در سوابق ابوطالبی مسئولیت‌های گوناگونی همچون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی نظیر ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپایی و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نمایان است.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور، متولد سال 1336 تهران و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی تاریخی از دانشگاه لرون فرانسه، کارشناسی ارشد جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن‌ اسلامی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کارشناسی جامعه شناسی از دانشگاه تهران است.

در سوابق ابوطالبی مسئولیت‌های گوناگونی همچون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی نظیر ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا (به مدت 15 سال)، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه(به مدت 5 سال)، مشاور وزیر امور خارجه(به مدت5 سال) و عضویت در شورای استراتژیک وزارت امور خارجه نمایان است.

وی همچنین علاوه بر عضویت در هیات علمی دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و هیات علمی سیاست خارجی و رییس گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای هیات علمی و تحریریه نشریه بین‌المللی ایرفا (Iranian Review of Foreign Affairs) نیز است.

تالیف کتاب انسان شناسی اخلاق(فلسفه اخلاق اجتماعی)، نگارش دو مقاله تحت عنوان چالش‌های نوین سیاست خارجی ایران در رابطه با آمریکا (آذر 1389)و چالش‌های مبنایی سیاست خارجی جدید آمریکا درخصوص ایران (اردیبهشت 1388) و همچنین ارائه گزارش های راهبردی با عناوین گوناگون از جمله"ترکیه: دیپلماسی مدرن و خلافت نوین عثمانی (شهریور 1388)" و "کوهستان‌های صعب‌العبور افراط گرایی هسته‌ای (فروردین 1388)" از جمله آثار دکتر ابوطالبی در زمینه فعالیت‌های مطالعاتی وی است.

بر این اساس محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور درمراسم معارفه ابوطالبی با بیان اینکه در کارشناسی‌ها و بررسی‌هایی که در نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گیرد باید همگرایی، جامع‌نگری و کار تیمی فرابخشی وجود داشته باشد، اظهارداشت: در تمامی این بررسی‌ها و کارشناسی‌ها باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم تحلیل‌های متفاوت را تجمیع و به هم وصل کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه نباید تحلیل‌ها بخشی و حوزه‌ای بوده و باید با شیوه‌ای کلان‌نگر و به طور کامل ارائه شود، تاکیدکرد: نهاد ریاست جمهوری و دفتر رییس‌جمهور باید از تمامی ظرفیت‌های کارشناسی موجود در دانشگاه‌ها، نهادهای پژوهشی، نخبگان و حتی سایر دستگاه‌های دولتی به بهترین شکل استفاده کند.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور تصریح‌کرد: باید به گونه‌ای اقدام کنیم تا هر نخبه و صاحب نظری اگر خدائی ناکرده احساس کند جایی برای شنیدن سخنان و نظرات آنان نیست باید بداند که دفتر رییس جمهور نظرات کارشناسانه او را می‌شنود و این نظر در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی هرگز نباید احساس کنند که دفتر رییس‌جمهور برای گذران امور خود، اقدام به موازی کاری با سایر بخش ها می‌کند، گفت: نهاد ریاست جمهوری تلاش دارد با ساز وکاری دقیق و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به یک همگرایی میان دستگاه‌های اجرایی، پژوهشی و نخبگان و صاحب نظران کشور برسد.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور ادامه داد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما به وظیفه اصلی خود که ارائه تحلیل جامع، دقیق و همه سویه به رییس‌جمهور برای ایجاد زمینه و کمک جهت اتخاذ تصمیمات مهم است، عمل کرده و نخبگان و آگاهان کشور را در تصمیمات رییس‌جمهور به گونه‌ای دخیل کنیم تا آنها احساس کنند در تصمیمات مهم کشور تاثیرگذار هستند.

نهاوندیان با اشاره به دیدار که چندی پیش خود با یکی از مراجع عظام تقلید ، اظهار داشت: این مرجع بزرگوار با تمجید از اقدامات رئیس‌جمهور، انتصاب‌های وی را از میان انسان‌های حفیظ، امانتدار و عالم دانست.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه روحانی تلاش کرده در انتصابات پایه‌ها و ملاک های خصوصیات رفتاری‌ افراد این گونه باشد، تصریح‌کرد: دکتر ابوطالبی از جمله افرادی است که خصوصیات مورد نظر را دارا است.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسی‌ها و بررسی‌های دفتر رییس‌جمهور باید مستظهر به پشتیبانی نخبگان باشد، اظهارداشت: معاونت سیاسی دفتر رییس‌جمهور باید نه تنها در حوزه سیاسی، بلکه در تمامی بخش‌هایی که رییس‌جمهور به طور آنی در آنها نیاز به تحلیل دارد، بتواند بررسی های دقیق و کارشناسانه را انجام دهد.

نهاوندیان با تجلیل از 30 سال سابقه درخشان ابوطالب در حوزه‌های مختلف جامعه شناسی سیاسی و سیاست خارجی و آشنایی مفید وی به تمام حوزه ها اظهار امیدواری کرد تا با حضور وی معاونت سیاسی دفتر رییس جمهور به غنا و پویایی مطلوبی دست پیدا کند.

وی همچنین تصریح کرد: با عنایت به آشنایی و تجربه همکاری گذشته دکتر ابوطالب با دکتر روحانی، معاونت سیاسی دفتر رییس جمهور می‌تواند به حلقه وصل نخبگان کشور با رییس جمهور مبدل شود.

همچنین ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور نیز در این جلسه ضمن تقدیر از اعتماد دکتر روحانی به وی و ابراز خرسندی از حمایتها و همکاری های دکتر نهاوندیان و تشکر از همراهی های جناب آقای فریدون با وی، اظهار داشت: در کنار تحلیل، کارشناسی و ارتباط با سایر بخش‌ها که از کارهای اصلی این معاونت است پنج محور فعالیت عمده باید مدنظر قرار گرفته شود.

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور رصد پروژه‌ای صحنه سیاست داخلی و خارجی و طراحی های استراتژیک، تلاش برای یکپارچه سازی حوزه‌ سیاست داخلی و خارجی، تلاش برای ملی‌سازی تصمیم ها و اقدامات بخشی، تلاش و کمک برای آماده سازی تحلیل ها، استراتژی ها و تدابیر لازم جهت تصمیم گیری رییس جمهور و تلاش برای حفظ توسعه و اقتدار رییس جمهور در حوزه های ملی (ملت – دولت) و فراملی را به عنوان پنج محور اصلی فعالیت‌های معاونت سیاسی در آینده برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر این پنج محور به درستی اجرا و عمل شود می‌تواند زمینه تصمیم‌گیری‌های دقیق، به موقع و صحیح را برای رییس‌جمهور فراهم کرده و اقتدار حاکمیتی ریاست جمهوری را فراهم کند.