معاون وزیر خارجه ایران اخبار مطرح شده درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها را گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند و گفت: اگر هر محدودیتی را برای اعتماد سازی قبول کنیم، موقتی و دارای دوره زمانی است و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نمی‌شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها از سوی هیات مذاکره کننده ایران، تاکید کرد: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی های رسانه ای توجه کرد.

وی اضافه کرد: از روزی که وارد وین شدیم جلسات متعددی را هم بصورت دوجانبه، سه جانبه و هم چهارجانبه و هم بصورت دسته جمعی در سطوح مختلف برگزار کردیم.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای افزود: فعلا می‌توانم بگویم که گفتگوها و مذاکراتی که در حال انجام است در حد ارزیابی مجدد از مواضع همدیگر هست و یک مروری بر انچه که تا الان داشته و تاکنون مذاکره کرده‌ایم و تلاش برای فهم مواضع هر کدام.

وی افزود: امیدوار هستیم که از صبح جمعه مجدد به کار نگارش که در سطح معاون خانم اشتون و بنده برگزار خواهد شد، برگردیم.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بر سر متن نگارش گفت: پرانتزها همه سرجای خودش هست، ما متنی را الان آماده کرده‌ایم در جلسه گذشته که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم.

وی افزود: از جمعه دوباره اینکار را شروع خواهیم کرد.

عراقچی افزود: ما به جلساتی که هم روی مفاهیم به صورت کلی بحث شود و هم جلسات نگارش که دقیقا مواضع را بتوانیم روی کاغذ پیاده بکنیم، نیاز داریم.

وی گفت : دیروز و امروز را به این جلسات مفهومی و کلی پرداختیم و جمعه انشاء الله کار نگارش را مجددا شروع خواهیم کرد. احتمالا ممکن است بعد از یک یا دو جلسه نگارش، دوباره به جلسات بحث کلی برگردیم.

عراقچی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا 20 جولای باقی مانده است کمال استفاده را انجام دهیم و بتوانیم هم به لحاظ کلی روی بحث هایی که اختلاف داریم به یک تفاهم برسیم و بعد این تفاهم را روی کاغذ بیاوریم، عبارات و ادبیات مناسب را پیدا و روی ان توافق کنیم و در نهایتا به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی را تشکیل بدهد.

وی در بخش دیگر از سخنانش درباره این سوال که شما گفته بودید اگر ایران محدویت هایی را بپذیرد این موقتی خواهد بود؟ گفت: انچه که من گفتم حرف جدیدی نیست، حالا اینکه چگونه از ان برداشت شده است بحث دیگری است.

عراقچی افزود: این حرف جدیدی نیست، این توافق ژنو است، در آنجا توافق صورت گرفته که ما در توافق نهایی مجموع اقداماتی که ایران انجام خواهد داد تا ابراز اطمینان شود نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه خودش.

وی اضافه کرد: این مجموعه اقداماتی که برای اعتمادسازی انجام می‌دهیم حتما شامل یک سری محدویت‌هایی خواهد بود که می‌پذیریم در برنامه خودمان.

عراقچی گفت: همانطور که توافقنامه ژنو اشاره کرده است اصل غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد، ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دوجانبه و برای یک دوره زمانی مشخص.این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتماد سازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

وی درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد.

عراقچی با تاکید براینکه محتوای مذاکرات فقط پشت میز مذاکرات تعیین می‌شود، گفت: تمام اعداد و ارقامی که درخصوص سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه هدف آنها، آلوده کردن فضای مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اضطراب و تنش است، گفت که نباید به آن توجه شود.

عراقچی بحث‌های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت‌های از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه‌های معلوم الحال خواند که کاری جز بر هم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

رویترز در خبری به نقل از منابع غربی اعلام کرده بود که ایران در این دور از مذاکرات سطح پیشنهادهای خود را در باره تعداد سانتریفوژها کاهش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنوز زود است که ما قضاوت کنیم که آیا می‌شود به یک توافقی در پایان این دوره رسید یا نه. البته امیدواری وجود دارد، خوش بینی نسبت به نیات طرف مقابل وجود ندارد و این خودش یکی از موانع مذاکرات است که ما در یک فضای به اصطلاح همراه با اعتماد مذاکره نمی‌کنیم، برای همین این کار را سخت‌تر می‌کند و ما هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم قضاوت کنیم که رسیدن به توافق مقدور است یا نه.

عراقچی افزود: شاید در روزهای آینده که یک مقدار جلوتر برویم مشخص شود، الان هنوز نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم ولی به هرحال امیدوار هستیم که این کار صورت بگیرد.

وی درباره این سوال که جان کری در مقاله‌ای نوشته بود که اگر مذاکرات شکست بخورد، مسوولیتش بر دوش ایران است، گفت: اگر مذاکرات موفق نباشد و شکست بخورد قضاوت را افکار عمومی جامعه بین‌الملل صورت خواهد داد و به ادعای افراد مختلف نیست و من اطمینان دارم که جامعه بین‌الملل قضاوت صحیح خواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر عراقچی افزود: حتما بعد از مذاکرات مشخص خواهد شد که ایده‌ها، مواضع و پیشنهاداتی که طرفین داشتند اینها مسلما در اختیار افکار عمومی در داخل و خارج از کشور قرار خواهد گرفت و ان موقع افکار عمومی بین‌المللی قضاوت خواهد کرد که واقعا چرا این فرصت از دست رفته است، اگر از دست برود البته، ولی ما که امیدواریم از این فرصت استفاده شود .

وی اضافه کرد : شاید هنوز زمان آن فرا نرسیده است که ما در خصوص اینکه اگر مذاکرات شکست بخورد تقصیر چه کسی خواهد بود و تقصیر چه کسی نخواهد بود صحبت کنیم، ولی ما اطمینان داریم که جامعه بین‌الملل قضاوت درستی خواهد کرد اگر مذاکرات شکست بخورد که تقصیر با کدام طرف است.

منبع : فارس