تصویب این قانون در کنگره عملا تاييد قانوني نامه ۴۷ سناتور امريکايي درباره توافقق با ايران خواهد بود که توافق ايران و امريکا را صرفا يک توافقنامه اجرايي ايران با دولت اوباما معرفي کرده و امکان لغو آن توسط روساي جمهوري آينده و يا کنگره را داده بود.

گروه بین‎به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ با چراغ سبز اوباما به دستگاه قانون گذار امريکا، « طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران » امروز در سناي امريکا به راي گذاشته خواهد شد. اين درحالي است که اوباما پيش از اين و در جريان مذاکرات فشرده منتهي به نشست لوزان، تهديد کرده بود در صورت تصويب اين طرح در سنا و کنگره آنرا وتو خواهد کرد.
تنها يکماه پس از قرائت بيانيه لوزان و تاکيد طرفين بر لزوم ادامه مذاکرات براي رسيدن به توافق نهايي، « طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران » امروز در دستور کار سناي امريکا قرار گرفت. اين قانون به کنگره این دسترسي را خواهد داد تا هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را مورد بازنگری قرار داده یا آن را رد کند، قرار است امروز پنج شنبه به رای سنا گذاشته شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا به تازگی کفایت مذاکرات در خصوص روند طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد تا به بحث و جدل های به وجود آمده در این باره، پایان دهد.
هم جمهوریخواهان و هم دموکرات ها اعلام کرده اند که انتظار دارند قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران، با رای بالایی به تصویب سنا برسد.
اين در حالي است که پيش از اين و با اعلام عدم مخالفت اوباما، کليات طرح مذکور در کميته روابط خارجي سناي امريکا به تصويب رسيده بود.
کاخ سفید در ماه هاي منتهي به نشست لوزان، اعلام کرده بود اوباما اين طرح را در صورت تصويب وتو خواهد کرد. «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره اعلام کرده بود: «رئیس جمهور به وضوح اعلام کرده است که اکنون برای کنگره زمان مناسب جهت تصویب قوانین مضاعف علیه ایران نیست. در صورتی که این لایحه به رئیس جمهور ارائه شود، وی آن را وتو خواهدکرد.»
با این حال همزمان با بررسي طرح مذکور در کميته روابط خارجي سناي امريکا، جاش ارنست دیگر سخنگوی کاخ سفید نه تنها اعلام نکرد اوباما این مصوبه را وتو می‎کند بلکه گفت: « بخش هایی در طرح هست که مورد علاقه ما نیست، اما تغییرات ملموس کافی در آن اعمال شده به طوری که رئیس جمهور بتواند آن را امضا کند.»
در این طرح که به اتفاق آراء به تصویب کمیته روابط خارجی سنا رسیده و اکنون چراغ سبز اوباما برای تبدیل شدن به قانون به صحن اصلي سنا امريکا راه يافته است، آغاز فرايند کاهش تحریم‌ها دستکم ۳۰ روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی توافق را می‌دهد، تا در صورت تاييد کنگره، روند کاهش تحريم ها آغاز شود. این در حالی است که این عدد در لایحه پيشنهادي اوليه ۶۰ روز بوده و در طرح نهايي به ۳۰ روز کاهش يافته و شايد بتوان اين کاهش ۳۰ روزه را بزرگترين تغيير لايحه مذکور دانست که اوباما را مجاب به موافقت با اين طرح کرده است.
تبدیل این طرح به قانون، به آن معنی است که دولت باراک اوباما دستکم تا ۳۰ روز امکان برداشتن تحریم‌های ایران را نخواهد داشت و پس از آن نيز آغاز فرآيند کاهش تحريم ها منوط به تاييد توافق نامه توسط کنگره خواهد بود.
بر اساس طرح در حال بررسي در کنگره امريکا، پس از امضاء توافق، کنگره و سنا اختياري براي تغيير مواد توافق نخواهند داشت، اما کليات توافق در کنگره و سنا مورد راي گيري قرار گرفته و در صورت تاييد و يا راي ممتنع کنگره، امريکا امکان اجراي تعهدات خود را خواهد داشت و در صورتي که کنگره به کليات توافق راي منفي بدهد، دولت امريکا اجازه اجراي اين توافق را نخواهد داشت.
پس از آن در صورتی که کنگره با توافق با ایران مخالفت کرد، رئیس‌جمهور برای وتوی آن ۱۲ روز زمان دارد. در صورتی که اوباما مخالفت کنگره را وتو کند، قانونگذاران ۱۰ روز باقی‌مانده را زمان خواهند داشت تا با جمع‌آوری دستکم ۶۷ رأی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا (دو سوم آرا)، حق وتو را از اوباما سلب کنند.
این طرح که در ابتدا با مخالفت کاخ سفید مواجه شده بود، نهایتا پس از اعمال اصلاحاتی، از جمله کاهش دوره ممنوعیت لغو تحریم از ۶۰ به ۳۰ روز، از سوی دولت آمریکا هم مورد موافقت قرار گرفت و جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور حاضر است این طرح را امضا کند.
این در حالی است که جاش ارنست سخنگوي کاخ سفيد در نشست خبري شب گذشته خود نیز با تاييد چراغ سبز اوباما به تصويب اين طرح در کنگره اعلام کرد که رئيس جمهور امريکا علي رغم اعلام قبلي مبني بر وتوي اين طرح در صورت تصويب، اکنون با تصويب طرح مذکور مشکلي ندارد.
‌جاش ارنست در پاسخ به اين سوالي که نظر رئيس جمهور درباره توافق دو حزب پیرامون این قانون را جویا شده بود، گفت:
این قانون اگر منعکس کننده ي مصالحه ي دوحزبي باشد که از کميته ي روابط خارجي سنا بيرون آمده بود، و طي آن دمکرات ها و جمهوريخواهان با اکثريت قاطع آراء از قانون پيشنهادي حمايت کرده بودند ، ما اعلام کرديم که در اين صورت رئيس جمهور تمايل به امضاي چنين قانوني دارد اما بايد صبر کنيم و ببينيم که در صحن مجلس سنا چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ طيف گسترده اي از اصلاحيه ها پيشنهاد شدند يا اينکه دست کم به صورت علني درباره ي آنها بحث و گفتگو شد. ما درباره ي برخي از اين پيشنهادها اظهار نگراني کرديم چون اين اصلاحيه ها يا باعث تضعيف مصالحه ي دو حزبي در کميته ي روابط خارجي سنا خواهد شد يا اينکه مداخله در توانايي ما براي ادامه ي مذاکره و اجراي توافقنامه ي نهايي خواهد بود. پس تا زماني که اصلاحيه ها ناقض اين دو معيار نباشند به نظر من محصول اين روند دو حزبي، چيزي است که رئيس جمهور مي تواند آن را امضا کند.
اين تغيير موضع کاخ سفيد در حالي است که اوباما در ماه هاي گذشته قبل از برگزاري نشست لوزان نسبت به وتوي اين قانون در صورت تصويب در کنگره اعلام آمادگي کرده بود.
تصویب این قانون در کنگره عملا تاييد قانوني نامه ۴۷ سناتور امريکايي درباره توافقق با ايران خواهد بود که توافق ايران و امريکا را صرفا يک توافقنامه اجرايي ايران با دولت اوباما معرفي کرده و امکان لغو آن توسط روساي جمهوري آينده و يا کنگره را داده بود.
بر اساس اين قانون دست امریکا را برای بازی بر سر زمان لغو تحریم‎ها که قرار بوده است همزمان با امضاء توافق صورت بگیرد باز خواهد شد، موضوع که هنوز به موعد سوم تیر نرسیده توافقات قبلی را نقض کرده و بر خلاف آنچه که پيش از اين قول داده شده بود ، امکان فرار امریکا از این توافق را بوجود خواهد آورد.
گفتنی است روز جمعه سنا طرح نظادت کنگره بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را با ۹۸ رای مخالف و یک رای مخالف تصویب کرد.

"Our President, analytical news site"