چینی‌ها به رغم آنکه با قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن آزمایش تسلیحات هسته‌ای کره شمالی همراهی کردند اما در قبال هر گونه طرح جدیدی که تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر سازد مخالفت نمودند.

سیاست جدید چین در قبال تحریم های امریکا علیه ایران را وانگ مین در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد
به گزارش گروه بین الملل شبکه ایران به نقل از شینهوا، نماینده چین در شورای امنیت گفت: «چین همیشه محکم علیه استفاده از زور و یا تهدید ایستاده است. ما تمایلی برای استفاده از زور یا اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران نداریم.»
وی گفت: «چین همیشه مخالف تحریم های یک جانبه برخی کشورهاست که تحریم هایی را اعمال می‌کنند و به منافع و حقوق مشروع دیگر کشورها آسیب وارد می‌کند.»
امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آنها بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای خود متهم کرده‌اند. این در حالی است که ایران قاطعانه این اتهام ها را رد کرده است.
واشنگتن و اتحادیه اروپا با استفاده از این ادعاهای دروغین، تاکنون چندین دور تحریم یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند.
وانگ گفت چین خواستار ادامه مذاکرات و دیپلماسی برای حل و فصل بن بست غربی درباره برنامه انرژی هسته ای ایران می‌باشد.
وانگ گفت: «همه گروه های ذینفع باید با اعتماد سازی بیشتر، ارتباطات را گسترش دهند، انعطاف پذیری و جدیت برای ارتقاء روند مذاکرات داشته باشند تا شرایطی فراهم آید که به راه حلی جامع، بلندمدت و مناسب درباره برنامه انرژی اتمی ایران دست یابند.»
ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بعلاوه آلمان، دور اخیر مذاکرات خود را در تاریخ 27 فوریه در آلماتی قزاقستان به پایان بردند. دو طرف در این مذاکرات چندین نشست درباره برنامه انرژی اتمی تهران برگزار کردند.
ایران و گروه 1+5 توافق کردند تا بار دیگر در روزهای پنجم و ششم آوریل برای دور آتی مذاکرات در آلماتی قزاقستان گردهم آیند. پیش از دور آتی مذاکرات، در روزهای 17 و 18 مارس نیز مذاکراتی در سطح کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.
وانگ گفت: «مذاکرات در آلماتی، که به نتایج مثبتی منتهی شد، اولین گام برای روند مذاکرات حقیقی بود و برای حل و فصل برنامه انرژی هسته ای ایران از طریق مذاکرات سازنده بود.»
وی افزود: «چین برای مدت طولانی اقدامات گسترده ای برای حفظ این موضوع انجام داده است. چین تمایل دارد تا به همکاری با همه گروه ها به منظور دست یافتن به راه حل سازنده و صلح آمیز درباره موضوع انرژی اتمی ایران از طریق ادامه مذاکرات دیپلماتیک ادامه دهد.»