در حالی‌که از حلب گزارش می‌رسد، تمام محورهای این شهر شاهد درگیری ارتش سوریه با گروهک‌های مسلح است، اوضاع در دیگر جبهه‌های میدانی سوریه نیز در انتظار عملیات‌های سرنوشت‌ساز ارتش این کشور است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ محورهای مختلف شهر «حلب» در شمال سوریه روز شنبه شاهد درگیری‌های شدید و سخت بین ارتش سوریه و گروهک‌های تروریستی مسلح بود.

درگیری‌های شدید روز شنبه اطراف منطقه «العامریه» در جنوب شهر حلب بین یگان‌های ارتش سوریه با گروهک تروریستی موسوم به «جبهه اسلامی» بود که با پیشرویی‌هایی توسط عناصر این گروهک در برخی نقاط العامریه همراه بود.

این درحالی است که دیگرنیروهای ارتش سوریه نیز در محورهای اطراف «جمعیت الزهراء» و «اللیرمون» غربی بود، بدون اینکه دو طرف بتوانند، پیشرویی در این محورها محقق کنند.

همچنین یگان توپخانه ارتش سوریه در حلب نیز تجمعات و مقرهای گروهک‌های تروریستی در 2 منطقه مزارع «الملاح» و «کاستلو» در ریف حلب را هدف قرار داده و کوی «کرم الطراب»، در نزدیکی فرودگاه نظامی «النیرب» اطراف شرق شهر حلب شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه با عناصر مسلح بود.

شهرک‌های «حریتان» و «بنان الحص» و اردوگاه «حندرات» و «باشکوی» در شمال حلب و روستاهای «ارض الملاح» و «خربه المعاجیر» و اطراف میدان «الجندول» در شهر حلب نیز شاهد حمله توپخانه و نیروی هوایی ارتش سوریه علیه مواضع گروهک‌های مسلح بود.

شهر حلب همچنین از نیمه شب گذشته شاهد درگیری‌های میان دو گروهک تروریستی «جبهه اسلامی» با «داعش» اطراف شهرک «صوران اعزاز» بود.

به این ترتیب این روزها اغلب جبهه‌های سوریه از شمال گرفته تا جنوب شعله‌ور نشان می‌دهد و به غیر از درگیری میان نیروهای ارتش سوریه با گروهک‌های مسلح تروریستی میان خود این گروهک‌‌ها نیز با یکدیگر بر سر مسائلی همچون تقسیم غنایم یا مناطق نفوذ و تسویه حساب‌‌های خصوصی میان آنها در جریان است که به نظر می‌رسد، بیشترین گروهک‌هایی که از ان اوضاع بهره‌مند شده و روند این درگیری‌ها به سود آنها در جریان است، دو گروهک تروریستی تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» آن هم به خصوص در مناطق ریف شمالی حلب است.

در جبهه جنوبی اگرچه روند درگیری‌ میان گروه‌های تروریستی به شدت شمال سوریه نیست، اما این روند تاکنون به زیان گروه تروریستی «ارتش آزاد» و به نفع جبهه النصره جریان دارد.

نگاهی گذرا به روند نبردها و درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف سوریه طی ماه‌های گذشته و به خصوص پس از نبرد آزادسازی شهرک استراتژیک «یبرود» در منطقه «القلمون» و صرف نظر از نبردهای اخیر گروه‌های مسلح در جنوب سوریه که تاکنون اگرچه به سود گروه‌های مسلح تروریستی بوده، اما به معنای پیروزی نهایی و واقعی آنها علیه ارتش سوریه نبوده، مابقی نبردها همه به سود ارتش سوریه پایان یافته است.

در شمال سوریه و به طور مشخص در حلب، امور میدانی به سمت تحول و تغییری کیفی آن هم به سود ارتش سوریه با وجود تمام تلاش‌های گروه‌های مسلح تروریستی برای جبران شکست‌ها و ناکامی‌های خویش در این بخش از این کشور در جریان است، به گونه‌ای که ماهیت این نبردها هم اکنون پای به مرحله سرنوشت‌ ساز خود گذاشته و فروپاشی معنویات و روحیه گروه‌های مسلح و عناصر تروریستی، بسیاری از آنها را در آستانه فروپاشی قرار داده است و این موجب شده تا خود این گرو‌ه‌ها نیز به این باور برسند که توانایی مقابله با ارتش سوریه و محقق کردن هرگونه پیروزی و موفقیتی را ندارند.

حملات و نبردهایی که این گروه‌ها در این مرحله دست به آن زدند، در محور جنوب حلب و به طور مشخص در نزدیکی کارخانه‌های وزارت دفاع متمرکز بود و بطور معمول هر روز انجام می‌شد.

هدف این حملات تسلط بر کارخانه‌های وزارت دفاع و منطقه استراتژیک «السفیره» بود که برای ارتش سوریه نیز مهم نشان می‌داد، چون از این منطقه بود که ارتش سوریه امکان پیشروی در ریف شمالی حلب از یک سو و محور جنوبی شهر حلب از سمت کوی «العامریه» از سوی دیگر را می‌یافت، تا به این طریق با در دست گرفتن ابتکار عمل در حلب و ریف آن در انتظار ساعت صفر برای آغاز عملیات سرنوشت‌ساز این شهر باشد.

اما در کنار پیروزی‌های میدانی باید از موفقیت‌های آشتی‌های ملی در این شهر نیز یاد کرد که در صورت تحقق و به نتیجه رسیدن نهایی می‌تواند، گام بسیار مثبتی برای احیای اقتصادی شهری باشد که از بحران و جنگ داخلی سوریه آسیب‌های بسیار زیادی دیده است.

به دلایل نظامی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی «نبرد حلب» نقطه تحول و دگرگونی بزرگی در روند مبارزات میدانی ارتش سوریه در تمام جبهه‌های این کشور می‌گذارد، به گونه‌ای که قدرت و توانمندی ارتش سوریه در این منطقه، قوت قلبی برای دیگر نیروهای ارتش سوریه در جبهه‌هایی همچون ریف حماه و ریف حمص و منطقه «جبل الشاعر» و میدان نفتی آن «حقل الشاعر» تشکیل داد، تا شاهد پیروزی‌های ارتش سوریه نه تنها در این مناطق که در منطقه «عقیربات» نیز باشیم که یکی از مهمترین دژها و مواضع گروه تروریستی تکفیری «داعش» شمرده می‌شود.

در «ریف حمص» و به طور مشخص در شهرهای «تلبیسه»، «رستن» و کوی «الوعر» ارتش سوریه تاکتیکی متفاوت‌تر از گذشته را در قبال گروه‌های مسلح این منطقه در پیش گرفت تا تاکید کند که در صدد آزادسازی این مناطق از تصرف گروه‌های تروریستی است.

در «ریف حماه» نیز شاهد هستیم که این منطقه در آستانه مرحله جدیدی است، به گونه‌ای که با آزادسازی آن و پای گذاشتن ارتش سوریه به ریف جنوبی ادلب باید در انتظار توسعه دایره مناطق آزاد شده ارتش سوریه از ریف شمالی حماه تا ریف ادلب و از آنجا به سمت حلب باشیم تا به این طریق امنیت مناطقی که از حلب تا مناطق مرکزی و ساحلی غربی و همچنین دمشق را در برمی‌گیرد، توسط ارتش سوریه تامین شود.

این درحالی است که نمی‌توان منطقه «القلمون» به ویژه شرق این منطقه و پیروزی‌های ارتش سوریه در این بخش را نادیده گرفت، به گونه‌ای که انتظار می‌رود، مرحله جدیدی از عملیات‌های ارتش سوریه در شرق القلمون آغاز شده که با استمرار و توسعه آنها ضمن تامین امنیت راه زمینی سوریه با بغداد، بزرگراه بین المللی بغداد – دمشق بار دیگر گشایش یابد.

از اینجاست که می‌توان به خط سیر و روند نبردهای جاری در این منطقه میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی و تلاش هریک از این طرف‌ها برای تسلط بر مناطق جبل الشاعر و ریف‌های حمص پی برد که در جوار منطقه القلمون شرقی قرار دارند.

آنچه تعیین سرنوشت این نبردها را تسریع خواهد کرد، ماهیت درگیری‌های جاری میان «جبهه النصره» با دیگر گروه‌های تروریستی به خصوص در ریف ادلب است که به سود ارتش سوریه است و باری بزرگ از دوش ارتش و نیروهای مسلح این کشور در مقابله با گروه‌های تروریستی برخواهد داشت.

روند درگیری‌ها نشان می‌دهد که باید در انتظار پیروزی النصره بر دیگر گروه‌های تروریستی در ریف ادلب بود و در این بین اگرچه گفته شده که النصره در صدد هم پیمانی و ائتلاف با داعش و ملحق کردن مناطق خود به داعش است، اما منطق نظامی حکم می‌کند که کنار آمدن دو رقیب با هم اگر امری غیر ممکن نباشد، بسیار سخت باشد، به همین دلیل باید در انتظار رویارویی مستقیم النصره و داعش پس از غلبه هریک از آنها بر دیگر گروه‌های تروریستی بود.

رویگردانی بیش از پیش سوری‌ها از گروه‌های مسلح و پی بردن به ماهیت و خواسته‌های واقعی آنها که تاکنون آن را در لفافه شعارهای زیبایی همچون «انقلاب» پنهان کرده بودند، سومین تاثیرگذار بر روند بحران سوریه است تا کفه این بحران را به سود دولت و ارتش این کشور سنگین کند.

آنچه گذشت تصویر و شمایلی کلی از اوضاع میدانی و نظامی حاکم بر جبهه‌های مختلف سوریه بود تا تاکید کند که باید در انتظار افق‌هایی روشن در قبال این بحران بود.
منبع: فارس

"Our President, analytical news site"