مواضع هسته‌اي ايران كاملا روشن بوده است/توافق نهايي تا زمان مقرر شكل نمي‌گيرد/ تحریم‌های آمريكا يك‌باره برداشته نمي‌شود/توافق نهایی در هفته‌ بعد یا هفته‌های بعد و یا در سی‌ام ژوئن نخواهد بود؛ به هر حال، تاکنون پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات به وجود آمده و هر دو طرف درک درستی از یکدیگر پیدا کرده‌اند اما هنوز نیاز است که بر سر همه جزئیات بیشتر بحث و تصمیم‌گیری شود تا به توافقی نهایی برسیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سوزان ملونی، چهره شناخته شده اي است كه سال‌ها است در زمينه كشورهاي منطقه بخصوص ايران فعاليت مي‌كند. وي كه در حال حاضر عضو انديشكده بروكينگز است بر اين اعتقاد است كه مواضع هسته اي جمهوري اسلامي ايران روشن است و در اهداف برنامه هسته‌ای ایران پنهانكاري ديده نمي شود با اين وجود مشاور سابق وزرات خارجه امريكا مي گويد كه حذف تحریم‌هاي امريكا در یک روز و دو روز شكل نخواهد گرفت... اين گفت‌وگو را بخوانيد
به نظر شما چرا مذاکرات ایران و 1+5 بويژه با امریکا به کندی پیش می‌رود؟ عوامل اصلی کندی مذاکرات هسته اي را در چه مي دانيد؟
به نظر من هیچ کندی قابل توجهی در این مذاکرات وجود ندارد، ما اساساً چند مشکل پیچیده از گذشته داریم که باید آنها را حل کنیم و جزئیات فنی‌ای وجود دارند که دو طرف مذاکره باید آنها را بازکنند و در موردش بحث کنند و به احتمال زیاد توافق نهایی صد‌ها یا هزاران صفحه از جزئیات خواهد بود، بنابراین منطقی است که فکر کنیم حتی بعد از یک توافق کلی در یک چارچوب گسترده در مذاکرات، توافق بر سر بحث جزئیات کار بسیار زمان بری باشد.
همان‌طور که می‌دانید سیستم دفاعی ایران در مذاکرات مورد بحث نيست اما در همين حال رسانه‌های غربی در مورد اینکه ایران از اصطلاح «تسليحات» استفاده می‌کنند، آنها بر این باورند که ایران در فعاليت هاي هسته اي خود به دنبال سلاح است؛ آيا اين مسئله و بخصوص مسائل دفاعي ايران در روند مذاكرات، مورد بحث قرار خواهند گرفت؟
من فکر می‌کنم هدف برنامه هسته‌ای ایران چیز مخفی‌ای نبوده است، ایران در مورد مواضعش در مسئله‌ هسته‌ای خیلی روشن بوده است و اهدافش به روشنی واضح است و من فکر نمی‌کنم در مورد این مسئله مشکلی بین دو کشور باشد که بخواهیم به توافقی در موردش برسیم؛ اما در مورد مسائل نظامی و سیستم دفاعی چند مورد نگرانی از گذشته وجود دارد که بسیار مهم هستند و این پروسه‌ای است که تمام حزب‌ها و آژانس انرژی اتمی را در گیر کرده است تا مسائل و اختلافاتی که در گذشته به وجود آمده‌اند را حل کنند.
مردم‌ ایران می‌خواهند هر‌چه زود‌تر و به یک باره همه تحریم‌ها برداشته شود، اما امریکا معتقد است که تحریم‌ها باید به صورت تدریجی و فصل به فصل برداشته شوند. نظرتان در مورد این نگرش امریکا چیست؟
آنچه از مذاکرات تا الان فهمیده‌ام این است تعداد زیادی از تحریم‌ها در مرحله اول توافق برداشته‌ خواهند شد اما حذف این تحریم‌ها در یک روز و دو روز نخواهند بود. برداشتن آنها زمانی خواهد بود که ایران در جهت سانتریفیوژها، راکتورهای اراک و دیگر جنبه‌های برنامه‌ هسته‌ای اقدامات لازم را انجام دهد اما در حال حاضر تعداد زیادی از آنها برداشته خواهند شد که زمان آن به زودی زود خواهد بود و مطمئناً پروسه‌ای خواهد بود که خیلی طول نمی‌کشد ولی به صورت فرآیندی دوره‌ای شکل خواهد گرفت که گشایش‌هایی را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.
به نظر من هم منطقی به نظر می‌رسد برای مردمی که تحریم‌ها بر آنها تحمیل شده است بخواهند هرچه‌ زودتر تحریم‌ها برداشته شود اما تا زمانی که ایران این اطمینان را ندهد که به تعهداتش عمل خواهد کرد؛ امریکا ترجیح می‌دهد که تحریم‌ها را برندارد بنابراین مسئله این است که هر دو طرف به تعهدات و قول‌هایشان عمل کنند و وظایفی که به آنها محوله شده را انجام دهند تا نتیجه دلخواه را به دست آورند.
نقش روسيه و چين را در اين مذاكرات چگونه مي بينيد؟
من فکر می‌کنم تاکنون روسیه و چین همکاری خیلی خوبی داشته‌اند آنها نقش خیلی مهمی در برآوردن نیاز دو طرف و رفع اختلافات موجود بین آنها داشته‌اند و قطعاً آنها موضعی که امریکا یا کشور‌های اروپایی نسبت به ایران را دارند را نگرفته‌اند و به نظر من تاکنون که نقش مثبتی در این مذاکرات داشته‌اند.
همان طور که می‌دانید زمان تعيين شده برای توافق، 30‌ام ژوئن است، به نظر‌تان این توافق قطعی خواهد بود؟
به نظر من توافق نهایی در هفته‌ بعد یا هفته‌های بعد و یا در سی‌ام ژوئن نخواهد بود؛ به هر حال، تاکنون پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات به وجود آمده و هر دو طرف درک درستی از یکدیگر پیدا کرده‌اند اما هنوز نیاز است که بر سر همه جزئیات بیشتر بحث و تصمیم‌گیری شود تا به توافقی نهایی برسیم. اما به تمام این اوصاف هر دو طرف خیلی مقید هستند که به توافقی نهایی دست یابند.
برای رسیدن به یک فرمول و چارچوب توافقی، زمان زیادی طول کشید، همه ما آرزو داشتیم که این چارچوب خیلی زودتر شکل بگیرد اما اکنون که شکل گرفته، پیشرفت‌های زیادی را خیلی زود شاهد خواهیم بود.
آیا مردم امریکا خواهان توافق با ايران هستند؟
در امریکا بحث‌های زیادی در مورد ایران وجود دارد؛ اما این بحث‌ها اختلافات بین دو کشور را حل نمی‌کند؛ به‌ هر حال، هر قدمی که برای رفع اختلافات بین دو کشور انجام می‌شود خیلی مهم هستند و برای رفع اختلافات بین دو کشور به من امیدواری می‌دهند.
به نظر شما آیا رئیس‌جمهور‌ بعدی امریکا با توافق احتمالي، موافق خواهد بود يا اينكه آن را ناديده خواهد گرفت؟
خب باید دید که آینده چه می‌شود؛ اما کاندیداهای جمهوری‌خواه اعلام کرده‌اند که با این توافق همراه و موافق نیستند؛ اما باید منتظر بمانیم و ببینیم تا توافقی صورت بگیرد و هیچ نگرانی در مورد مسائل هسته‌ای و از دو طرف وجود نداشته باشد. به نظر من فشار زیادی بر رئیس‌جمهور‌ برای پیدا کردن راهی منطقی بر در توافق‌ها است.
تهدید‌های امریکا، واکنش‌های زیادی در ایران داشته است این تهدید‌ها همچنین نتیجه مذاکرات را نیز تحت تأثیر‌ قرار داده است، امریکا با این تهدید‌ها به دنبال چیست؟
گاهی سخنان تهدیدآمیز زیادی از مقامات رسمی دو کشور شنیده می‌شود، اما در عین حال نگرانی‌های آنان نیز در مورد خواسته‌ها، سیاست‌های داخلی دو طرف نیز وجود دارد که گاهی ممکن است تهدید آمیز باشد.(+)
گفت‌وگو: علي اعتمادي

"Our President, analytical news site"