آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: سرانجام جریان اصلاح‌طلبی که ابتدا با شعارهای خوبی آغاز و در نهایت به فتنه منجر شد و وقوع فتنه‌های سال 78 و 88 از جمله توطئه‌ها و مشکلاتی است که با تدبیر و رهبری بی‌بدیل مقام معظم رهبری خنثی و در نهایت موجب سربلندی هرچه بیشتر نظام شد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) و با تأکید بر اینکه حضور گسترده مردم در این مراسم نشانگر این است که پیام این انقلاب به تمام نقاط جهان رسیده و باید قدر این نعمت را بدانیم.

وی گفت: بعد از ارتحال جانسوز حضرت امام (ره)، مردم و دوستداران انقلاب نگران آینده انقلاب بودند و دشمنان نیز در تصورات باطل خود امیدوار بودند که این نظام از هم می‌پاشد اما با عنایت حق تعالی، مقام معظم رهبری سکاندار انقلاب اسلامی شدند و در طول یک ربع قرن توانستند انقلاب را از گردنه‌ها و عقبات مختلف به سلامت عبور دهند و اکنون در خاورمیانه و در جهان، انقلاب اسلامی ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

رئیس قوه قضاییه با یادآوری توطئه‌ها و فتنه‌هایی که پس از ارتحال حضرت امام(ره) و در طول 25 سال گذشته از سوی دشمنان خارجی و داخلی نظام رقم خورده است، افزود: سرانجام جریان اصلاح‌طلبی که ابتدا با شعارهای خوبی آغاز و در نهایت به فتنه منجر شد، جریان مجلس ششم و تحصن های نمایندگان آن دوره که تبدیل به موضوعی برای رسانه‌های معاند شد و وقوع فتنه‌های سال 78 و 88 از جمله توطئه‌ها و مشکلاتی است که با تدبیر و رهبری بی‌بدیل مقام معظم رهبری خنثی و در نهایت موجب سربلندی هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی شد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: خداوند به مقام معظم رهبری سلامتی و توفیق روزافزون دهد و نقش و تدبیر ایشان را در ادامه راه نظام اسلامی ایران موثرتر گرداند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به برگزاری انتخابات سوریه اشاره کرد و با تبریک برگزاری باشکوه این انتخابات به مردم سوریه و بشاراسد رئیس جمهور منتخب، گفت: مردم سوریه بر خلاف انتظار دشمنان مقاومت، با رفتن پای صندوق های رأی نشان دادند که به نظام خود علاقه‌مند هستند و با این اقدام پس از این انتخابات بار دیگر نقش دوگانه غرب در شعارهای مربوط به دموکراسی آشکار شد.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: غربی‌ها در حالی که همواره از دموکراسی حرف می‌زنند، می‌گویند ما انتخابات سوریه را قبول نداریم که باید به آنان گفت شما چه کاره‌اید که می‌گویید قبول نداریم؟ این مردم هر کشور هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: با برگزاری انتخابات در سوریه امیدواریم که هرچه زودتر بساط تکفیری‌ها نیز در این کشور جمع شود و از بین برود.

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با تبریک میلاد مسعود امام عصر (عج) و با این آرزو که «خداوند به برکت این روز عزیز و این میلاد عظیم برکاتش را بر این ملت و همه مسلمین فزونی ببخشد» ظهور امام زمان (عج) را یکی از پیش‌بینی‌های مهم قرآنی دانست و گفت: از آیات قرآنی استفاده می‌شود که این معنا یعنی ظهور امام عصر (عج) نه تنها در قرآن بلکه در همه کتب آسمانی مورد تأکید بوده است.

رئیس قوه قضاییه به آیه شریفه «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» سوره انبیاء اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در برخی از روایات وارد شده است که همه کتب الهی ذکراند، ظاهراً از این آیه می‌توان فهمید که مسئله ظهور بعد از اینکه در همه کتابهای آسمانی آمده در زبور نیز بر آن تأکید شده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: چنین معنا و مفهومی از این آیه اهمیت مسئله ظهور را به خوبی نشان می‌دهد و مسئله بسیار عجیبی است چرا که اگر آن مطلبی که در همه کتب آسمانی آمده است، توحید باشد، استبعادی ندارد یا معاد باشد باز هم استبعادی ندارد و چندان عجیب نیست اما اینکه تأکید می‌شود زمین «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی برای صالحان به ارث می‌رسد باید دید از میان این همه حقایق که در عالم هستی وجود دارد این موضوع چه خصوصیتی دارد که در همه کتب آسمانی و در کتاب زبور هم آمده است.

رئیس دستگاه قضا به آیه شریفه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» در سوره قصص نیز اشاره کرد و گفت: در این آیه شریفه نیز پیش بینی شده است کسانی که ضعیف شمرده شده‌اند یا به استضعاف کشیده شده‌اند بر اینان خداوند می‌خواهد منت بگذارد و آنها را ائمه، امام، پیشگام و وارث زمین قرار می‌دهد.

آیت الله آملی لاریجانی به حکمت 209 امیرالمومنان(ع) نیز اشاره کرد و افزود: آن حضرت در حکمت 209 می‌فرمایند این دنیا که با ما این چنین کرد دوباره با علاقه به سوی ما برمی‌گردد، چونان برگشتن ناقه به سوی فرزند خود و نکته جالب این است که حضرت برای استدلال این مطلب به همین آیه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» تمسک کرده‌اند که معلوم می‌شود منظور آن چه که برمی‌گردد ظهور اولاد حضرت است، یعنی ائمه (ع) ظهور پیدا می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» در سوره صف و آیه «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» در سوره توبه نیز اشاره و تأکید کرد: در این آیات پیش بینی می‌شود که خداوند دین خودش را بر سایر ادیان غالب و بر همه آنها مسیطر می‌کند و در نهایت خداوند متمّ نور خود هم خواهد بود که البته در روایات متعددی ائمه اطهار(ع) به نور حق تعالی تفسیر شده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: حال باید پرسید که اتمام این نور به چیست؟ به نظر می‌آید اتمامش علی القاعده به این است که امامی ظاهر می‌شود که می‌تواند تمام آنچه را که از مقتضیات امامت هست، اظهار بکند و در واقع باید گفت این نور در مقام ظهور امام عصر (عج) تمام می‌شود.

رئیس دستگاه قضا ظهور امام عصر (عج) را ظهور تمام مقتضیات امامت توصیف کرد و با بیان اینکه مهم‌ترین این مقتضیات توحید است گفت: در زمان ظهور حضرت، «کنوز ارض» آشکار می‌شود اما از همه مهم‌تر تمامیت نور امام است که خداوند آن را تمام می‌کند آن هم به گونه‌ای که «لا یعبد غیر الله» چنانکه در برخی از روایات وارد شده و این نکته خیلی جالبی است که باید بدان توجه شود.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: بر اساس آیات و روایات و تفاسیر متعدد مشخص می‌شود که نور الهی به امام تفسیر شده است اما اتمام این نور باید تناسب با این مقام عظیم داشته باشد که البته بهترین تفسیرش این است که حد اعلی این اتمام، توحید است و در واقع ظهور امام عصر (عج) ظهور تمام و کمال توحید حق تعالی است.

آیت الله آملی لاریجانی به روایت قدسی دیگر مربوط به شب معراج پیامبر(ص) نیز اشاره کرد و با قرائت بخشی از ابتدای این روایت گفت: خداوند در این شب عظیم به پیامبرش می‌فرماید «فَإِنِّی قَدْ رَضِیتُ بِکَ عَبْداً وَ حَبِیباً وَ رَسُولًا و نبیاً » آن وقت ذیل آن حق تعالی به پیغمبرش می‌فرماید «وبالقائم منکم اعمر ارضی بتسبیحی و تهلیلی و تقدیسی و تکبیری و تمجیدی و به اطهر الارض من اعدائی و اورثها اولیاء و به اجعل کلمه الذین کفروا به السفلی و کلمتی العلیا و به احیی عبادی و بلادی بعلمی و له اظهر الکنوز و الذخائر بمشییتی و ایاه اظهر علی الاسرار و الضمائر بارادتی و اُمده بملائکتی لتؤیده علی انفاذ امری و اعلان دینی ذلک ولیی حقا و مهدی عبادی صدقا» . در واقع این روایت تاکید است بر آنچه که در آخرالزمان آشکار می‌شود و مرتبه اعلی اولیای حق و حقیقت را نشان می‌دهد.

c تاکید کرد: همگان باید توجه داشته باشیم که در هر زمان، امام عصر(عج) حیّ و حاضر و ناظر است و به باطن امور و اسرار آگاه است.

رئیس قوه قضاییه به استناد آیات و روایات جایگاه امامت را چنان رفیع دانست که اگر زمین بی امام و بی حجت باقی بماند از هم می‌پاشد و این تلقی یک تلقی تعارفی برای نشان دادن عظمت امامت نیست بلکه واقعیت عالم این است که این عالم قائم به امام است در طول اینکه قائم به حق تعالی است .

رئیس دستگاه قضا افزود: در روایت دیگری از امام رضا(ع) سوال می‌کنند «اتبقی الارض بغیرامام؟» آیا زمین بدون امام می‌ماند؟ امام فرمودند نه. روای سوال می کند «فانا نروی عن ابی عبدالله علیه السلام انها لاتبقی بغیر امام الا ان یسخط الله تعالی علی اهل الارض او علی العباد». راوی از امام سوال می‌کند: ما از امام صادق (ع) روایت کرده‌ایم که زمین بدون امام نمی‌ماند والا خداوند غضب می‌کند به اهل الارض یا به عباد. امام رضا(ع) فرمود نه «لا تبقی اذا لساخت» نه این است که فقط خداوند غضب می‌کند بلکه زمین از هم می‌پاشد. در واقع فرق است بین اینکه بگوییم خداوند غضب می کند با اینکه بگوییم بدون امام و حجت، زمین از هم می‌پاشد.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: اگر ما مدعی هستیم که شیعه ائمه اطهار و شیعه امام مهدی(ع) هستیم باید به آنچه که مقتضای این شیعه بودن هست هم عمل کنیم. شیعه کسی است که تبعیت داشته باشد از صراط مستقیم الهی که همان خط ائمه اطهار است و هر کسی این صراط مستقیم را که عبودیت است بیشتر طی کرد به امام نزدیک‌تر است و شیعه حقیقی اوست ولذا کسانی که منتظر واقعی حضرت هستند باید با عبودیت، با توحید و با رفتار صحیح دینی، خودشان را به حق تعالی و امام زمانشان سلام الله علیه نزدیک کنند.

این گزارش حاکی است در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی اصلاح و الحاق موادی از آیین نامه تعیین گروه‌های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقاء گروه و تغییر مقام قضات و نحوه احتساب سنوات بحث و بررسی و موادی از آن مصوب شد.