سايت ضد انقلابي خودنويس در تحليلي در خصوص تحريم نفتي ايران به پيش شرط ايتاليا مبني بر عدم قرار گرفتن شركت «اني» در ليست تحريم ها اشاره كرد و نوشت:مساله اینجاست که پیش شرط‌هایی از این دست از کارایی تحریم‌های مالی و هوشمند طراحی شده علیه ایران خواهد کاست و هزینه‌های تحمیلی بر ایران، کمتر خواهد شد.

اين سايت در ادامه نوشت: در مسئله تحریم‌های نفتی علیه ایران، چین و روسیه همواره موضعی مخالف اتخاذ کرده و بر استفاده از راه حلی دیپلماتیک اصرار ورزیده‌اند. اضافه کنید کشورهای موافق گفتگو، نظیر ترکیه، اسپانیا و یونان را که با تحریم‌های نفتی مخالفت کرده و هند را که حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده است. در این میان اما کشورهایی هستند که با تحریم نفتی ایران مخالفند اما به دلیل مناسبات‌شان با آمریکا، تحریم‌های خود را به نوعی گسترش داده و از کنار تحریم نفتی یا بی‌صدا عبور کرده‌اند مثل کره جنوبی، و یا آنهایی که بارها گفته‌اند که با تحریم نفتی ایران مخالفند، مثل ژاپن.
نويسنده اين تحليل در ادامه با بيان اينكه غرب به دلیل شوک احتمالی ناشی از تحریم نفت ایران و با وضعیت اقتصادی فعلی هنوز نتوانسته است بر سر تحریم‌ها به توافق برسد،نوشت: اگرچه به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدانش برای جلوگیری از شوک نفتی به دنبال یافتن راه حلی نظیر عرضه نفت مورد نیاز بازارهای جهانی توسط کشورهایی چون عربستان، امارات متحده، عراق و کویت هستند اما تا کنون هیچ مقام رسمی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده و فقط از توافقی مبهم صحبت شده است. در کنار این کلی گویی‌ها، کشوری مثل ایتالیا برای حمایت از تحریم نفتی ایران پیش شرط می‌گذارد.
وقتی ایتالیا چنین پیش شرطی می‌گذارد، سایر اعضای اتحادیه اروپا مانند یونان و اسپانیا نیز می‌توانند چنین حقی را برای شرکت‌های خود قائل شوند! فرض کنیم که این پیش شرط‌ها پذیرفته شود و اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کند، آیا ایران بازاری از دست خواهد داد؟ آنها که نمی‌خریدند، همچنان نخواهند خرید و آنها که می‌خریدند همچنان معامله خواهند کرد. گیریم که این کشورها مانند چین عمل کرده و ایران را برای فروش نفت زیر قیمت بازار تحت فشار قرار دهند. اما علامتی که به ایران با این پیش شرط‌ها فرستاده شده این است که «ما به نفت تو نیازمندیم» و ایران با اطلاع از این موضوع به راحتی به این فشارها تن نخواهد داد.
اين سايت در ادامه با اشاره به اين كه اگر اتحاديه اروپا بر سر تحريم ها با اين پيش شرط ها به توافق برسد،نوشت: در خبرها آمده بود که دولت اوباما با تحریم نفتی ایران مخالف بوده است و سنا و کنگره به توافق رسیدند که خواسته‌های رئیس جمهور را مد نظر قرار داده و دست دولت را در استثنا قائل شدن، باز بگذارند. به این معنی که آمریکا می‌تواند با استفاده از بندهای موجود در قانون تحریم‌ها، ژاپن و کره جنوبی را هم مشمول تحریم‌ها نکند و به این ترتیب بازهم ایران بازاری را از دست نخواهد داد.