برخلاف نظر برخی از کارشناسان که هدفمندی یارانه‌ها را عامل شتاب تورم در سال‌های اخیر می‌دانند، این کسری بودجه هدفمندی یارانه‌هاست که علت اصلی تورم بالای اخیر است. بنابراین دولت باید برای حل این مشکلات که ادامه آن نیز ممکن نیست، تمهیدی بیندیشد

سعید لیلاز(اقتصاددان اصلاح طلب) در روزنامه دولت نوشت:

از امشب ثبت‌نام از نخستین گروه از متقاضیان یارانه نقدی آغاز می‌شود. این رویه‌ای است که دولت با مشارکت مجلس و بر اساس قانون، مُصر به انجام آن است. آمار و ارقام از هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که اگر رقم کسری اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در هر سال که بالغ بر 10 تا 15 هزار میلیارد تومان می‌شود، در خدمت توسعه زیرساخت‌های کشور نظیر حمل و نقل عمومی و بخش بهداشت قرار گیرد، ظرف مدت دو سال می‌توان تمام مشکلات این بخش‌های کلیدی را حل کرد. همچنین با این رقم می‌توان ساختار نظام بهداشت و درمان کشور را که هم اکنون در شرایط نامطلوبی قرار دارد به طور کامل متحول کرد. از سوی دیگر برخلاف نظر برخی از کارشناسان که هدفمندی یارانه‌ها را عامل شتاب تورم در سال‌های اخیر می‌دانند، این کسری بودجه هدفمندی یارانه‌هاست که علت اصلی تورم بالای اخیر است. بنابراین دولت باید برای حل این مشکلات که ادامه آن نیز ممکن نیست، تمهیدی بیندیشد.
اما در این زمینه نباید انصراف از دریافت یارانه نقدی با استفاده از ابزار تهدید صورت گیرد، بلکه باید کاملاً داوطلبانه انجام شود. به اعتقاد من ارزش انصراف داوطلبانه 10 میلیون نفر از انصراف اجباری نیمی از جمعیت یارانه بگیران بهتر است. این در حالی است که رئیس دولت یازدهم با توجه به محبوبیتی که میان اقشار مختلف مردم دارد، این توانایی را دارد که با درخواست از مردم بخصوص
50 درصد یارانه‌بگیرانی که با مشکل مالی مواجه نیستند، بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران را از دریافت یارانه منصرف کند. در این زمینه طی ماه‌های اخیر دو تجربه داریم یکی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که اگر یکبار دیگر این انتخابات برگزار شود، به طور قطع دکتر روحانی با رأی بیشتری پیروز رقابت خواهد شد. تجربه دوم آزادی مرزبانان ایرانی است که عمدتاً با مشارکت اجتماعی اقشار مختلف کشور بویژه جوانان محقق شد. بنابراین در کشور ما این ظرفیت وجود دارد که درباره انصراف از یارانه نقدی نیز مشارکت بالایی اتفاق بیفتد.
با توجه به ضعف بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار دارد، پالایش اقشار ضعیف از توانمند نه امکانپذیر است و نه به صلاح کشور است. از یک دیدگاه باید گفت که یارانه نقدی که هم اکنون به مردم پرداخت می‌شود، به نوعی حق تمام مردم محسوب می‌شود چرا که این یارانه ناشی از درآمدهای دولت نیست. بدین ترتیب باید صرفنظر از این که چه کسی پولدار است یا فقیر به همه تعلق گیرد. با این وجود و با توجه به اعتباری که رئیس جمهوری دارد می‌تواند با دعوت از 50 درصد از یارانه‌بگیران از آنها بخواهد تا به نفع و برای حمایت از دولت از این حق خود بگذرند که به طور قطع چنین اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین بسیاری از کسانی که هم اکنون یارانه نقدی دریافت می‌کنند با دعوت دولت از آن انصراف خواهند داد و به دولتی که خود انتخاب کرده‌اند کمک خواهند کرد.