نتیجه زد و بندهای زالی با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا که در ماه‌های گذشته به هم نزدیک شده بودند (از جمله علیرضا زاکانی اصولگرا با مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب) آن شد که زالی توانست ریاست سازمان نظام پزشکی را کسب کند در حالی که شورایعالی این سازمان که حتی اختیار عزل رئیس کل را هم دارند در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت، به گونه‌ای که از 25 عضو شورایعالی، امروز 16 نفر از چپی‌ها در این رکن سازمان عضو هستند.

با گذشت ماه‌ها از برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی، گزارش‌های روزنامه ایران به واقعیت‌ها پیوست و نتیجه‌ای که ماه‌ها پیش از آن خبر می‌داد، سرانجام محقق شد.چند هفته قبل از 4 اسفند سال گذشته، یعنی زمان برگزاری انتخابات نظام پزشکی، حضور فعال و چشمگیر چهره‌های سیاسی- پزشکی از چپ و راست میدان سیاست در کنار یکدیگر خبر از نگاه سهامدارانه این افراد به بزرگترین سازمان صنفی کشور می‌داد.حالا با گذشت این مدت و با انتخاب علیرضا زالی از جناح مدعیان اصولگرایی به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، مشخص شد اصولگرایان در این تقسیم قدرت و بازی سهامدارانه، فریب خورده و توفیقی نیافتند.

زد و بندهایی پیش و پس از انتخابات
پس از برگزاری انتخابات 4 اسفند؛ 27 اسفند انتخابات اعضای هیأت مدیره شهرستان‌ها برگزار شد و به‌دنبال آن 17 نفر به هیأت مدیره شهرستان تهران راه یافتند. اعضای منتخب هیأت مدیره هر شهرستان این اختیار را دارند تا نفرات مورد نظر خود را برای مجمع عمومی سازمان (250 نفر از سراسر کشور به مجمع راه می‌یابند) معرفی کنند، در مجمع عمومی چهار رکن انتخاب می‌شوند؛ 1- اعضای هیأت رئیسه مجمع 2- اعضای شورای عالی (25 نفر برای 4 سال) 3- بازرسان مجمع 4- رئیس کل نظام پزشکی.
اما نکته جالب توجه آنجایی است که در تهران به عنوان نبض سازمان نظام پزشکی، از میان 17 عضو هیأت‌مدیره تهران، 8 نفر با توافق قبلی و سازماندهی علیرضا زالی برای مجمع عمومی معرفی شدند در حالی که سایر اعضای هیأت مدیره که از چهره‌های برجسته و اصولگرای سال‌های قبل نظام پزشکی بودند، در بی‌خبری و در حالی که پیشتر هشدارهای رئیس‌جمهور را شنیده بوده، اما بدان بی‌توجهی کردند از سمت زالی و دوستان وی دور زده شدند.
فهرست راه یافتگان به هیأت مدیره تهران و افرادی که با لابی زالی به مجمع عمومی و شورایعالی راه یافتند عبارتند از علیرضا زالی (رئیس کل سازمان- عضو مجمع عمومی)، علی‌اصغر پیوندی (عضو مجمع- عضو شورایعالی)، محمدمهدی گلمکانی(عضو مجمع- عضو شورایعالی)، مهدی قیامت (عضو مجمع)، کاوه سیدان (عضو مجمع)، صاحب‌الزمانی(عضو مجمع- عضو شورایعالی)، حیدری(عضو مجمع- عضو شورایعالی) و خویی(عضو مجمع- عضو شورایعالی). همچنین ایرج خسرونیا، حفیظی، بدخش، هویدا، شجاعی، یزدانی، خانم دکتر آباد، فتاحی و خیرالله غلامی نیز سایر اعضای هیأت مدیره تهران هستند که به اصطلاح سرمایه‌گذاری آنها روی علیرضا زالی نتیجه نداد.
مجمع عمومی نظام پزشکی قطب انتخابات این سازمان به حساب می‌آید؛ در این میان پزشکان آذری به ریاست دکتر سعید پناهی با توجه به رأی بالای آنها تأثیر بسزایی در انتخابات مجمع دارند؛ اما زالی به این گروه هم وفادار نماند. در حالی که پناهی با حمایت از زالی توقع کسب ریاست شورایعالی را داشت و با وعده و وعیدهای زالی مبنی بر این‌که در فهرست شورایعالی نام پناهی را به عنوان رئیس خواهد گنجاند، اما این اتفاق نیفتاد و زالی در هماهنگی کامل با دوستان خود عملا این گروه را هم از دستیابی به بخشی از سازمان بازگذاشت.
نتیجه زد و بندهای زالی با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا که در ماه‌های گذشته به هم نزدیک شده بودند (از جمله علیرضا زاکانی اصولگرا با مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب) آن شد که زالی توانست ریاست سازمان نظام پزشکی را کسب کند در حالی که شورایعالی این سازمان که حتی اختیار عزل رئیس کل را هم دارند در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت، به گونه‌ای که از 25 عضو شورایعالی، امروز 16 نفر از چپی‌ها در این رکن سازمان عضو هستند. از سویی هرچند تاکنون رئیس شورایعالی انتخاب نشده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دکتر اسماعیل ایدنی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان به این مقام دست خواهد یافت.
این در حالی است که پیش از این روزنامه ایران در گزارش‌های خود آورده بود که ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از این انتخابات فقط نمایشی برای مظلوم‌نمایی است، در حالی که هم مدعیان اصولگرایی و هم اصلاح‌طلبان در ائتلافی از پیش طراحی شده برای تقسیم قدرت و سهم‌خواهی نقشه کشیده بودند، اما در این سهم‌خواهی این مدعیان اصولگرایی بودند که قافیه کار را واگذار کردند. اگر چه در یک سوی میدان چهره‌های بنام اصلاح‌طلب، رد صلاحیت شدند، اما چهره‌های رده دوم و سوم با سازماندهی گسترده و حمایت‌های زالی به نظام پزشکی راه یافتند. اما از آنسو نه فقط چهره‌های بنام اصولگرایی ردصلاحیت شدند، بلکه حتی چهره‌های رده چندم هم نتوانستند به این سازمان راهی پیدا کنند.

وقتی حذف سلایق مختلف کار دست اصولگرایان داد
تغییرات در ترکیب اعضای شورایعالی در حالی که زالی از ریاست کلی بر سازمان نظام پزشکی خوشحال است نتایجی را در پی دارد؛ از جمله این‌که اعضای شواریعالی که با اکثریت چپی‌ها شکل گرفته می‌توانند در صورتی که زالی منافع آنها را تامین نکرد، عدم‌کفایت رئیس کل را تایید کرده و وی را عزل کنند. این در شرایطی است که بر اساس برخی شنیده‌ها اعضای شورایعالی برای معاونت‌های زالی هم برنامه‌ریزی کرده‌اند، در حالی که انتخاب معاونان از اختیارات رئیس کل سازمان است.
این روزها زالی در حالی دل به ریاست کلی سازمان نظام پزشکی بسته که وی جلسات متعددی با محمدرضا ظفرقندی از چهره‌های شاخص اصلا‌ح‌طلبان و رئیس اسبق نظام پزشکی دارد و حال، این‌گونه مشخص نیست چگونه وی می‌تواند استقلال خود را در این سازمان حفظ کند!
شاید آن زمان که یک نهاد نظامی- امنیتی به همراه بسیج جامعه پزشکی از ردصلاحیت‌های گسترده حمایت می‌کرد، فکر اینجا را نکرده بودند که با حذف سلایق مختلف، بزرگترین سازمان صنفی و غیردولتی کشور به دست رقبایشان می‌افتد.

مصایب پیش‌روی زالی
بی‌شک اگر حکم زالی به تایید رئیس‌جمهور برسد وی با مشکلات متعددی در این سازمان روبه‌رو خواهد بود. زالی برای جلب رضایت افراد بازمانده که امروز در هیأت مدیره تهران نشسته‌اند، قصد دارد معاونت‌های سازمان را به آنها بدهد، اما با توجه به احاطه شورایعالی بر زالی و این‌که شنیده شده است که معاونت‌ها هم باید با هماهنگی کامل شورایعالی چیده شود، چالش جدیدی را پیش پای زالی خواهد گذاشت.

دولت راه حل موضوع!
از سویی دیگر اگر این روند ادامه یابد دولت می‌تواند به این قضیه ورود کرده و با گرفتن اختیارات این سازمان معضل پیش‌روی را حل کند. بر اساس قانون، دولت می‌تواند اختیار صدور پروانه مطب پزشکان را از سازمان نظام پزشکی گرفته و این اختیار را به وزارت بهداشت واگذار کند، همانگونه که قبلاً اختیار تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از این سازمان گرفته شد.