سوژه سی هشتمین سفر اسکات پترسون فعالیت محمود احمدی نژاد و هوادارنش پس از پایان دوران ریاست جمهوری است. پترسون برای یافتن پاسخ سوالات و تکمیل گزارشش در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات گپ و گفتی با خبرنگاران دولت بهار داشت.

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از دولت بهار؛ اسکات پترسون خبرنگار ارشد حوزه خاورمیانه کریستین ساینس مانیتور است که بیش از 37 بار به ایران سفر کرده. پترسون اگر چه فارسی سخن نمی گوید و در سفرهایش به ایران مترجمی ایرانی او را همراهی می کند اما به زبان فارسی مسلط است. کتاب "ای شمشیرها مرا دریابید" که بر گرفته از سخن امام حسین (ع) است، از جمله تالیفات او درباره ایران است. شهرت نسبی خبرنگارمنطقه ای کریستین ساینس مانیتور در ایران از آنجایی ناشی می شود که در فیلم انتخاباتی سعید جلیلی، مصاحبه پترسون با وی به صورت برجسته نمایش داده شد.

(تصویر وب سایت شخصی اسکات پترسون)

سوژه سی هشتمین سفر اسکات پترسون فعالیت محمود احمدی نژاد و هوادارانش پس از پایان دوران ریاست جمهوری است. پترسون برای یافتن پاسخ سوالات و تکمیل گزارشش در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات گپ و گفتی با خبرنگاران دولت بهار داشت. او در خلال این گفت و گو به بیان دریافت شخصی اش از محمود احمدی نژاد پرداخت:

«من 10 سال به صورت جدی درباره احمدی نژاد گزارش نوشته ام. اولین بار وقتی احمدی نژاد شهردار بود یک گزارش درباره او نوشتم. وقتی در نارمک رایش را در سال 84 به صندوق انداخت با او بودم. وقتی در همان مسجد مردم خوشحال را فروتنانه بقل کرد، من از نزدیک او را می دیدم. هر وقت با تفکر محبوبش می توانست مردم را خوشحال کند، من او را دنبال می کردم. در عین حال وقتی رفسنجانی با غرور و حالت خاص و معروف خودش در جماران رای خود را به صندوق انداخت، من او را دیدم. احمدی نژاد در نارمک همه مردم را بقل می کرد و هیچ غرور و تکبری نداشت، من تفاوت احمدی نژاد با رفسنجانی را دیدم.

وقتی آمد و در نارمک در انتخابات مجلس رای داد، باز هم آنجا بودم. وقتی سفر کرد به بیرجند من هم با او سفر کردم و دیدم مردم چطور از او استقبال کردند. من یادم است سال ها قبل به نارمک رفتم و با یک ساندویچی مصاحبه کردم. از او پرسیدم احمدی نژاد کیست؟ گفت احمدی نژاد سرباز امام دوازدهم شیعیان است.

بعدها دیدیم که احمدی نژاد شروع کرد به چالش با افراد قدرتمند و بانفوذ و از رفسنجانی گرفته تا مصباح یزدی که شخصیت بسیار مهمی است، با او مخالفت کردند.

بعد از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در همان روزهای اول گروهی از خبرنگاران خارجی به منزل او رفتند. من آنجا بودم. خبرنگاری از پسر احمدی نژاد پرسید پس جکوزی خانه شما کجاست؟ و او لبخند زد. من به خانه احمدی نژاد رفته ام و کاملا به یادم هست وقتی او رئیس جمهور شد به مردم اعلام کرد که یک خانه در نارمک دارد و یک ماشین قدیمی. من کاملا اعتقاد دارم احمدی نژاد بعد از 8 سال داراییش همان بود و تغییر نکرد، همان خانه در نارمک این بار بدون آن ماشین قدیمی، این اعتقاد شخصی من است، چیزی به زندگی او اضافه نشده است. درباره کابینه و برخی از نزدیکان او اتهامات زیادی منتشر شده، اما به نظر من احمدی نژاد چیزی به جز آن خانه ندارد.»

پترسون در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت های هوداران احمدی نژاد برای او موضوعیت دارد، می گوید: «فعالیت هواداران احمدی نژاد برای ما بسیار جذاب و مهم است. ما می خواهیم بدانیم طرفداران رئیس جمهور سابق ایران چطور می توانند یک سال و نیم بعد از اتمام ریاست جمهوری او و در شرایطی که جایی در نظام ندارد فعالیت کنند. شما برای چه فعالیت می کنید؟ ما 10 سال از نزدیک احمدی نژاد را دنبال کرده ایم. برنامه احمدی نژاد چیست؟ آیا او باز می گردد؟»

پترسون پس بازگشت از ایران به دفتر منطقه ای کریستین ساینس مانیتور در استانبول، گزارشش را با عنوان آیا "احمدی نژاد باز می گردد" منتشر کرد. او که دوباره پس از سال ها راهی نارمک و خانه احمدی نژاد شده، می نویسد: «ساعت 6 و 25 دقیقه صبح در هوای سرد و نیمه تاریک، اولین مرید و طرفدار به «میدان 72» در نارمک می رسد ، میدانی پر از درخت در شرق تهران جایی که رییس جمهور پیشین و بحث برانگیز و جنجالی ایران در آنجا زندگی می کند... سیدابراهیم عزیزی شیرینی فروشی که ریش و کلاهی شبیه «همینگوی» دارد، می گوید: احمدی نژاد ذهن روشنی دارد و می تواند به ما کمک کند. او افکار و اندیشه های بسیار بلندی دارد.»

این گزارش می افزاید: «احمدی نژاد در حالی که ژاکتی پشمی پوشیده بود و صورتش پیرتر از سنش به نظر می رسد از خانه اش خارج شد و پیاده به سمت مردم حرکت کرد. او مستقیم به کار خود پرداخت یعنی با هر کسی چند دقیقه ای به طور جدی یا با خنده صحبت کرد و به حرف های آنها گوش داد و نامه هایشان را که حاوی درخواست هایشان بود، گرفت. احمدی نژاد به این گفتگوهای دوستانه مردمی در دوران ریاست جمهوری خود آشنا بود. وی در دو سال اول ریاست جمهوریش، 7 میلیون و 23 هزار و 286 نامه، مشابه چنین نامه هایی دریافت کرده بود که به بسیاری از آنها را با کمک های مالی یا دستورات اداری، پاسخ داد. در این روزها هم احمدی نژاد مشکلات اقتصادی مردم را می شنود و نامه ای از مرد جوانی با دستان مجروح و بانداژ شده، دریافت می کند، زنی درباره بیماری ریوی همسرش که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شده است، با وی صحبت می کند و به احمدی نژاد می گوید که همسرش به علت بیماریش باید به منطقه ای با هوای تمیزتر منتقل شود و می خواهد که همسرش زودتر از راه آهن بازنشسته شود. احمدی نژاد ترجیح داد که به پرسش من درباره بازگشتش به سیاست، پاسخی ندهد. دوستان احمدی نژاد خستگی ناپذیرند اما چندان روشن نیست که در این زمان چگونه احمدی نژاد با هواداران فعال و وفادار خود می تواند پیش برود.»

"Our President, analytical news site"