صادق زیباکلام با حمایت از نظام سرمایه‌داری در آمریکا گفت که معترضان وال‌استریت به خاطر اینکه سدمعبر کرده‌اند بازداشت شده‌اند.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما»، صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که مردم آمریکا و اروپا به چه دلیل دست به قیامی با عنوان وال‌استریت زده‌اند، گفت: به هرحال مشکلاتی ظرف یک تا دو سال اخیر برای بسیاری از افراد طبقه پائین و متوسط جامعه آمریکا بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری اکنون در آمریکا بالاست، افزود: شماری از اقشار متوسط جامعه آمریکا پس‌اندازی را که در سهام از ۲۰ تا ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، از دست داده‌اند. شمار دیگری از مردم آمریکا وام‌های آسان و کم‌بهره‌ای از بانک‌های این کشور دریافت کرده‌اند که نتوانستند اقساط آن را بپردازند که در نتیجه بانک‌ها خانه‌های آنها را گرفته و حراج کرده‌اند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: عمدتاً برای قشر پائین و متوسط آمریکا شرایط ظرف یک تا دو سال اخیر تنگ شده اما باید به دو نکته بسیار مهم توجه داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ در ایران جشن، سرور و پایکوبی بسیاری به دلیل پدید ‌آمدن اعتراضات در آمریکا راه افتاده و طبیعی است جناح ها و جریاناتی که اشغال وال‌استریت را پیروزی می‌دانند، این اعتراضات را نشانه شکست سرمایه‌داری قلمداد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: مشابه این جشن و پایکوبی حدود ۲ تا ۳ ماه پیش در خصوص ناآرامی‌های لندن، در ایران شکل گرفت اما باید توجه داشت که نظام سرمایه‌داری در طول تاریخ و طی ۲۰ سال گذشته دچار تنگناها و بحران‌های زیادی شده اما در ادامه از این رکود و بحران‌ها عبور کرده است.

زیباکلام اظهارداشت:‌ رکود و بحرانی که اکنون در نظام سرمایه‌داری وجود دارد چیزی اضافه بر بحران‌های قبلی نیست و یقیناً نظام سرمایه‌داری بحران اخیر را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بحران‌های دهه ۲۰، بحران‌های پس از جنگ جهانی دوم و اواسط دهه ۷۰ و همچنین بحران‌های کنونی غرب، مقطعی بوده و یقیناً نظام اقتصاد آزاد از بحران‌های کنونی نیز عبور می‌کند.

وی در ادامه گفت:‌ نظام سرمایه‌‌داری آن قدر صلابت دارد که به معترضان خود اجازه می‌دهد در خیابان‌ها راه بیفتند و اعتراض و نارضایتی خود را نشان دهند. این نظام، نظامی نیست که به سادگی سرنگون شوداما فرض کنیم که نظام آمریکا و نظام اقتصادی و اجتماعی انگلیس سرنگون شود، سؤال این است که چه نظامی را جایگزین این نظام‌ها کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: آیا در ایران توانسته‌ایم اقتصاد سالم، صحیح و اصولی ایجاد کرده و جایگزین نظام آمریکا و انگلیس کنیم؟‌ اگر واقعاً آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن و فرانسه بخواهند اقتصاد خود را کنار بگذارند، ما چه مدلی را در ایران توانسته‌ایم ایجاد کنیم که بتوانیم اکنون به نظام‌های غربی و آمریکایی اعلام کنیم که از نظام اقتصادی ایران الگو بگیرند؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: ‌اگر قرار باشد کشوری به دلیل ایجاد اعتراضات در آمریکا و اروپا خوشحالی کند، آن کشور باید توانسته باشد نظام اقتصادی طراحی کند که غربی‌ها بتوانند آن را الگوی خود قرار دهند.

وی افزود: آیا واقعاً توانسته‌ایم یک نظام اقتصادی موفق را طراحی کرده و اعلام کنیم که ای مردم آمریکا این نظامی که در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده را الگوی خود قرار دهید؟ واقعاً ما چه چیزی را می‌خواهیم به غرب و آمریکا الگو قرار دهیم؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: همواره در ایران به این نتیجه می‌رسیم که نظام غرب دچار بحران شده اما اگر به آمارها مراجعه کنیم می‌بینیم ظرف ۲۰ سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ بار به این نتیجه رسیده‌ایم که نظام غرب با بحران مواجه شده است. هنگامی که آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد، در ایران به این نتیجه رسیدیم که آمریکا با بحران مواجه شده است.

وی در ادامه گفت: این‌گونه در ایران مطرح می‌شود که اگر نظام آمریکا تا پایان سال ۹۰ سقوط نکند، قطعاً در نیمه دوم سال ۹۱ این نظام سقوط خواهد کرد. اگر به روزنامه‌های کشور از ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته مراجعه کنیم، مشهود است که نوید داده شده سقوط نظام سرمایه‌داری نزدیک است، این در حالی است که در غرب این بحران‌ها پیش آمده اما توانسته‌اند آنها را پشت سر بگذارند.

زیباکلام در پاسخ به این سؤال که شما اعتقاد دارید در آمریکا و غرب به راحتی مردم اجازه اعتراض دارند اما مشاهده می‌کنیم پلیس و نیروهای امنیتی این کشورها برخوردهای خشونت‌آمیزی با معترضان دارند و چرا این اعتراض‌ها در آمریکا و غرب سانسور می‌شود؟ گفت: اگر سانسور وجود دارد پس چرا در ایران که فاصله بسیاری با آمریکا دارد این اخبار منتشر می‌شود؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت:‌ اگر قرار بود آمریکا اخبار این اعتراضات را سانسور کند، اولین کاری که انجام می‌داد خبرنگاران خارجی را اخراج می‌کرد. در جامعه ایران اگر مشکلاتی ایجاد شود، اولین کاری که می‌کنیم، خبرنگاران خارجی را اخراج می‌کنیم.

زیباکلام افزود: تا آنجایی که می‌دانم، آمریکایی‌ها هیچ خبرنگار خارجی را اخراج نکردند. تا آنجایی که می‌دانم سی‌‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و الجزیره لحظه به لحظه اخبار این اعتراض‌ها را در رسانه‌های خود به تصویر می‌کشند. تا آنجایی که می‌دانم هیچ‌کدام از معترضان در آمریکا مورد ضرب و جرح توسط پلیس قرار نگرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: تا آنجایی که می‌دانم معترضانی که توسط پلیس در آمریکا بازداشت شده‌اند، در کمتر از ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شده و از زندان مرخص شده‌اند و اکنون منتظرند که دادگاه آمریکا آنان را به جرم سدمعبر محاکمه و مجازات کند.

زیباکلام تصریح کرد: تا آنجایی که می‌دانم دولت آمریکا هیچ یک از مخالفان و معترضان را به دست داشتن و همکاری با بیگانگان متهم نکرده و این‌گونه تلقی نشده که این معترضان با القاعده و دشمنان آمریکا هم‌دست بوده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه معترضان آمریکایی به هیچ‌عنوان مورد ضرب و شتم توسط پلیس قرار نگرفته‌اند، گفت: تنها اتهامی که به متهمان بازداشت شده وارد است، سدمعبر بوده و واقعاً هم این معترضان سدمعبر کرده بودند و خیابان‌ها و پل‌ها را بسته بودند و این اتهام سدمعبر به معترضان از نظر من وارد است.

زیباکلام در پاسخ به این سؤال که اگر به تصاویر و عکس‌هایی که رسانه‌های خارجی و از جمله بی‌بی‌سی منتشر کرده‌اند، مراجعه کنیم، می‌بینیم که پلیس آمریکا با معترضان با خشونت برخورد کرده است و شدیداً این اعتراضات را سرکوب کرده‌ است؟ گفت: بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و سی‌بی‌اس با مالکیت صهیونیست‌ها اداره می‌شود. اما یک سؤال وجود دارد و آن هم اینکه آیا شبکه الجزیره با مالکیت صهیونیست‌ها اداره می‌شود؟ آیا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که اکنون از نیویورک خبر بخش می‌‌کند و خبرنگار ایرانی دارد، مربوط به صهیونیست‌ها است که در پاسخ باید بگویم، خیر.

وی افزود: اعلام می‌شود که پلیس آمریکا به سوی معترضان گاز فلفل و خردل پرتاب کرده است که ای کاش در سوریه و بحرین نیز برای مقابله با اعتراضات از گاز فلفل و خردل استفاده می‌‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که قیام وال‌استریت از آمریکا کلید خورده و اکنون به سایر کشورهای اروپایی رسیده است. پس این اعتراضات ناشی از مشکلات مالی جزئی مردم نیست و مردم کشورهای غربی نسبت به سیاست‌های کلی دولت‌مردان خود دست به اعتراض زده‌اند، گفت: به هرحال رکودی که وجود دارد، تقریباً در تمامی کشورهای غربی شایع شده است.

وی افزود: در ایتالیا، اسپانیا، یونان، آمریکا، آلمان و ... مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما دوست داریم در ایران این‌گونه فکر کنیم که این اعتراض‌ها فقط در اثر مشکلات مالی نیست و مردم کشورهای غربی از نظام موجود خود خسته شده‌اند.

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: فرض کنیم ناآرامی‌ها در کشورهای غربی که هر روز بیشتر شیوع پیدا می‌کند، علیه نظام‌های سیاسی حاکم در غرب باشد. آیا واقعا نظامی داریم که جایگزین نظام‌های غربی کنیم؟ به نظر شما می‌شود نظام ایران را جایگزین نظام‌های غربی کرد؟ آیا مردم ایتالیا می‌خواهند پس از ایجاد انقلاب در کشور خود، نظام ایران را جایگزین نظام خود کنند؟