شخص آقای احمدی نژاد به خاطر خدمات زیادی که به انقلاب و کشور داشته میتواند بین مردم اقبال داشته باشد؛ به نظرم اگر ایشان وارد انتخابات مجلس شوند، شخص آقای احمدی نژاد به عنوان یک فرد، توانمندی های بالایی دارد و به احتمال زیاد مورد اقبال مردم خواهد بود و رای می آورد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت الاسلام مهدی طائب در گفتگو با پایگاه 598 به تبیین وضعیت موجود و آینده انتخابات پرداخت. چرا که انتخابات آینده‌ مجلس از جهات بسیاری مورد توجه فعالان سیاسی کشور است. از یک طرف دولتی ها فعالیت خود را برای تشکیل مجلس همسو آغاز کرده و از سویی منتقدین دولت نمیخواهند این رکن مهم کشور را از دست دهند. از جهتی اصلاح‌طلبان که به همراهی دولت روحانی امید چندانی ندارند، میخواهند از این فرصت استفاده کرده و حداقل مجلس را از آن خود کنند و اصولگرایان نیز به دنبال حفظ قدرت موجودند.

انتخابات آینده از آن جهت که محل وزن کشی دولتی ها و منتقدین است، اهمیت بالایی دارد. تحلیل شما از آرایش سیاسی انتخابات 94 چیست؟

من اعتقادی به موضوع وزن کشی احزاب سیاسی در انتخابات ندارم. این بحث ها بیشتر القاعات سیاسیون به جامعه است، آنها مایلند فضای انتخابات را به دوقطبی سیاسی تبدیل کرده و در سایه آن یک عده افراد را به مجلس وارد کنند. در حالی که انتخاب نماینده مجلس نباید از روی گرایشات و تعلقات جناحی باشد! باید کسانی که برای خدمت به مردم و برای دفاع از انقلاب توانمند ترند را انتخاب کنیم.

اما خانم ابتکار در هفته گذشته آرایش و نقشه راه دولت برای به دست آوردن مجلس را بیان کردند!

خب اگر این دولت در عملکرد خودش موافق باشد، کسانی که از نظر اندیشه اقتصادی و سبک مدیریتی به این دولت نزدیک ترند، احتمال رای آوری بیشتری دارند. اما اگر نه، مردم به سراغ تفکرات جدید و ایده های نو خواهند رفت. بازهم عرض میکنم که این سیاسیون هستند که میخواهند انتخابات را حزبی و دو قطبی کنند که این خیلی به صلاح جامعه نیست، مردم هم نشان دادند که به دنبال نام ها و نشان ها نیستند. به دنبال خدمت به کشور و انقلاب اند. چه آنکه فرد وابسته به جناح سیاسی بوده و چه آنکه نباشد.

آیت الله مهدوی کنی حفظه الله در زمان سلامتیشان به شدت دنبال وحدت اصولگرایان بودند. به نظر شما در شرایط کنونی که ایشان ناخوش احوالند، کسی به دنبال وحدت گروه های اصولگرا خواهد رفت؟

آیت الله مهدوی کنی، چه مباحث سیاسی باشد و چه نباشد، وجودشان برکت است، نفسشان و کلامشان برکت برای جامعه است و از خدا میخواهم به ایشان سلامتی بدهد. اما اینکه در وحدت یا کثرت جناح های سیاسی و اصولگرایان تا چه اندازه موثر بودند، به نظر بنده این موضوعات قائم به شخص نیست. همانطور که در انتخابات 92 دیدم که این بزرگواران بودند ولی وحدتی حاصل نشد. هر چند معتقدم اگر در این مجموعه ها کمی جوان گرایی هم صورت بگیرد، بد نیست و امکان همگرایی بیشتر میشود.

اگر قائم به شخص نیست، چه چیزی دست مایه وحدت‌شان خواهد بود؟

آن نکته‌ی وحدت آفرین ، توجه به واقعیت های جامعه است. اگر جریان اصولگرا در متن جامعه دقت کند و واقعیت ها را ببیند به وحدت نزدیک تر میشود. اگر ببیند که از اختلاف و تشتت نیروهای ارزشی چه صدماتی به منافع کشور وارد میشود، آن وقت اختلافات را کنار میگذارند و به وحدت میرسند.

حرکت گروه‌های اصولگرا به این سمت است؟

به نظرم جریان اصولگرایی در این مسیر حرکت میکند و امیدوارم تا انتخابات آینده به این نقطه برسند.

با محوریت کدام گروه؟

مجموعه خاصی نمیتواند علم بردارد و محور باشد. این واقعیت های موجود هستند که شیوه های موفقیت آمیز را به ما تحمیل میکنند. اما مطمئنم که جریان حزب الله چون دلسوز مردم است، محور وحدت را منفعت کشور و انقلاب قرار میدهد.

پس به نظر شما دو جریان جبهه پایداری و حامیان آقای قالیباف در حال نزدیک شدن و پیوند با یکدیگرند؟

خیر! به نظرم هر دو جریان یک جاهایی از مشی اصولگرای واقعی دور بودند و اگر این نقاط رو پیدا کردند و کنار گذاشتند، آن وقت وحدت حاصل میشود، ضمنا اصولگرایان محصور در این دو جریان نیستند.

دکتر احمدی نژاد چطور؟ با توجه به دیدار برخی چهره های اصولگرا با ایشان، آیا احتمال میدهید که برای حضور در انتخابات های آینده با ایشان به اتحاد برسند؟

خیر! ایشون وقتی خودشان می فرمایند که اصولگرا نیستند و مثلا یک جریان خاص خود را دارند که خب اصلا موضوع وحدت و کثرت پیش نمی آید. اما اگر نه ایشان میگویند که من اصولگرا هستم و مثلا در یک جایی اختلاف نظر دارم، مثل همه جریانات اصولگرایی باید باهم گفتگو کنند و بر سر مشترکات و منافع مردم به وحدت برسند.

درباره کاندیدا شدن آقای احمدی نژاد از قم شایعات زیادی مطرح شده، به نظر شما شخص ایشان برای انتخابات مجلس آماده میشود؟

ممکن است، بسته به تشخیص ایشان دارد، به نظرم اگر ایشان وارد انتخابات مجلس شوند، شخص آقای احمدی نژاد به عنوان یک فرد، توانمندی های بالایی دارد و به احتمال زیاد مورد اقبال مردم خواهد بود و رای می آورد.

اما برخی نزدیکان ایشان از پایگاه اجتماعی و قدرت تشکل سازی گفتمان عدالت صحبت میکنند.

شخص آقای احمدی نژاد به خاطر خدمات زیادی که به انقلاب و کشور داشته میتواند بین مردم اقبال داشته باشد؛ اما گفتمان و حرف های مشابه، کمی غیر واقعی است. به نظرم هرجا که ایشان و جریان واقعی اصولگرا از هم فاصله گرفتند، توفیقات دولت ایشان هم کم شد. برخی حرفها هم بیشتر از جانب اطرافیان است که سعی دارند خلاف واقعیت های جامعه را به ایشان القا کنند.

درباره نقشه اصلاح طلبان چطور؟ برخی میگویند که مدل عارف-روحانی در قالب عارف-ناطق برای مجلس تکرار خواهد شد. تحلیل شما چیست؟

من اعتقادی به طرح عارف روحانی ندارم. به نظرم آقای روحانی در بستر اختلاف اصولگرایان به پیروزی رسید. اگر آن تشتت آرا و آن تخریب های جریانات اصولگرایی علیه یکدیگر نبود، اتفاقات دیگری رقم میخورد و این مدل‌ها محلی از اعراب نداشت.

پس تحلیلتان از حضور همزمان آقای ناطق و جدیت آقای عارف چیست؟

به نظرم تمام این جریانات باید وارد انتخابات شوند. اینها همه جریانات داخل نظام و خودی هستند. اما مردم به این اسامی خیلی توجهی ندارند. آنها افرادی را انتخاب میکنند که برای انقلاب و کشور دلسوز باشند، چه این فرد در احزاب اصولگرا باشد یا اصلاح طلب یا اصلا در هیچ جریانی نباشد.

اما اگر اصلاح طلبان توانستند با این ترفند، افکار عمومی را مهندسی کرده و آقای عارف یا ناطق را به کرسی ریاست مجلس برسانند چطور؟

نباید فضای انتخابات را سیاسی و جناحی کرد. برفرض هم که این قطب بندی ها و این مدل بازی ها جواب بدهد و افرادی به مقامی برسند، خود این افراد ضرر میکنند. چرا که از راه غیر طبیعی رشد کردند و به جایی رسیدند. کسانی که آب در یک چاه میریزند باید بدانند که این چاه هم زود خشک میشود، هم سرمایه گذاری آنها هدر میرود، هم سرخوردگی برای خود آن فرد و مجموعه ای که این کار را کرده در پی خواهد داشت. به نظرم بهتر است همه چیز در سیر طبیعی و به دور از این ترفندها و بازی ها پیش برود.