این کارشناس مسائل منطقه به تشریح مواضع کشورهای منطقه در قبال توافقنامه ژنو پرداخته و اظهار می دارد که به باور صهیونیست‌ها، دولت حسن روحانی حاضر به اعطای هر امتیاز می باشد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ اخبار مربوط به توافق ژنو و تمدید هفت ماهه آن در ماه های اخیر در صدر بسیاری از رسانه های خبری قرار گرفته است. یکی از موضوعات مربوط به این امر، موضع کشورهای منطقه خاورمیانه در قبال توافق آتی میان ایران و 1+5 می باشد. کشورهای فوق با توجه به منافعشان اقدام به اتخاذ رویکرد مشخصی در قبال این پرونده نموده اند که گاها موجب اخلال یا حمایت از روند مذاکرات شده اند.

در این زمینه خبرنگار فرهنگ نیوز به گفتگو با سعداله زارعی کارشناس مسائل منطقه پرداخته و به تشریح مواضع کشورهای منطقه در قبال این پرونده اشاره می نماییم.

زارعی در تشریح مواضع ترکیه، رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا اظهار داشت که به واقع در اعمال فشار بر علیه ایران در زمینه فعالیت هسته ای کشورمان تفاوتی میان آنها وجود ندارد. همه ی کشورهای یاد شده به دنبال تثبیت منافع حداکثری خود در خلال این مذاکرات هستند که می توان گفت در دستیابی به این امر در طی یک سال سپری شده از زمان وضع این توافق تا حدودی موفق بوده و تتیجه مذاکرات برای آنها رضایت بخش بوده است.

زارعی در ادامه گفت، به باور سران رژیم صهیونیستی، این رژیم از زمان وضع توافق ژنو تا کنون به نسبت پیش در حاشیه امنیت بیشتری قرار گرفته است. اگر چه سران اسرائیل از بیان این مطالب در عرصه عمومی خودداری می کنند، اما صراحتا آن را در جلسات خصوصی شان ابراز داشته و از آن خشنود هستند. وی اظهار داشت که البته این صرفا یک خواب خوش برای صهیونیست هاست چرا که آنها روز به روز ناامن نر خواهند شد چه در صورت ادامه توافق و چه در صورت عدم تمدید این توافق.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه به تشریح توافق ژنو و نوع نگاه همسایگان ایران و قدرت های غربی در رابطه با آن پرداخت و گفت: آنچه که در خلال مذاکرات پیش آمده برای طرف غربی و به ویژه آمریکا فوق تصور است. آنها تصور نمی کردند که چنین تعهداتی از سوی ایران داده شود. به باور آنها با تمدید توافق ژنو، ایران مهار شده و صنعت نظامی و غیر نظامی آن کنترل گردیده که این موفقیتی کلیدی برای آنها محسوب می شود.

زارعی اختلاف آمریکا و کشورهای منطقه در قبال نوع برخورد با ایران را صرفا در اموری خاص قلمداد کرده و می گوید: آستانه تحمل ایران مورد اختلاف کشورهای فوق می باشد. به باور ترکیه و آمریکا، طرف ایرانی حاضر به اعطای هرگونه امتیاز نمی باشد، اما طرف سعودی و صهیونیستی به این امر باور دارد که ایران بدلیل تحت فشار بودن ناشی از تحریم ها حاضر به اعطای هرگونه امتیازی می باشد.

زارعی اظهار داشت که صهیونیست ها به این امر اعتقاد دارند که تهران جهت دستیابی به توافق حاضر به اعطای هرگونه امتیازی هست و دولت روحانی حاضر به دادن امتیازهایی است که پیشتر در خواب هم نمی شد آن را تصور کرد و لذا با خوشبینی هرچه تمام‌ به دنبال فشار بیشتر جهت اخذ خواسته های حداکثری خود هستند. اما آمریکایی ها با نگاه واقع بینانه تر، برای تنازل ایران حدی قائل شده و در پی آن هستند با استفاده از کارت تحریم ها در روند مذاکرات به اهداف خویش دست یابند.
"Our President, analytical news site"