دولتی‌ها متفق‌القول شده‌اند که همگی درباره نان با سیاست «با دست پس می‌زند با پا پیش می‌کشد» سخن بگویند/با توجه به نرخ تورم ما افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۲ و افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۱ را که در مجموع ۴۰ درصد می‌شود، پیشنهاد داده‌ایم، چراکه هم اکنون نانوای سنگکی، نانی که برایش ۹۰۰ تومان تمام می‌شود را ۶۰۰ تومان می‌فروشد!!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از وطن امروز، مدت‌ها پیش وقتی محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار به‌طور تلویحی درباره اصلاح قیمت آرد و نان سخن گفت اما پس از آن تایید و تکذیب‌های افزایش و ثبات قیمت نان اوج گرفت که همه در راستای این هدف بود که درنهایت اجماع غیرمستقیم بر سر افزایش قیمت آرد و نان صورت گیرد.

علاوه‌بر این سخنگوی دولت یازدهم نیز در جلسه هفتگی خود از کوچک و بی‌کیفیت‌شدن نان‌ها گله کرد و گفت اگرچه ناظران ما بر این مساله نظارت دارند و با آن برخورد می‌کنند اما نانوایان می‌گویند به جای اینکه با ما برخورد کنید واقعیت‌ها را در نظر بگیرید تا هیچ نانوایی مرتکب تخلف نشود.

تعبیر سخن نوبخت این است که قیمت نان را باید افزایش داد. البته دولت کلید این افزایش قیمت را به‌گونه‌ای دیگر و آن هم با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، تضمین کرد. دولت تعهد کرد هر کیلوگرم گندم معمولی را در سال زراعی ۱۳۹۴ به قیمت ۱۱۵۵ و هر کیلوگرم گندم دروم را به قیمت ۱۱۸۸ از کشاورزان بخرد.

در حال حاضر دولت هرکیلوگرم گندم را به قیمت تضمینی۱۰۵۰ تومان خریداری می‌کند و به نرخ ۴۶۵ تومان به کارخانجات آردسازی می‌فروشد؛ یعنی در هر کیلوگرم ۵۸۵ تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی) یارانه پرداخت می‌کند. ضمن اینکه یارانه نقدی نان به‌ازای هر نفر۴۵۰۰ تومان در ماه را نیز پرداخت می‌کند. در کنار همه این واقعیت‌ها دولت تصمیم دارد تا بزودی قیمت آرد و نان را افزایش دهد. البته سخنگوی دولت با اظهارات دیروز خود به نوعی مردم را برای افزایش قیمت نان آماده کرد.

نان‌ها کوچک و بی‌کیفیت شدند

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به افزایش قیمت نان در استان‌ها گفت: کارگروهی در سطح استان‌ها و کارگروه دیگری در سطح ملی و مرکزی موظف شده‌اند این مساله را بررسی کنند.

به تأکید نوبخت تلاش دولت بر این است تا خریداران، نان ارزان و با کیفیت تهیه کنند. وی درباره قیمت نان ادامه داد: ما در سال جاری هرکیلو گندم را ۱۰۵۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کنیم و حدود ۴۶۵ تومان به نانوایان می‌فروشیم؛ یعنی حدود ۶۸۵ تومان به ازای هر کیلو گندم یارانه پرداخت می‌کنیم. علاوه‌ بر اینکه نانوایان باید براساس یارانه‌ای که می‌دهیم نان را عرضه کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اعتراض نانوایان اضافه کرد: آنها به افزایش قیمت سوخت و کارگر استناد می‌کنند و معتقدند در این شرایط ضرر می‌کنند. به گفته نوبخت ما در سال‌های اخیر با بی‌کیفیت و کوچک شدن نان روبه‌رو بوده‌ایم و البته ناظران ما بر این مساله نظارت دارند و با آن برخورد می‌کنیم. نانوایان می‌گویند به جای اینکه با ما برخورد کنید واقعیت‌ها را در نظر بگیرید تا هیچ نانوایی مرتکب تخلف نشود.

نوبخت با اشاره به افزایش قیمت نان در استان‌ها اظهار داشت: کارگروهی در سطح استان‌ها و کارگروه دیگری در سطح ملی و مرکزی موظف شده‌اند این مساله را بررسی کنند. به‌تصریح سخنگوی دولت تلاش دولت بر این است تا خریداران، نان ارزان و با کیفیت تهیه کنند و ما همچنین مایل هستیم در حد امکان گندم را از کشاورزان گران‌تر بخریم تا درآمد کافی کسب کنند.

وی درباره وضع نانوایان نیز اظهار داشت: آنها بخشی از جامعه هستند و می‌گویند نان ارزانقیمت نباید باعث ضرر ما شود و ما باید به همه این مسائل توجه کنیم و در عین حال از نانوایان زحمتکش حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت خرید گندم از کشاورزان برای سال آینده ۱۱۵۰ تومان تعیین شده، خاطرنشان کرد: دولت همچنان یارانه قابل توجهی پرداخت می‌کند و این غیر از یارانه‌ای است که به‌طور نقدی به مردم پرداخت می‌کند. به بیان وی دولت همچنان به پرداخت یارانه ادامه خواهد داد تا نان با قیمت و کیفیت مناسب به مردم عرضه شود.

پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان

در همین حال رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درباره افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد. حسین نظرنژاد در این‌‌باره گفت: البته در ۲سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان را داده‌ایم ولی تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

نظرنژاد در گفت‌وگو با فارس، افزود: با توجه به نرخ تورم ما افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۲ و افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۱ را که در مجموع ۴۰ درصد می‌شود، پیشنهاد داده‌ایم، چراکه هم اکنون نانوای سنگکی، نانی که برایش ۹۰۰ تومان تمام می‌شود را ۶۰۰ تومان می‌فروشد. به گفته وی در ۲ سال اخیر هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشمگیری داشته، در حالی که نرخ نان ثابت مانده است و باید فکری برای آن کرد.

کم‌فروشی و گران‌فروشی نان‌های صنعتی

به دلیل نبود نظارت بر قیمت نان، نان‌های صنعتی با کم‌فروشی و گران‌فروشی ۳۰درصدی فروخته می‌شوند.

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ قیمت آرد و نان به‌رغم افزایش قیمت‌های جانبی تغییری نکرده است، اظهار داشت: در حال حاضر نظارت چندانی بر قیمت نان نمی‌شود و به دلیل کم‌فروشی، بسیاری از نان‌فروشی‌ها نان را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند چراکه قیمت مصوب نان صنعتی کیلویی ۳۴۰۰ تومان است اما به دلیل نبود نظارت، این نوع نان‌ها حدود کیلویی ۵۰۰۰ تومان نیز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند و هیچگونه شکایتی از سوی مصرف‌کنندگان نمی‌شود.

رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان را چندان مطلوب ندانست و افزود: بهترین تصمیم این است که دولت قیمت آرد و نان را آزاد کند. چراکه این امر سبب می‌شود تولیدکنندگان کیفیت نان را افزایش دهند و به تبع آن مصرف گندم و آرد در کشور نیز بهینه‌تر می‌شود. وی تصریح کرد: اینگونه نباشد که قیمت نان تنها در بخش صنعتی آزاد شود بلکه باید تصمیم‌گیری برای هر دو نوع نان سنتی و صنعتی صورت بگیرد.