مشایی تصریح کرد: وجود چند رای برتر نسبت به آرای جهانی نشانه آن است که جهان امروز هنوز یک جهان رشد یافته نیست، این‌که چهار پنج کشور نسبت به 200 کشور و حتی یک کشور نسبت به 200 کشور دیگر ارجحیت دارد چه توضیحی می‌تواند داشته باشد.

اسفندیار رحیم مشایی، بر این نکته‌ که هیچ دولتی حق ندارد، بر سر رای ملت خود معامله کند، تاکید کرد.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در نشست بررسی نقش زنان و جوانان در تحقق اهداف جنبش عدم تعهد که در سالن اجلاس و با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان در حال برگزاری است، اظهار کرد: هیچ دولتی حق ندارد به نمایندگی از ملت بر سر رای ملتش که ناشی از فهم، درک، عشق و احساس ملی است، معامله کند، آن را بفروشد و یا از آن منصرف شود.

وی افزود: بالاترین خیانتی که یک دیپلمات ممکن است در حق ملت خود انجام دهد نادیده گرفتن رای ملت است و از این بدتر این است که با وقاحت تمام دولتی بکوشد با استفاده از امکانات و ظرفیتی که داشته و دارد، رای یک دولت دیگر را بخرد و یا تهدید کند و دولتی را از رای ملتش منصرف یا ممتنع کند و این مسئله متاسفانه امروز زیاد اتفاق می‌افتد.

مشایی تصریح کرد: وجود چند رای برتر نسبت به آرای جهانی نشانه آن است که جهان امروز هنوز یک جهان رشد یافته نیست، این‌که چهار پنج کشور نسبت به 200 کشور و حتی یک کشور نسبت به 200 کشور دیگر ارجحیت دارد چه توضیحی می‌تواند داشته باشد.

برخی ادعا می‌کنند که نظم لازم برای همزیستی جهانی باعث چنین رویکردی در جهان شده است این بدین معناست که فقط آنها می‌فهمند و بقیه نمی‌فهمند این یک اهانت بزرگ است.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها اظهار کرد: باید در آینده نزدیک مصوب کنیم که این امتیاز ویژه از بین برود.

مشایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان دومین نهاد بزرگ بین‌المللی در عرصه تلاش‌های مشترک جهانی یک ظرفیت بزرگ است،‌ ظرفیتی که قطعا به موازات اثرگذاری‌های مورد انتظار هنوز در عرصه بین‌الملل به خوبی ندرخشیده است.

وی با بیان این‌که امیدواریم جنبش بتواند در مسیر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات دوستانه و زندگی مسالمت‌آمیز نقش‌آفرین‌تر باشد، افزود: اکنون با این درک که امروز نسبت به زمان بنیانگذاری این جنبش تغییرات زیادی صورت گرفته است و در شرایط نوینی به سر می‌بریم، باید در جهت پاسداشت اهداف و آرمان‌های پایه‌گذاران جنبش از نظر عملی و نظری مساعی لازم را به کار ببریم.

مشایی ادامه داد: با همه ملاحظاتی که بر سر این جنبش عظیم وجود دارد، برگزاری موفقیت‌آمیز شانزدهمین نشست این جنبش در تهران با وجود همه فشارها و کارشکنی‌های دنیای سلطه نشانه بارز این معناست که ملت‌های جهان و اعضای جنبش بر دوام و توسعه فعالیت‌های جنبش تاکید دارند.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها اظهار کرد: جهموری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ با پیشینه فکری و تمدنی عظیم و بالاترین فرازهای زندگی بشری در تاریخ هم پیش از اسلام به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌گذاران تمدن بشری به شمار می‌رفت و هم پس از پذیرش اسلام به سبقت‌گیری از همه در درک اندیشه‌های والای مکتب حیات‌بخش اسلام و دریافت نگاه الهی و انسانی و جهانی از اسلام در طراز والا قرار داشته است. مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران این است که هم به لحاظ جغرافیایی و هم تاریخی بدون پذیرش محدودیت، مسئولیت پذیرفته است.

مشایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که به مثابه محصول انقلاب اسلامی وظیفه یافته است که انقلاب را پیش ببرد با نگاه بلند همیشگی ایرانی و دریافت عمیق از اسلام عزیز با جهان‌نگری و جهان‌شمولی افکار و اندیشه‌ها، بدون محدودیت در تاریخ و جغرافیا، خود را موظف می‌داند که از کرامت انسانی و حقوق بشر چه در سطح ملی و چه جهانی حمایت و پشتیبانی کند و هر اقدامی که از سوی هر کسی ناقض این رویکرد باشد چه در سطح ملی و چه جهانی، مورد قبول انقلاب و نظام ما نخواهد بود.

وی اظهار کرد: مدیریت دوره‌ای جنبش عدم تعهد یک فرصت بزرگ است، برای ایران ما و از این طریق برای همه اعضای جنبش و برای همه ملت‌ها حتی آنان که به این جنبش نپیوسته‌اند، یک فرصت بزرگ و طلایی است .

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها افزود: باید با ملاحظه تغییرات و تحولاتی که در حال بروز و ظهور است و آینده‌ای که می‌تواند بسیار متفاوت باشد، هدف نهایی جنبش و آثارش را مورد ارزیابی قرار دهیم. اعتقاد ما بر این است که جنبش از ظرفیت‌های بالاتری برخوردار بود و کارکردهای آن در دوران کنونی می‌تواند در یک نگاه نقادانه و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد.

مشایی ادامه داد: شعار دوره‌ای جنبش در مسئولیتی که ایران از آن استقبال کرده است، افزایش کارآمدی و ارتقاء اثربخشی جنبش است. معنای آن این است که با تبیین و شناسایی بیشتر ظرفیت‌های جنبش بتوانیم اعضا را بر بهره‌گیری بیشتر از این نهاد بزرگ جهانی ترغیب و منسجم کنیم.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین موضوع مساله عدم تعهد است، اظهار کرد: برخی کارشناسان در بحث‌های خود بر این نکته تاکید می‌کنند که یکی از موانع بر سر راه شکوفایی جنبش، مساله تعهد برخی اعضا است. این واقعیتی است که می‌توان آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، اما تاکید من این است که شاید لازم باشد در خصوص تعهد و عدم تعهد با ملاحظه شرایط امروز جهان و فردایی که قابلیت حدس و پیش‌بینی دارد بازنگری و ارزیابی‌های مجدد داشته باشیم.

رییس دبیرخانه جنبش غیر متعهدها با بیان این‌که هر فعالیت سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی در جهان به عنوان یک نیاز ملی و بین‌المللی برای ملت‌ها و دولت‌های جهان می‌تواند از تفاوت در درجات اهمیت برخوردار باشد، گفت: جهان انسانی رو به آینده با افزایش ارتباطات و توسعه روابط به صورت کمی و کیفی مواجه است. معنای عدم تعهد، محدودیت در عصر ارتباطات و همکاری‌ها نیست. آنچه مهم است آن است که نتایج ناشی از همکاری‌های مختلف بین واحدهای بین‌المللی و دولت‌ها نباید مانع توسعه همزیستی مسالمت‌آمیز جهانی باشد.

مشایی با بیان این‌که همکاری‌های بین‌المللی برای دولت‌ها نباید ناقض ارزش‌های الهی و انسانی ملی کشورها و اصول کلی پذیرفته شده جامعه بین‌الملل باشد، تصریح کرد: ما جامعه جهانی را جامعه‌ای آزاد می‌خواهیم یعنی آنچه هر عنصر این جامعه و هر ملتی و هر دولتی به نمایندگی ملت خود بتواند در چارچوب پذیرفته شده ارزش‌های الهی و انسانی رای مستقل خود را اعمال کند.

وی افزود: اساس همبستگی جهانی بر این پایه استوار است که هر عضو این خانواده بزرگ بتواند با اعمال اراده آزاد، حضور، ظرفیت، توان، منویات، باورها و اعتقادات و احساسات ملی خود را در صحنه بین‌المللی محقق کند یا در یک هم‌افزایی جهانی بتواند در مسیر تغییر شرایط در جهت تحقق شرایط بهتر در حوزه‌های مختلف اثرگذار جلوه کند.

رییس دبیرخانه جنبش غیر متعهدها گفت:‌ هیچ دولتی به نمایندگی از ملت خود حق ندارد تحت هیچ شرایطی از رای ملت خود انصراف دهد یا تحمیل بپذیرد، نه عقب‌نشینی و نه انحراف از رای ملت‌ها درست نیست.

مشایی اظهار کرد:‌ نقطه انتقاد امروز آنجاست که در صحنه سیاست، اقتصاد و امنیت شاهد اعمال اراده‌هایی هستیم که آشکارا نه تنها ناقض اراده برخی ملت‌ها است بلکه به طور برجسته در تعارض با رای جامعه جهانی است.

وی با بیان این‌که اجماع جامعه جهانی همواره نزدیک‌تر از برخی اندیشه‌های نخبگان یا حوزه‌های قدرت به حقیقت است، گفت: قالبی که این امکان را داشته باشد که به مراتب از اجماع جهانی بیشتر بتواند حقیقت را رصد کند دشوار است. ما به عنوان افرادی که به اندیشه توحیدی باور داریم عرض می‌کنیم که حقیقت مطلق آن است که در اندیشه‌های وحیانی بر آن تاکید و تصریح شده است.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها اظهارکرد: خواسته جنبش از اعضای خود این است که دولت‌های عضو، نماینده ملت‌هایی هستند که برای خود تاریخ، سرزمین و افتخارات دارند و به موازات این ارزش‌ها و کرامات باید رای ملی خود را پاس بدارند. نباید وارد عرصه‌ای از فعالیت‌ها شوند که در آن رای ملی آنها از قدر و اعتبار ساقط شود،120کشور دور هم گرد آمدند تا در کنار هم قدرت بگیرند تا با هم باشند، برای بودن باید با هم بود، راهی جز با هم بودن برای بودن نداریم.

مشایی اظهار کرد: امروز انقلاب که وارد دهه چهارم خود شده است علیرغم اینکه نواقصی داشته است که نشات گرفته از مجریان و راهبران بوده، اما این افتخار بزرگ را دارد که در صحنه بین‌الملل به عنوان پرچمدار مدیریت مشترک جهانی قد علم کرده، پای فشرده و اصرار دارد و خوشبختانه ملت‌های برادر این تصویر زیبا را از این کشور بزرگ و تاریخی در ذهن خود رصد می‌کنند.

وی افزود: امروز در دنیا ایران مفتخر است که پیامش به دنیا ضرورت ایستادن در کنار یکدیگر و با هم بودن است و پیام‌آور یک اندیشه بلند است و آن اینکه ما خلق شده‌ایم که نه فقط با هم که برای هم باشیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در پایان اظهارات خود با اشاره به موضوع نشست یعنی بررسی نقش زنان و جوانان در تحقق اهداف جنبش عدم تعهد، گفت: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های زنان و جوانان برای کارآمدی و اثربخشی هر چه بیشتر جنبش عدم تعهد استفاده کنیم.