جان برنان سه‌شنبه شب با حضور در دانشگاه هاروارد، با بیان اینکه از میزان همکاری ایران در مذاکرات هسته ای «شگفت‌زده» شده، بار دیگر تهران را به دردسرسازی در منطقه متهم کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جان برنان رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) سه‌شنبه شب گفت میزان همکاری ایران در مذاکرات هسته ای، وی را شگفت‌زده کرده است.
برنان که در دانشگاه هاروارد صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «من به شخصه، با خرسندی از اینکه ایرانی‌ها تا این حد موافقت کردند، شگفت‌زده شده‌ام.»
وی افزود: «کسانی که می‌گویند توافق مسیری فراهم می‌کند که ایران یک بمب هسته‌ای بسازد، کاملا ناصادق هستند.»
ایران و گروه موسوم به 1+5 پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند بر سر مولفه‌های اصلی توافق جامعی که باید تا 9 تیر ماه امسال به دست آید، به تفاهم دست یافته‌اند. اعلام این تفاهم، از سوی رسانه‌ها و بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با استقبال مواجه شده است.
برنان در بخش دیگری از این نشست بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و تهران را به ایجاد مشکل در منطقه متهم کرد.
وی در این رابطه گفت: «ایران فارغ از مسئله هسته‌ای، به دردسرسازی در منطقه معروف است.»
مقامات آمریکایی می‌گویند حتی در صورت توافق هسته‌ای با ایران، به تلاش خود برای محدود کردن نفوذ تهران در منطقه ادامه می‌دهند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این هفته در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «اگر بتوانیم توافق هسته‌ای را نهایی کنیم، و اگر ایران به آن پایبند بماند، بخش بزرگی از کار را انجام داده‌ایم، اما این مسائل ما با ایران را تمام نکرده و ما همچنان به همراه متحدان و دوستانمان به شدت برای کاهش، و امیدوارم توقف، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای که ایران در منطقه درگیر آن‌هاست و حمایت از سازمان‌های تروریستی، تلاش خواهیم کرد.»(+)

"Our President, analytical news site"