فرید زکریا در تحلیل سخنان اخیر نتانیاهو در رابطه با ضرورت توقف فعالیت‌های هسته ای ایران، آن را مصداق سیر کردن در فضایی واهی دانست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ فرید زکریا، چهره سرشناس رسانه های آمریکا در مقاله ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تحلیل اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا و آینده مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداخته است.
زکریا اظهار داشته که اگرچه سخنان نخست وزیر نتانیاهو بلیغ و شیوا بوده و خواسته های وی آرزوی بسیاری از سیاستمداران غربی می باشد، اما من به ایشان و به تمامی نمایندگانی که مدام وی را در پی هر یک از سخنانش تشویق می نمودند صراحتا می گویم که این اظهارات ورود به سرزمین غیر واقعی بوده و عملا شخص نتانیاهو و نمایندگان حامی در طول سخنان او به یک سفر خیالی و واهی رفته و بازگشته اند.
زکریا به مذاکرات پیشین ایران و غرب در حدود 10 ساله پیش اشاره کرده و ضمن انتقاد از تصمیمات غرب بویژه آمریکا در آن برهه گفته است که قطع نمودن مذاکره و رفتن به سوی حربه تحریم صرفا موجب افزایش سانترفیوژهای ایران از 164 به 19 هزار عدد شده است. وی در این مقاله خطاب به نتانیاهو و نمایندگان کنگره گفت که به تصور او عدم توافق میان دو طرف نهایتا منجر به بازگشت به روند پیشین خواهد شد و ایران بر میزان فعالیت هایش در زمینه افزایش سانترفیوژ ها، غنی سازی خواهد افزود و این در حالی است که غرب صرفا می توان بر میزان فشارها بی افزاید فشارهایی که منتهی به توقف فعالیت های ایران نخواهد شد.
زکریا نوشته است، این تئوری که جمهوری اسلامی نهایتا در برابر فشارها تسلیم خواهد شد دور از واقع است چرا که در آن شماری از حقایق مد نظر قرار نگرفته است، متاسفانه فعالیت های هسته ای ایران حمایت قاطبه شهروندان این کشور را پشت سر خود دارد و حتی کسانی که در اعتراضات سال 88 نیز بر علیه این نظام به مقابله پرداختند در حمایت از این فعالیت ها با حامیان جمهوری اسلامی اشتراک نظر دارند، بواقع فرآیند تحریم ها در طول 36 سال گذشته و جنگ سهمگین هشت ساله ایران با عراق نشان داده که حکومت اسلامی ایران در برابر فشارهای غرب سر خم ننموده است.
وی به سال های زمامداری اصلاح طلبان در ایران اشاره نموده و اظهار داشته که متاسفانه غرب نتوانست از آن فضای ایده آل در سال های 2003 تا 2005 که جمهوری اسلامی محدودیت های فزاینده را پذیرفته بود استفاده کرده و زمینه بن بست در فرایند را مهیا نمودند.
زکریا با استناد به اظهارات گراهام الیسون از کارشناسان خبره هسته ای آمریکا بیان داشته که اگر توافق در مذاکرات ده سال پیش صورت می گرفت ایران تا دستیابی به بمب اتمی 10 سال فاصله داشت، اما تاکید مفرط غرب بر خواسته های حداکثری اش ایران را اکنون در مرز چندماهگی تا دست یابی به بمب هسته ای رسانده است.
گفتنی است ادعاهای پیاپی مقامات غربی درباره فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای ایران در حالی مدام از سوی رسانه های خبری پوشش داده می شود که بنا به گزارشات آژانس در خلال سال های اخیر هیچگونه تخلفی از سوی ایران صورت نپذیرفته است. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز مکررا ضمن رد این ادعا دست یابی به سلاح هسته ای را حرام اعلام نموده و آن را خلاف شرع دانسته است.
زکریا در پایان نوشته اش آورده که بیم نتانیاهو از آن است که با امضای توافق کنونی، این امکان بوجود آید که مقامات ایران ده سال بعد برخی موارد برنامه هسته ای خود را از سر گیرند. اما بدون امضای قرارداد نیز این احتمال وجود دارد که ایران تا ده سال آینده پنجاه هزار سانتریفیوژ، حجم فراوانی از اورانیوم با درصد غنای بالا، تجهیزات هسته ای جدید، هزاران دانشمند و تکنسین هسته ای با تجربه و یک رآکتور آب سنگین کاملاً عملیاتی برای تولید پلوتونیوم در اختیار داشته باشد. در چنان حالتی، نتانیاهو چه خواهد کرد؟
گفتگو بر سر نحوه توافق هسته ای میان تهران و 1+5 در ماه های اخیر بطور چشمگیر مورد توجه محافل داخلی و خارجی قرار گرفته است. کارشناسان بر این باورند که باراک اوباما علی رغم اشتراک دیدگاهش با نتانیاهو در زمینه مقابله با ایران، بر خلاف وی با رویکرد واقع بینانه تری پا جلو نهاده و در پی پذیرش حداقل امتیازها برای ایران در قبال کسب حداکثر امتیازهای موجود است. ناظران بین المللی بر آنند که اوباما با توجه به کارنامه نسبتا ناموفق خود در عرصه بین المللی در پی بافتن کلاهی از نمد هسته ای است.(+)
"Our President, analytical news site"