در طرح اصلاح شده سنا، کنگره سی روز فرصت خواهد داشت تا توافق جامع را بررسی کند و درباره تحریم‌های کنگره ضدایران تصمیم بگیرد. اوباما در این سی روز نمی‌تواند تحریم‌های کنگره را لغو کند. کنگره هم نمی‌تواند توافق جامع را رد کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ پس از مدت‌ها نزاع ظاهری میان کاخ سفید و کنگره روی طرحی ضد توافق جامع هسته‌ای با ایران، درنهایت سیاستمداران دو قوه مجریه و مقننه آمریکا بر سر طرح سنا به توافق رسیدند.
روز گذشته کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

سخنگوی کاخ سفید هم با تغییر موضعی آشکار گفته است که اوباما این طرح را امضا خواهد کرد.
این طرح نسبت به طرح پیشین کمی اصلاح شده است و این اصلاحات، میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و کاخ سفید، اجماع پدید آورده است.
خلاصه‌ای از نکات مهم این طرح:
1. پس از توافق با ایران، کنگره سی روز فرصت دارد تا توافق جامع را بررسی کند.
2. کنگره نمی تواند این توافق را رد کند بلکه می تواند با لغو تحریم‌های کنگره بر ضدایران مخالفت کند و مانع آن شود.
3. در این سی روز، اوباما تنها می تواند تحریم‌های ریاست جمهوری بر ضدایران را تعلیق کند نه تحریم‌های کنگره را.
4. پس از این سی روز و تصمیم کنگره، اوباما دوازده روز زمان دارد تا آن را وتو کند.
5. اگر مجلس سنا، حداقل 67 رأی برای ابطال وتوی اوباما را داشت، ده روز زمان دارد تا با رأی‌گیری مجدد، وتوی اوباما را ملغی کند.
6. اوباما هر نود روز باید به کنگره اطمینان دهد که ایران به توافق، پایبند بوده است.
به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) بر اساس این طرح، دوره بررسی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا از ۶۰ روز به ۵۲ روز کاهش می‌یابد.
30 روز از این زمان صرف بررسی توافق احتمالی با ایران در کنگره و 12 روز نیز برای اظهار نظر رییس جمهوری آمریکا اختصاص داده شده است. در صورت وتوی مصوبه کنگره از سوی باراک اوباما، مجلس سنا و نمایندگان 10 روز دیگر فرصت خواهند داشت که در این زمینه رای گیری مجدد داشته باشند.
در این مدت سی روزه، اوباما تنها می‌تواند تحریم‌های را که از طریق احکام ریاست جمهوری بر ایران تحمیل شده را معلق کند اما تحریم‌های کنگره را نمی‌تواند معلق کند.
به نوشته بی بی سی (BBC) در این طرح، عبارت بندی بخشی که رفع تحریم های کنگره را به پایان حمایت ایران از تروریسم گره می زند، ملایم تر شده است. کاخ سفید به خصوص با این بند مخالف بود؛ چون می گفت نباید مذاکره در مورد برنامه اتمی را به سایر اختلافات دو کشور گره زد.
در طرح اصلاح شده کنونی آمده است که رییس جمهور باید هر ۹۰ روز به کنگره تضمین دهد که ایران به توافق نهایی پایبند بوده است.
اما در طرح پیشین آمده بود که باراک اوباما هر سه ماه نیز باید تضمین دهد که ایران از تروریسم حمایت نمی‌کند، که این بند در نسخه نهایی طرح کمیته روابط خارجی سنا حذف شد.
رسانه‌های غربی می‌گویند جمهوری خواهان و دموکرات ها در کمیته روابط خارجی بر سر طرح مربوط به نظارت بر توافق ایران، سازش کرده اند و انتظار می‌رود این طرح که با ۱۹ رای مثبت بدون مخالفت در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده، با اکثریت قاطع در صحن اصلی سنا رأی بیاورد.
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید که تا روز گذشته می‌گفت اوباما این طرح را وتو می‌کند ناگهان تغییر موضع داد و گفت: «آنچه که برای دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنا روشن کرده‌ایم، این است که رییس جمهوری مایل خواهد بود تا طرح پیشنهادی توسط این کمیته را امضاء کند.»
وی در ادامه افزود: «بخش هایی در طرح هست که مورد علاقه ما نیست، اما تغییرات ملموس کافی در آن اعمال شده به طوری که رئیس جمهور بتواند آن را امضا کند.»
به گفته سخنگوی کاخ سفید، موضوع طرح اکنون دیگر تایید یا رد توافق نهایی با ایران نیست؛ بلکه هدف آن رای گیری در مورد حفظ یا رفع تحریم های کنگره علیه ایران است.
وی از اعضای دو حزب خواست طرحی غیر از این در مورد توافق احتمالی با ایران مطرح نکنند.

گزارش صدای آمریکا

سناتور دموکرات "بن کاردین" که با اعمال تغییرات امیدوار بود طرح را برای کاخ سفید قابل قبول کند گفت:‌ «فکر می کنم این شیوه صحیحی برای پرداختن به این موضوع از سوی کنگره باشد. به نظرم این جزو اختیارات کنگره است، و این ما بودیم که تحریم ها را وضع کردیم.»
"جان بینر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت:‌ «کنگره حتما باید فرصت مرور این معامله را داشته باشد. نمی توانیم فقط به کاخ سفید تکیه کنیم، چون دولت ظاهرا می خواهد به هر قیمت (با ایران) به توافق برسد.»
روز گذشته همچنین جان کری وزیر خارجه برای دومین بار ظرف دو روز به کنگره رفت تا در مورد مذاکرات آینده با ایران براساس تفاهم لوزان از اعضای دو مجلس وقت بخواهد.
مذاکرات ایران و 1+5 از هفته آینده برای تدوین توافق جامع آغاز خواهد شد.(+)


ویدئو/ گزارش بی بی سی

"Our President, analytical news site"