مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال: اینکه استارت خصوصی‌سازی زده شده بسیار خوب است اما باید بسیار حساب شده جلو برویم. معتقدم قطعا احمدی نژاد خودش با تدبیری که دارد، این امر را به خوبی جلو می‌برد اما اینطور نباشد که فقط برای پرسپولیس آستین بالا زده شود. در شرایط کنونی استقلال وضعیت اسفناک تری نسبت به پرسپولیس دارد.

چند روز قبل بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای مجوز انتقال سهام باشگاه پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه را به علی پروین نماینده پیشکسوتان اعلام کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که چندین سال است بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح است اما همواره این مساله بنا به دلایلی کنسل شد و همچنان این دو باشگاه زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند. حالا با عنایت ویژه محمود احمدی‌نژاد پیشکسوتان پرسپولیس باید باشگاه مردمی و بزرگ پرسپولیس را در اختیار بگیرند و این اقدام در دولت احمدی‌نژاد جاودانه خواهد شد.
واگذاری امتیاز دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس سال‌ها است از سوی مسئولان، کارشناسان و اهالی فوتبال مطرح می‌شود اما هربار که پای عمل می‌رسد هیچکس به خود نمی‌گیرد. در نهایت وزارت ورزش هم به نمایندگی از دولت مجبور می‌شود هزینه‌های دو باشگاه را تقبل کند و ماجرای خصوصی‌سازی در استقلال و پرسپولیس منتفی می‌شود. حالا که سرخابی‌ها و به خصوص استقلال بیش از پیش با کمبود بودجه از سوی وزارتخانه مواجه شده‌اند، بحث خصوصی‌سازی بسیار جدی‌تر شده است. واگذاری سهام پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه قطعا استارت اولیه برای این است که خصوصی‌سازی در استقلال و پرسپولیس شکل عملی به خود بگیرد. بی‌تردید در آینده باید برای استقلال هم تصمیم جدی گرفته شود تا این باشگاه هم از شرایط خاص به وجود آمده رهایی یابد.

سنگ‌اندازی

پس از نامه رئیس‌جمهوری به محمد عباسی مبنی بر انتقال سهام پرسپولیس به پیشکسوتان برخی رسانه‌ها و البته اهالی ورزش به نقد این موضوع پرداختند و اعلام کردند انتقال سهام پرسپولیس در اختیار رئیس‌جمهوری نیست اما از آنجایی که باشگاه پرسپولیس جزو دارایی‌های دولت محسوب می‌شود می‌تواند سهام آن را به هرکسی که دوست داشته باشد، واگذار کند. این درست که در امر خصوصی‌سازی باشگاه‌ها باید سهام آنها در بورس ارایه شود اما احمدی‌نژاد در آخرین روزهای فعالیتش در دولت کاری بسیار مهم و اساسی برای سرخ‌پوشان پایتخت انجام داد، اقدامی که باعث خرسندی پرسپولیسی‌ها شده است.

پروین: احمدی‌نژاد نشان داد فوتبالی است
علی پروین اولین فردی بود که از نامه رئیس‌جمهوری با خبر شد. او که رئیس کمیته پیشکسوتان پرسپولیس هم هست معتقد است اقدام رئیس‌جمهوری بسیار پسندیده و قابل تقدیر بوده است. اسطوره باشگاه پرسپولیس در این‌باره به‌«شهروند» می‌گوید: حدود دو هفته پیش در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار انتقال سهام باشگاه پرسپولیس به پیشکسوتان باشگاه شدیم؛ این بدان معنا نیست که همه پیشکسوتان سهمی داشته باشند. ما صندوقی به نام پیشکسوتان پرسپولیس تدارک دیده‌ایم که تمام کارکنان و مسئولانش از پیشکسوتان برجسته هستند. در این صندوق تلفیقی از جوان‌ها و باتجربه‌ها فعالیت خواهند کرد. سهام پرسپولیس هم به این صندوق واگذار خواهد شد. در صندوق پیشکسوتان اقدامات زیادی برای اداره باشگاه صورت گرفته است. این‌طور نیست که همین‌طور بی‌حساب و کتاب باشگاه را به ما بدهند.

پروین در ادامه صحبت‌هایش عنوان می‌کند: از احمدی‌نژاد باید تشکر ویژه بکنیم. او در تمام این سال‌ها به فوتبال به شکل ویژه‌ای نگاه کرده است و این نگاه خاص باعث شده موفقیت‌های زیادی به دست آید. حضور احمدی‌نژاد در اردوی تیم‌ملی قبل از سفر به کره‌جنوبی برای تیم ایران بسیار مفید بود؛ رئیس‌جمهوری انگیزه بازیکنان را بالا برد و حالا هم با موافقت خود برای انتقال سهام پرسپولیس نشان داد فردی بسیار فوتبالی است.

نماینده پیشکسوتان پرسپولیس برنامه‌هایش برای اداره این باشگاه را این‌طور توصیف می‌کند: ما باید ابتدا بنشینیم و جلسه بگذاریم و به جمع‌بندی برسیم. وظایف باید مشخص شود. البته قبل از هر کاری باید امور همه‌اش تکمیل شود. انشاءالله هروقت همه‌چیز قطعی شد درباره برنامه‌های خود صحبت می‌کنیم.

خوردبین: تمام دنیا همین‌طور است
محمود خوردبین هم ایده‌های مثبتی نسبت به ماجرا دارد. خوردبین که حدود 40 سال سابقه حضور در پرسپولیس را در کارنامه اش دارد، می‌گوید: حق پیشکسوتان است که در باشگاه فعالیت کنند. ما خاک‌خورده‌های پرسپولیس هستیم و باید اداره باشگاه را در اختیار بگیریم. امیدوارم اقدامات نهایی در این خصوص هم انجام شود و ماجرا به همین شکل رها نشود. از احمدی‌نژاد ممنونیم که چنین اقدام مثبتی را انجام داد. در تمام دنیا پیشکسوتان باشگاه‌ها در اداره آنها نقش بسزایی دارند و این، نکته‌ای کلیدی است.

نجف‌نژاد: احمدی‌نژاد استقلال را هم دریابد
مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال هم نظرات جالبی در این خصوص دارد. او به«‌شهروند» می‌گوید: اینکه استارت خصوصی‌سازی زده شده بسیار خوب است اما باید بسیار حساب شده جلو برویم. معتقدم قطعا احمدی نژاد خودش با تدبیری که دارد، این امر را به خوبی جلو می‌برد اما اینطور نباشد که فقط برای پرسپولیس آستین بالا زده شود. در شرایط کنونی استقلال وضعیت اسفناک تری نسبت به پرسپولیس دارد. در پرسپولیس رویانیان با اقداماتی که انجام داده توانسته پول تزریق کند اما در استقلال ما نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. الان فقط 2 میلیارد به ما داده‌اند برای تیم بستن. با دو میلیارد چه می‌شود کرد؟ اگر قرار است خصوصی‌سازی انجام شود باید برای هردو باشگاه باشد. درخواست ما از احمدی‌نژاد این است که با توجه به درایت خود فکری هم به حال استقلال کند. قطعا او می‌داند که استقلال و پرسپولیس سرمایه‌های فوتبال ما هستند.

نجف‌نژاد صحبت‌هایش را اینگونه ‌به پایان می‌برد: باید بگویم اصل کار بسیار پسندیده است. استقلال و پرسپولیس نیاز دارند بخش خصوصی اداره آنها را برعهده گیرد اما خصوصی شدن این دو تیم با تیمی مثل راه‌آهن و ... تفاوت دارد. دولت تا چه زمانی می‌خواهد هزینه این دو باشگاه بپردازد؟ اصلا یکی از ارکان باشگاه‌داری از سوی فیفا این است که دخل و خرج باشگاه‌ها با دولت یکی نباشد.

جباری: مشکلات استقلال بیشتر از پرسپولیس است
علی جباری، رئیس کمیته پیشکسوتان باشگاه استقلال در این خصوص می‌گوید: ما پیشکسوتان استقلال از رئیس‌جمهوری محترم تقاضا داریم در استقلال و پرسپولیس عدالت رعایت شود. احمدی‌نژاد را همه ما به عنوان کسی می‌شناسیم که عدل سرلوحه تمام کارهایش بوده و حالا باید در مساله پیش آمده هم عدالت را جاری کند. قطعا در استقلال مشکلات بسیار بیشتر از پرسپولیس است. نمی‌خواهم درباره پرسپولیس حرف بزنم اما باشگاه بزرگی مثل استقلال که با توجه به حضورش در جمع 8 تیم برتر آسیا باید نگاه ملی به آن داشته باشیم حقش این نیست که هر سال میلیاردها تومان بدهی برجای بگذارد. من قبول ندارم در استقلال هزینه‌ها زیاد است چون در فضای رقابتی که به وجود آمده استقلال باید مقتدر باشد و در این راه فتح‌الله‌زاده واقعا به تنهایی زحمت می‌کشد.

جباری می‌افزاید: من می‌خواهم بگویم اگر قرار است خصوصی‌سازی انجام شود، برای استقلال هم موضوع را فراگیر کنند. اگر هم قرار نیست باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود، حداقل وزارت ورزش کمک کند. باور کنید همین الان استقلال بسیار در مضیقه است. فکر می‌کنید تمدید قرارداد 14بازیکن کار راحتی است؟ با تمام این اتفاقات امسال هم تیم به خوبی بسته و آماده شروع مسابقات شده است. امیدوارم تا فرصت باقی مانده برای انجام مسابقه با بوریرام تایلند در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حمایت لازم انجام شود تا استقلال بتواند از نام ایران در آسیا دفاع کند. من به شخصه خیلی به کسب موفقیت در آسیا خوشبین هستم.

منبع: روزنامه شهروند