اين‌روزها اخبار متفاوتي از ارسال نامه‌هاي ساختارشكنانه از سوي افراد وابسته به جريان فتنه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود كه افشا كننده پروژه‌اي از سوي سازمان جاسوسي امريكا (سيا) است.

پروژه‌اي به نام OLL...
واقعيت آن است كه پروژه‌ OLL نه براي امروز بلكه ريشه آن به دوران حاكميت اصلاح‌طلبان بازمي‌گردد. دوره‌اي كه در آن برخي جريانات افراطي همچون نمايندگان مجلس ششم نامه‌هايي سرگشاده و ساختارشكن را به مقامات عالي‌رتبه نظام ارسال كردند. از اين رو مي‌توان مجموعه تحركات اخير را فاز دوم اين پروژه تعبير كرد.
OLL چيست؟
اما شايد سؤال اين باشد كه پروژه OLL به چه معنا است. OLLمخفف «Open letter to leader» يا همان نامه سرگشاده به رهبر است.
بر اساس اين پروژه قرار است كه نهضت نامه نگاري به مسئولان عالي نظام در آستانه انتخابات شكل بگيرد تا از اين طريق و ايجاد چالش ظاهري براي رأس نظام، عملاً انتخابات و كليت جمهوري اسلامي را با چالش بزرگتر روبه‌رو كنند و از اين طريق اهداف براندازانه خود را پيگيري كنند. سرويس‌هاي جاسوسي به خوبي اين نكته را درك كرده‌اند كه بزرگترين مانع در راه تحقق اهدافشان وجود شخص رهبر انقلاب در رأس هدايت جامعه است و تجربه فتنه ۸۸ و همچنين موضعگيري‌هاي صريح شخص رهبري در قبال اين وقايع، ‌برهم زننده تمام بازي‌هاي آنان بود. از اين رو سازمان سيا با طراحي سناريوي OLL به دنبال آن بود كه از طريق ارسال نامه از افراد عادي جامعه مقامات كشور، ‌عملاً جايگاه ‌ نظام را كوچك جلوه دهد . برهمين اساس شنيده مي‌شود كه هزاران نامه از سوي سازمان سيا آماده و قرار است به نام افراد مختلف و خطاب مسئولان عالي‌رتبه كشور منتشر شود.
نوري‌زاد آغاز كننده ماجرا
در همين رابطه مي‌توان آغاز كننده سناريوي نامه‌نويسي را محمد نوري‌زاد عنوان كرد. فردي كه كمپين نامه‌نگاري خطاب به رهبري را شكل داد و ساير فتنه‌گران را به نوشتن نامه دعوت كرد. ديري نپاييد كه ساير فتنه‌گران مرتبط با سازمان سيا نيز به دعوت نوري‌زاد دست به قلم شدند و نامه‌هايي را خطاب به مقامات نظام نوشتند؛ افرادي نظير سروش، مصطفي تاج‌زاده، عبدالعلي بازرگان و برخي از آقازاده‌هاي وابسته به اصلاحات كه نقش آنان در فتنه ۸۸ و ارتباطشان با سرويس‌هاي جاسوسي خارجي به اثبات رسيده و تعدادي از آنها نيز در كشورهاي خارجي پناهنده شده‌‌اند، بخشي از اين نامه نگاران بودند و به دنبال آنها هم برخي افراد ساده‌لوح نظير احمد منتظري وارد اين طراحي سرويس‌هاي جاسوسي شدند و به نهضت نامه‌نگاري پيوستند. اما در اين ميان نكته جالب آن بود كه كسي در داخل به اين نامه‌ها توجه نمي‌كرد و مردم نيز با مشاهده سوابق اين جريان در فتنه ۸۸ عملاً اقبالي به اين نامه‌ها نشان ندادند تا اين طراحي سازمان سيا با شكست بزرگ مواجه شود. حالا پس از شكست اين سناريو، سازمان جاسوسي امريكا كه شاهد از بين رفتن تمامي طراحي‌شان در آستانه انتخابات نهم مجلس بود، دست به دامن باراك اوباما شد تا قوتي تازه به اين كمپين بدهد. بنابراين اوباما هم وارد اين نهضت شد و كوشيد تا با ارسال نامه خطاب به رهبر انقلاب عملاً نقشي در احياي اين كمپين داشته باشد.
نامه‌نگاري‌هاي متفاوت
واقعيت آن است كه ماجراي نگارش نامه به رهبر معظم انقلاب از سوي باراك اوباما را بايد نسبت به نامه‌نگاري‌هاي قبلي وي كمي متفاوت‌تر مورد بررسي قرار داد؛ تفاوتي كه مي‌توان آن را در لحن نامه مشاهده كرد.
اين براي چندمين بار است كه باراك اوباما به رهبر انقلاب نامه مي‌نويسد. نامه‌هاي قبلي يك بار پيش از انتخابات سال ۸۸ بود كه اخبار تأييد نشده‌اي در خصوص ارائه پاسخ از سوي رهبر انقلاب وجود دارد. نامه دوم نيز به گفته رسانه‌هاي امريكايي در تاريخ ۲۲ خرداد سال ۸۸ به رهبر جمهوري اسلامي ايران ارسال مي‌شود كه در آن اوباما با لحني بسيار محترمانه، پيشنهاداتي را براي اصلاح روابط ايران و امريكا به رهبر انقلاب ارائه مي‌كند. رهبري نيز در خطبه‌هاي مشهور خود در ۲۹ خرداد سال ۸۸، ‌اشاره‌اي تلويحي به اين نامه مي‌كنند و مي‌فرمايند: «…از قول رئيس‌جمهور امريكا نقل شد كه گفته ما منتظر چنين روزى بوديم كه مردم به خيابان‌ها بريزند. از آن طرف نامه بنويسند، اظهار علاقه به روابط كنند، ابراز احترام به جمهورى اسلامى بكنند، از اين طرف اين حرف‌ها را بزنند. كدام را ما باور كنيم؟»
نامه‌اي براي برنامه‌هاي سري
اما گفته مي‌شود كه نامه اين سري باراك اوباما به رهبري گويا لحني غير از آنچه كه در گذشته داشته به خود گرفته است. اگرچه برخلاف ادعاهاي رسانه‌اي، لحني بسيار منفعلانه دارد. به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، مضمون نامه جديد اوباما به رهبر انقلاب كه متن آن هنوز منتشر نشده است، مربوط به هشدارهاي ايران نسبت به انسداد تنگه هرمز است و اينكه اين اقدام ايران مي‌تواند اقتصاد جهاني، به ويژه غرب را با بحران روبه‌رو كند. در اين پيام، واشنگتن همچنين تهديد كرده چنانچه تهران اقدام به بستن تنگه هرمز بكند، واكنش امريكا را در پي خواهد داشت. از اين رو نامه اخير اوباما را نيز مي‌توان در راستاي برنامه سري OLL تفسير كرد.