افزایش را «جو» با حدود ۱۰۸ درصد و سپس گندم با ۵۷ درصد نسبت به سال ۹۲ داشته است.

براي مشاهده عکس فوق در سايز بزرگ، اينجا يا بر روي آن کليک نماييد

جدول زیر ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی سال ۹۳ را نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می شود همانند سالهای قبل، حدودا ۷۰ درصد از این ۱۰ قلم کالا مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی می شود(فقط چند مرحله فرآوری بر روی آنها صورت گرفته است.). در واقع دلیل عمده افزایش صادرات۹۳، در واقع افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی می باشد و در صادرات سایر کالاهای صنعتی و کشاورزی و پزشکی تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

براي مشاهده عکس فوق در سايز بزرگ، اينجا يا بر روي آن کليک نماييد

در حوزه خودرو، تولید این محصول در سال ۹۳ از مرز یک میلیون و ۱۴۶ هزار دستگاه عبور کرد. درهمین مدت ۱۰۲ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار به کشور وارد شد که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ از لحاظ تعداد ۳۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین بیش از ۲۷ هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر شده است که نشان از رشد ۱۹۰ درصدی صادرات خودرو در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۹۲ دارد. کشورهای مقصد صادراتی، اغلب عراق، آذربایجان، ساحل عاج و ونزوئلا بودند.
در سال ۱۳۹۳ کشورهای چین، عراق، امارات، هند و افغانستان عمده‌ترین مشتری‌های کالاهای ایرانی بوده‌اند و مبادی عمده وارداتی محصولات ایران، کشورهای چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند بوده‌اند.
آمارها نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی در تجارت فرامرزی جمهوری اسلامی ایران سهم بسیار بالایی دارند به طوریکه حدود ۹۲ درصد کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به آسیا صادر می‌شود و همچنین بیش از ۷۷ درصد نیازهای وارداتی ایران از کشورهای آسیایی تأمین می‌شود و در مجموع سهم کشورهای آسیایی از تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در حدود ۸۳ درصد است.

براي مشاهده عکس فوق در سايز بزرگ، اينجا يا بر روي آن کليک نماييد

=======================

براي مشاهده عکس فوق در سايز بزرگ، اينجا يا بر روي آن کليک نماييد

اگرچه کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۳ رشد ۸ میلیارد دلاری صادرات را نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد اما مشاهده استمرار صادرات برخی مواد خام معدنی و یا محصولات پتروشیمی که تنها یک مرحله فرآوری شدند در بین ۱۰ قلم کالای اول صادراتی، این خبر خوش را به خبری نگران کننده بدل می کند. از سوی دیگر رشد حدود ۳ میلیارد دلاری واردات که عمده آن به واردات کالاها و غذای اساسی اختصاص دارد، وضعیت خوبی را برای کشور تصویر نمی کند.(+)

"Our President, analytical news site"