بر اساس اسناد و مدارک و اظهارات مقامات امنیتی، هاشمی رفسنجانی به همراه موسوی، کروبی و خاتمی نقش جدی در ایجاد فتنه 88 و گسترش آن را بر عهده داشته است.

پس از پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، از امروز بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، رجا نیوز در ادامه به «ادله»ی احتمالی برای رد صلاحیت هاشمی پرداخته می‎نویسد: بنابر قانون،‌شورای نگهبان حداکثر تا طرف ده روز باید نظر خود را درباره احراز یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها اعلام کند.

سخنگوی شورای نگهبان اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفت کسانی که در فتنه سال 88 نقش داشتند صلاحیتاشان از سوی این شورا تایید نخواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد با اظهارات اخیر ارشدترین مقامات امنیت کشور، هاشمی رفسنجانی را نیز در جرگه این افراد قرار دهد.

بر اساس اسناد و مدارک و اظهارات مقامات امنیتی، هاشمی رفسنجانی به همراه موسوی، کروبی و خاتمی نقش جدی در ایجاد فتنه 88 و گسترش آن را بر عهده داشته است.

در آخرین این اظهارات، وزیر اطلاعات هفته گذشته گفته بود: کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می کند و می گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است.

نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب که به نامه "بدون سلام و والسلام" معروف شد نیز از دیگر شاهد مثال هایی بود که نشان میداد ، فتنه 88 با نقش آفرینی اکبر هاشمی رفسنجانی به صورت گسترده به مرحله اجرا درآمد.

البته دلایل برای مشخص شدن عدم صلاحیت هاشمی رفسنجانی برای سمت ریاست جمهوری به این موضوع محدود نمی شود چه آنکه مواضع جدید هاشمی درباره رژیم صهیونیستی و ارتباط با آمریکا نیز نشان از آن دارد که این سیاستمدار 79 ساله برخی از اصول و آرمانهای نظام را قبول ندارد.

در همین راستا نیز هاشمی رفسنجانی در دیدار اخیر خود در جمع برخی از هوادرانش با اشاره به موضوع فلسطین گفت: « ایران با اسرائیل در حال جنگ نیست. ایران آغازگر جنگ با اسرائیل نخواهد بود ولی اگر کشورهای عرب با آن وارد جنگ شوند ، ایران کمک خواهد کرد.»

البته قرار بود دادگاه بررسی اتهامات 13 بندی مهدی هاشمی 15 اردیبهشت ماه برگزار شود که البته فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی با درخواست "استمهال" دادگاه را به زمان دیگر موکول کرد.

گفته می شود برخی از موارد اتهامی مهدی هاشمی به دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی باز می گردد.