شبکه ۱۰ تلویزیون اسراییل با انتشار یک گزارش مدعی شد گفت و گوهای ایران و گروه ۱+۵ تنها پوششی برای گفت وگوهای محرمانه بین ایران و آمریکا است که در یک سال گذشته در جریان بوده است.

این کانال تلویزیونی اسراییل به نقل از برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی که نامی از آنها نبرده نوشته است دولت اوباما به مدت قریب یک سال است که با ایران به طور محرمانه و زیر نظر شخص اوباما گفت وگو و مذاکره می کند.

بر اساس این گزارش مسئول تیم مذاکره محرمانه امریکا با ایران خانم " والری جارت" یکی از مشاوران اوباما است و در یک سال گذشته چند دور گفت و گوی محرمانه بین ایران و آمریکا در کشورهای مختلف منطقه در جریان بوده است.

این گزارش با ادعای اینکه دولت اوباما ، تل آویو را از نتایج این گفت وگوها مطلع نکرده است یکی از دلایل مخالفت های شدید اسراییل با توافق احتمالی ایران و آمریکا را به توافقاتی مربوط می داند که اسراییل از روند مذاکرات محرمانه دو طرف مطلع شده است.

طبق این گزارش مذاکره اصلی ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای و موضوع کاهش یا لغو تحریم ها بوده است.

کانال ۱۰ تلویزیون اسراییل در گزارش خود مدعی است که مسئولیت اصلی گفت و گو با ایران به سرپرستی خانم جارت با شخص اوباما است و جان کری وزیر خارجه آمریکا نقش چندانی در آن ندارد و هفته گذشته نیز بنا به دستور اوباما به او برای نهایی کردن توافق با ایران به ژنو سفر کرد.

منابع اسراییلی گفتند که در واقع چارچوب توافقی که ایران برای مذاکره با گروه ۱+۵ در ژنو ارایه کرده است حاصل گفت و گوهای محرمانه ۱ سال گذشته این کشور با آمریکا است.

منابع اسراییلی همچنین به کانال ۱۰ تلویزیون اسراییل گفتند که از نظر آنها ایران و آمریکا در نتیجه این گفت و گوهای محرمانه هم اکنون از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده اند و شانس تفاهم بین دو کشور بالاست.

این ادعا در حالی مطرح می شود که سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ادعای گفت و گوهای محرمانه دولت اوباما با ایران را رد کرده و آنها را صددرصد نادرست خوانده است.

گفتنی است والری جارت ۵۷ ساله یکی از نزدیک ترین مشاوران اوباما است که متولد شهر شیراز است.

پدر جارت یکی از پزشکان آمریکایی بیمارستان نمازی شیراز بوده است و وی در سال ۱۹۵۶ در شیراز به دنیا آمده است.

جارت تا ۹ سالگی در شیراز زندگی کرده است و سپس به همراه خانواده خود به آمریکا بازگشته است. جارت یک وکیل برجسته در شهر شیکاگو آمریکا است و دوست خانوادگی و نزدیک اوباما و همسرش می باشد.