روز شنبه ۲۶ آوریل کورتز تل‌آویو را به مقصد تهران ترک کرد. آیا وزیر امور خارجه اتریش به تهران آمده تا پیام سران رژیم صهیونیستی را به ایران برساند؟! سفر امروز وزیر خارجه اتریش به ایران، اولین سفر "سباستین کورتز" ۲۷ساله به عنوان وزیر خارجه اتریش به کشورمان است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از تسنیم؛ سباستین کورتز از سفر خود به اسرائیل بسیار راضی و آن را یک سفر تاریخی نامید، اما نتانیاهو از سفر وی به ایران، که قرار بود بلافاصله بعد از ترک تل‌آویو رخ دهد، دلخور بود
به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، سباستین کورتز (Sebastian Kurz) تحصیلکرده رشته حقوق و عضو حزب خلق اتریش است. وی پس از انتخابات پارلمانی این کشور به عنوان وزیر خارجه اتریش انتخاب شد و تنها با ۲۷ سال سن، از دسامبر سال ۲۰۱۳ (آذر ۹۲) سکانداری این وزارتخانه مهم را به عهده دارد.
او تنها اندکی بعد از تصدی پست وزارت امور خارجه اتریش، در بروکسل به دیدار کاترین اشتون، نایب رئیس اتحادیه اروپا رفت و تصاویر این ملاقات حاکی است که اشتون نگاه امیدوارانه‌ای به این سیاستمدار جوان دارد.
کورتز روز چهارشنبه ۳ آوریل ۲۰۱۴ به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. به گزارش روزنامه اتریشی هویته، چاپ وین، مدت زمان دیدار وی با نخست‌وزیر اسرائیل ۱۵ دقیقه پیش‌بینی شده بود ولی بیش از یک ساعت به طول انجامید.
اهمیت سفر سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش به اسرائیل و بعد از آن به ایران را می‌توان از زبان خود او شنید که گفت: در اسرائیل کمتر اتفاق می‌افتد که وزیران میهمان، هم از سوی همتای خود و هم از سوی نخست وزیر و رئیس جمهور کشور میزبان پذیرفته شوند و این باعث افتخار من است.
کورتز در این سفر از یک مدرسه و از یک بیمارستان در اردوگاه پناهندگان فلسطینی العماری بازدید کرد.سپس چهارشنبه به دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ریاض المالکی وزیرخارجه فلسطین رفت و از وی خواست به گفتگو با اسرائیل روی خوش نشان دهد.
بنا به اظهار شبکه خبری تلویزیون اتریش، سباستین کورتز از سفر خود به اسرائیل بسیار راضی و آن را یک سفر تاریخی نامید، اما نتانیاهو از سفر وی به ایران، که قرار بود بلافاصله بعد از ترک تل‌آویو رخ دهد، دلخور بود و ترجیح داد در سرزمین‌های اشغالی، موضوع محوری گفتگوهای صلح فلسطین را رها کند و بیشتر به خط و نشان کشیدن درباره ایران بپردازد.
پیش از سفر، اولویت تعیین شده برای محورهای گفتگو مذاکرات صلح خاورمیانه عنوان شد، در حالی که حین گفتگوها، روال بحث نتانیاهو و کورتز به ایران کشیده شد.نتانیاهو، کورتز جوان را بلندگوی پیام‌های تکراری‌اش به ایران کرد و به این واسطه گفت که باید در ایران درباره امنیت اسرائیل صحبت کنید!
آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با کورتز این گونه ناخرسندی خود را از مقصد بعدی سفر کورتز یعنی ایران ابراز کرد: «من با تصمیم سباستین کورتز برای سفر به ایران در روز شنبه که هماهنگ با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود، مشکل دارم و واقعاً از این مسئله راضی نیستم. من نمی‌توانم سیاست سفر به ایران را مورد تشویق قرار دهم. نماینده هر کشوری که بخواهد می‌تواند به ایران برود، اما نباید فراموش کرد ایران هیچ تغییری نکرده»
علت اصلی نگرانی اسرائیل از سفر وزیر امور خارجه اتریش به ایران این است که دیدار مقامات ایرانی با وزیرخارجه اتریش در شرایطی دارای اهمیت سیاسی است که کنفرانس‌ها و مذاکرت فشرده‌‌ای پیرامون مسئله هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها در وین و با دولت‌های اروپایی در حال پیشرفت است.
با این حال به نظر می‌رسد نتانیاهو با استفاده ابزاری از کورتز و از موقعیت اتریش، قصد موش‌دوانی در مناسبات مثبت تهران-وین را دارد. نتانیاهو به وزیر امور خارجه اتریش گفت در تهران، امنیت اسرائیل را به سران این کشور گوشزد کند و بگوید ایران هرگز اجازه ندارد به بمب اتمی دست یابد. در مقابل کورتز نیز به نتانیاهو و لیبرمان قول داده در مذاکرات خود در تهران، به وعده‌اش در زمینه امنیت اسرائیل عمل کند.
روز شنبه ۲۶ آوریل کورتز تل‌آویو را به مقصد تهران ترک کرد. آیا وزیر امور خارجه اتریش به تهران آمده تا پیام سران رژیم صهیونیستی را به ایران برساند؟! سفر امروز وزیر خارجه اتریش به ایران، اولین سفر "سباستین کورتز" ۲۷ساله به عنوان وزیر خارجه اتریش به کشورمان است.
روزنامه اتریشی وینرسایتونگ چاپ وین، روز جمعه ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ سفر "کورتز" به تهران را مهم‌ترین ملاقات این مرد جوان تاکنون دانست و نوشت:کورتز روز یکشنبه با رئیس جمهور روحانی و دکتر محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.
این روزنامه نوشت: وی قصد دارد با رؤسای جمهور پیشین ایران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، همچنین با برخی فعالان حقوق بشر در ایران دیدار و گفتگو کند.
به طور کلی روابط تهران-وین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از سابقه‌ای طولانی و مستحکم برخوردار بوده و در سال‌های اخیر مبتنی بر همکاری‌های دوجانبه بوده است. مثلاً هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش، به هنگام ورود دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به مقر سازمان ملل در نیویورک (مرداد ۹۲) برای گفتگو و مذاکره با مقامات ایرانی از همتایان اروپایی خود پیشی گرفت تا بنای جدیدی از مناسبات را شکل دهد.
اتریش میزبانی سه دور اخیر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را برعهده داشته و دور بعدی این مذاکرات در روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت در وین برگزار خواهد شد.
اکنون سفر دو روزه وزیر امور خارجه این کشور به تهران،‌ که مصادف با تلاش‌های مسئولین امور هسته‌ای کشورمان برای تهیه پروتکل دائمی برای پایان تحریم‌ها شده، می‌تواند فرصت خوبی برای تقویت همکاری‌ها شود.
تسنیم نوشت: طبق برنامه‌های اعلام شده، وزیر امور خارجه اتریش در ایران، علاوه بر رساندن پیام بی‌معنی مقامات صهیونیستی قصد دارد به مسئله رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز بپردازد.