برگ برگ فتنه 88 حاوی در‌س‌هایی آموزنده و عبرت‌انگیز است؛ آشكار‌تر شدن هر‌چه بیشتر نقش ممتاز ولی‌فقیه و رهبری امام خامنه‌ای(مد‌ّظلّه)‌ در برون‌رفت از بحران‌سازی براندازان، اثبات عظمت ملت بابصیرت، دین‌مدار و ولایت‌محور ایران، عمق کینه دشمنان ملت و تفكیك صف دوستان انقلاب و نظام از دشمنان آن و... همگی از در‌س‌ها و بركات فتنه 88 است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ 1388 هم تجديد حياتی برای 13 آبان‌ها و 16 آذر‌ها و 22 بهمن‌ها و هم منشا و مبدا تحولات نوينی چون 22 خرداد و 9 دی بود.

22 خرداد تا 22 بهمن روز شمار 30 سال انقلاب بود. روند حوادث 88 ماهه پس از انتخابات به خوبی نشان داد "تجديد حيات نظام سیاسی جمهوری اسلامی ايران" جامع ترين تعبير برای وصف تحولات اين برهه حساس پس از انقلاب است.

گزارش پيش رو يکی از مهم‌ترين روزهای حوادث اين نبرد 8 ماهه( 22 خرداد و 23 خرداد 88) را بررسی کرده است.


*شنبه، 30 خرداد ، نامه سرگشاده شورای امنیت کشور خطاب به میرحسین موسوی

شورای امنیت کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی نوشت: "نامه مورخه 27/3/1388 جنابعالی خطاب به شورای امنیت کشور حاوی مسائلی است که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

1- انتساب اعمال مجرمانه همانند تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم به نیروی انتظامی

2- حمایت از اجتماعات غیرقانونی که منجر به برهم زدن نظم و امنیت، تخریب اموال و ازار به مردم و نقض حقوق شهروندان عزیز گردیده است که جنابعالی از آن اجتماعات به عنوان اجتماعات خود جوش و مسالمت آمیز نام برده‌اید.

3- با تاکید جنابعالی بر این که موارد مذکور را مشاهده کرده‌اید، لازم است مشاهدات خود را در اختیار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بگذارید.

البته به نظر ما این یک شبکه سازمان یافته است که به احتمال زیاد توسط گروهک‌های وابسته به بیگانگان سازمان یافته‌اند و با اراده و تصمیم قبلی نظم و آرامش و امنیت عمومی را به هم می‌زند و به حقوق شهروندان تعرض می‌نماید که البته قبلا دستور رسیدگی لازم توسط فرماندهی نیروی انتظامی به موضوع صادر شده است.

متقابلا وظیفه و مسئولیت ملی جنابعالی اقتضا می‌کند که به جای انتساب اتهام به نیروهای انتظامی و یا نظامی که فرزندان این کشورند و شبانه روز جهت امنیت شهروندان تلاش می‌کنند، از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات غیرقانونی پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید.

قطعا به این نکته مهم توجه دارید که در صورت دعوت و تحریک به این اجتماعات غیرقانونی مسئولیت عواقب ناشی از آن بر عهده جنابعالی خواهد بود.

فارس آورده است: «در درگیری‌های محدوده میدان جمهوری و خیابان‌های مجاور، تعداد زیادی از بانک‌های دولتی و خصوصی و مراکز خدماتی مانند رستوران‌ها و تولیدی‌های پوشاک تخریب و بعضا دچار آتش سوزی گسترده شدند. یک تولیدی پوشاک در مجاورت مسجد لولاگر بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به طور کامل در آتش سوخته و خسارت زیادی به ساختمان این واحد تولیدی وارد آمده است. هم چنین یک مرکز آموزش رانندگی نیز که در کنار این واحد تولیدی قرار دارد، براثر پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ تخریب شده و تعدادی از رایانه‌های این مرکز توسط اوباش به بیرون پرتاب شده و یا به سرقت رفته است. یکی دیگر از اماکنی که در حوادث شب گذشته مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفته، یک رستوران در مجاورت مسجد لولاگر است که به علت حمله اراذل و اوباش تمام این رستوران از بین رفته بود، به گونه‌ای که صندلی‌ها و میزها کاملا سوخته و به دلیل قطع برق مواد غذایی آن فاسد شده بود که بوی آن کاملا به مشام می‌رسید. به گفته مسئول این رستوران، اراذل و اوباش با پرتاب سنگ ابتدا شیشه‌های رستوران را شکستند و سپس با پرتاب مواد آتش‌زا تمام رستوران را به آتش کشیدند. به گفته شاهدان ، آتش نشانی به دلیل ترافیک بیش از حد منطقه و تراکم جمعیت، بسیار دیر به محل رسیدو این رستوران در آتش سوخت. یکی دیگر از اماکن آسیب دیده در حوادث دیشب، مجتمع تجاری سهیل بود که اراذل و اوباش با حمله به آن‌ شیشه واحدهای تجاری طبقه همکف این مجتمع را شکستند و خسارت‌های زیادی را به این مجتمع نوساز وارد آوردند. در حوادث روز گذشته هم چنین به 22 بانک دولتی و خصوصی خساراتی وارد شد".

این رسانه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «پنج تن از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی توسط ماموران امنیتی شناسایی و با حکم مرجع قضایی دستگیر شدند. فائزه هاشمی، همسر حسین مرعشی و دختر مرعشی از جمله دستگیر شدگان هستند. یکی دیگر از فرزندان هاشمی رفسنجانی نیز در ناآرامی‌های میدان توحید حضور داشته که پس از شناسایی بلافاصله متواری شده است"

*انتشار پنجمین بیانیه موسوی؛ آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می‌انجامد

پنجمین بیانیه مهندس موسوی منتشر شد.

وی در ابتدای بیانیه خود با اشاره به این که «نقطه عطفی در تاریخ ملت ما در حال شکل گرفتن است»، نوشت: "آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می‌انجامد، آمده بودم تا بار دیگر به انقلاب اسلامی آن گونه که بود و جمهوری اسلامی آن گونه که باید باشد، دعوت کنم. اما آن چنان که می‌دانید همگی ما در راه این تجدید حیات ملی و تحقق آرمان‌هایی که در دل و جان پیر و جوان ما ریشه دارند، با دروغ و تقلب روبه رو شدیم و آن چیزی که از عواقب قانون گریزی پیش‌بینی کرده بودیم، به صریح‌ترین شکل ممکن و در نزدیکترین زمان تحقق یافت."

در ادامه این بیانیه آمده است:

"این جانب همچنان قویا اعتقاد دارم درخواست ابطال انتخابات و تجدید آن حق مسلم است که باید به صورتی بی‌طرفانه از طریق یک هیئت مورد اعتماد ملی مورد بررسی قرار گیرد..... نگذاریم دروغگویان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربایند و نااهلان و نامحرمان، میراث گرانقدر انقلاب اسلامی را که اندوخته‌ای از خون پدران راستگویتان است از شما مصادره کنند".

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران اعلام آمادگی کرد تا ده درصد از صندوق‌های اخذ رای را به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان کاندیداها بازشماری کند.

روزنامه کیهان نوشت: سعید رضوی فقیه از عناصر سابق دفتر تحکیم وحدت «طیف علامه» اعلام کرد:

"در صورت بازشماری صندوق‌ها، ممکن است چندصد یا چند هزار رای بالا و پایین شود و همین نتیجه فعلی با کمی تفاوت به عنوان نتیجه انتخابات اعلام گردد و آن وقت اصلاح طلبان باید پاسخگوی حوادث پرتلاطم در کشور باشند. که صرفا به خاطر بالا و پایین کردن چند هزار رای به راه انداخته‌اند. اگر چه مذاکره و گفتگو و رایزنی با شورای نگهبان و دیگر مراجع قانونی می‌تواند بیانگر عزم اصلاح‌طلبان بر حل مسائل از مجاری قانونی و میزان ظرفیت آنان برای گفتگوی معطوف به تفاهم باشد، اما نباید فراموش کرد که اساسا شورای نگهبان خود یک طرف ماجراست و باید موضع تهاجمی به شورای نگهبان داشت".

*تشکر رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب/نامه‌ سرگشاده موسوی به شورای نگهبان/دلایل موسوی برای لزوم ابطال انتخابات

رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به "رهبر معظم انقلاب" نوشت:

"به عنوان فرزند کوچک و خادم برگزیده ملت بزرگ ایران بر خود لازم می‌دانم که از حسن تصمیم و حضور تاریخی آن رهبر فرزانه در صحنه عظیم و حماسی نماز جمعه تهران و ایراد بیانات راه‌گشا و اعلام مقتدرانه مواضع برحق مردم در موضوعات مهم روز صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم."

میرحسین موسوی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان دلایل خود جهت لزوم ابطال انتخابات را برشمرد. در این نامه مواردی چون محدود کردن زمان رای گیری، افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخاباتی توسط دولت نهم و..... مطرح شده است.

*سه شنبه، 16 تیر، تاکید میر حسین موسوی بر لزوم رعایت قانون

رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه اول سیما با مردم گفت:

" دشمنان مستکبر بدانند که یک خاطره و چهره زشت دیگری از خود در ذهن تاریخی ملت ما نسبت به آنها شکل گرفت و اضافه شد چرا که ملت ایران هنوز خاطره تلخ اسقاط دولت ملی در 28 مرداد 32 توسط همین مستکبران را از یاد نبرده و این دخالت‌های اخیر آنها، آن ذهنیت را در بین ملت ایران هم زنده و هم تقویت کرد."
پارلمان نیوز در خبری آورده بود: میرحسین موسوی در جمع تعدادی از همفکرانش در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره " مشروعیت دولت " با بیان اینکه مشروعیت دو نوع است یک مشروعیتی است که برآمده از شرع است و نوع دیگر آن مشروعیتی سیاسی است تصریح کرد: " وقتی دولتی در چارچوب قانون شکل نمی گیرد در نظر مردم مشروعیت ندارد و این مسئله دولت را تضعیف می‌کند و حتی آن را به سمت خشونت علیه مردم سوق می‌دهد" وی با تاکید بر اعتقاد خود نسبت به کار گروهی و تشکیلاتی گفت: " تصمیم و تلاش دارم که با جمعی به صورت منظم و سامان یافته کار کنم و از اول هم عادت به کار فردی و تک نفره نداشته ام"

موسوی در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم رعایت قانون اظهار داشت: " ما می‌گوییم دولت مشروعیت ندارد، چون آرای مردم را ندارد و باید تلاش کنیم که از طریق حرکت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتوای حرکت صورت گرفته نشان دهیم.در غیر این صورت مجبوریم در هر قدمی از خود یک دیگری بسازیم و این چیزی نیست که به دنبالش هستیم."

*چهارشنبه، 17 تیر، واکنش ولایتی به قرائت بخش‌هایی از اظهارات مداخله جویانه مقامات غربی


ایرنا به نقل از مرتضی تمدن، استاندار تهران اعلام کرد: هیچ گونه مجوزی برای تجمع و راهپیمایی در روز 18 تیر نه درخواست شده و نه صادر شده است.

علی اکبر ولایتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در واکنش به قرائت بخش‌هایی از اظهارات مداخله جویانه مقامات غربی در قبال مسائل داخلی کشورمان توسط مجری برنامه گفت: " اجازه بدهید در خصوص همین آقای فراتینی و ایتالیا قدری صحبت کنیم تا حد و اندازه ایتالیا و وزیرش مقداری مشخص شود.

وی در ادامه توصیه کرد: فراتینی باید تصاویر نقش رستم در نزدیکی پرسپولیس جایی که شاهپور اول امپراطور ایران، و "الریانو" امپرطور روم را تسلیم و زندانی کرد ببیند لقمه‌هایی بزرگ تر از دهانشان بگیرند این تصویر غرور آفرین برای ایرانی‌ها و خفت بار برای رومی‌ها همچنان باقی مانده است

*پنج شنبه، 18 تیر، عدم برخورد نیروی انتظامی به مذاق آشوبگران خوش نیامد

رجانیوز: «در حالی که برای آنچه که راهپیمایی گرامیداشت 18 تیر خوانده می‌شد از یک هفته قبل در رسانه‌های ضدانقلاب فراخوان داده شد و حتی مسیرهای هشت گانه‌ای برای راهپیمایی منتهی به میدان انقلاب تهران اعلام شده بود، این فراخوان با عدم استقبال شهروندان تهرانی مواجه شد. از ساعت 18 پنج شنبه حدود 100 نفر در خیابان وصال تهران اقدام به راهپیمایی همراه با سکوت به سمت بلوار کشاورز کردند که نیروهای انتظامی حاضر در محل نیز برخوردی با این افراد نکردند.

تدبیر نیروی انتظامی در عدم برخورد با این تعداد محدود که گویا به مذاق آشوبگران خوش نیامده بود، موجب شد برخی افراد اقدام به آتش زدن چند سطل زباله کردند. با این حال، عبور و مرور خودروها در خیابان انقلاب به صورت عادی جریان داشت و این تجمع چند ده نفره حتی به اخلال در عبور و مرور مردم در خیابان اصلی منجر نشد.

در عین حال، رسانه ضد انقلاب صدای امریکا که در دقایق ابتدایی شکل‌گیری این تجمع سعی در تحریک مردم برای پیوستن به آن از طریق تماس‌های تلفنی و بیان مشاهدات حاضران در تجمع داشت، پس از آنکه اغلب تماس گیرندگان تأکید می‌کردند که نیروهای انتظامی برخورد سختی با معدود تجمع کنندگان نداشتند و هرگز تیری به سمت آنان شلیک نکردند، ترجیح داد این برنامه را قطع کند. همچنین بی بی سی فارسی که یکی از اصلی ترین رسانه‌های محرک در آشوب‌های 2 هفته اول پس از انتخابات بود، تنها به انتشار چند خبر کوتاه در خصوص تجمع امروز اکتفا کرد.»

*جمعه، 19 تیر، مهدی کروبی به جای استفاده از عبارت «دیار باقی»، به اشتباه از عبارت «دیار فانی» استفاده کرد

شبکه ایران آورده است: مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه از بازداشت اغتشاشگران بعد از انتخابات انتقاد کرد.

وی در قسمتی از نامه خود به جای استفاده از عبارت «دیار باقی»، به اشتباه از عبارت «دیار فانی» استفاده کرد و نوشت: "ممکن است که کروبی را هم به دیار فانی بفرستند اما ملت زنده می‌ماند و حق خود را می گیرد."


(برای دریافت متن کامل گزارش اینجا و اینجا کلیک کنید)

باشگاه خبرنگاران