معاون وزیر امور خارجه: این دور از مذاکرات اولین دور رسمی مذاکراتی بود؛ سه دور گذشته بیشتر تبادل ایده داشتیم و از این دوره رسما وارد مذاکره شدیم و انتظار اینکه در این جلسه به نتیجه نرسیم طبیعی است؛ بحث ها بسیار جدی بود و در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت ولی اختلاف نظرها تقریبا در سطح گسترده ای هنوز وجود دارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از خبرگزاری فارس به وین، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو در نشستی خبری با حضور خبرنگاران ایرانی گفت:‌مذاکرات یک ساعت پیش خاتمه یافت. بسیار نزدیک، فشرده و سخت بود. در سطوح مختلف به طور دوجانبه و چند جانبه و در سطح کارشناسان فنی، سیاسی، معاونان و در سطح ظریف و اشتون برگزار شد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکرات در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت ولی اختلاف نظرها وجود دارد.

وی ادامه داد: بحث‌های خوبی داشتیم.

عراقچی گفت:‌مذاکرات جریان خواهد داشت. در این دور پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

معاون ظریف در خصوص سرنوشت توافقنامه ژنو با بیان اینکه 30 تیر گام اول توافق ژنو پایان می‌یابد، اظهار داشت: اگر تا 30 تیر به نتیجه نرسیم هنوز شش ماه وقت داریم مذاکرات را ادامه داده و به سرانجام برسانیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: امیدواریم تا قبل از 30 تیر توافق نهایی حاصل شود. همه مایلند این توافق انجام شود البته به شرط اینکه تامین کننده خواسته‌های ما و رعایت حقوق هسته‌ای مردم ما باشد. در آن صورت ما به توافق رضایت خواهیم داد.

وی گفت:‌مهم این است که طرف مقابل با جدیت در صحنه مذاکره است. امیدواریم مذاکرات به شکل منطقی، معقول و واقع بینانه ادامه یابد و در موعد مقرر به نتیجه مطلوب برسد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات سیزده گانه تصریح کرد: نمی‌دانم این اختلافات سیزده گانه از کجا آمده است. بار قبل گفتم بسیار بیشتر از اینهاست. اگر بشماریم بیشتر از اینهاست. اگر اختلاف وجود نداشت نیاز به مذاکره نبود. وظیفه ما رفع اختلافات و رسیدن به متن واحد است. در جلسه اول پیشرفت خاصی نداشتیم امیدواریم در جلسات دیگر برسیم.

وی تصریح کرد: بحث تجهیزات دفاعی ما به هیچ وجه قابل بحث در مذاکره نیست.

معاون وزیر خارجه درباره حضور وندی شرمن در آخرین دور مذاکرات ظریف و اشتون گفت: علت خاصی ندارد. ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف‌ها در 1+5 مذاکره داریم چون بخش نسبتا قابل توجهی از تحریم‌ها، تحریم‌هایی است که آمریکایی‌ها اعمال کردند.

عراقچی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: دوستان به گمانه زنی‌هایی که درباره اختلافات، چگونگی اختلافات، تعداد سانتریفیوژها و ارقام مختلف توجهی نکنند. چه در خارج از کشور و چه در داخل هیچ کدام از اینها صحت ندارد.

وی گفت: مذاکرات ادامه دارد و اختلافات هم هست و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاه‌ها به همدیگر است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که فشار خاصی برای اینکه مذاکرات تا 30 تیر به نتیجه برسد، وجود ندارد. ما به توافقی رضایت می‌دهیم که خواسته‌هایمان تمام و حقوق ملت تامین شود.