در حالی که این روزها مسئولین سیاست خارجه ایران به دنبال جلب اعتماد طرف های غربی و ایجاد بستر مناسب برای مذاکره با آمریکا هستند وزیر نفت دولت یازدهم در سخنانی خلاف دیگر همکاران دولتی اش آمریکا را غیر قابل اعتماد و بی صداقت دانست.زنگنه در این جلسه با ا انتقاد از واکنش های داخلی به دیپلماسی دولت یازدهم، می گوید: "امروزه میگویند صداقت آمریکایی، آخر یعنی چی صداقت؟! اصلا در سیاست خارجی صداقت یعنی چی؟! ..."

در حالی که این روزها مسئولین سیاست خارجه ایران به دنبال جلب اعتماد طرف های غربی و ایجاد بستر مناسب برای مذاکره با آمریکا هستند وزیر نفت دولت یازدهم در سخنانی خلاف دیگر همکاران دولتی اش آمریکا را غیر قابل اعتماد و بی صداقت دانست.

در متنی که توسط یکی از سایت های خبری نزدیک به دولت یازدهم به عنوان سخنان منتشر نشده بیژن نامدار زنگنه در جمع فارغ التحصیلان دانشگده صنعت نفت انتشار یافته است وزیر نفت انتقادهای شدیدی را نسبت به بنرهای صداقت آمریکایی بیان می دارد.

زنگنه در این جلسه با ا انتقاد از واکنش های داخلی به دیپلماسی دولت یازدهم، می گوید: "امروزه میگویند صداقت آمریکایی، آخر یعنی چی صداقت؟! اصلا در سیاست خارجی صداقت یعنی چی؟! اصلا کی گفته آمریکا صداقت داره؟ اصلا کسی که فکر کنه که در سیاست خارجی باصداقت باید رفتار کرد اصلش بر حماقت است. هیچ برادری و دوستی ای در سیاست خارجی نیست الا اینکه منافع خودت را تامین کنی اگه با کسی دوستی یا دشمنی برای اینکه منافع خودت را تامین کنی."

زنگنه دربخش دیگر از سخنانش میگوید: "آنکه میخواهد با ما مذاکره کند بخاطر منافع خودش است نه منافع من، ما خیلی باید ساده باشیم که فکر کنیم آمریکا به دنبال منافع کشور دیگری است، البته در زمان مذاکره یک جاهایی با هم اشتراک پیدا میکنیم مثلا ما با عربستان و عراق رقیبیم ولی وقتی در اوپک می نشینیم در زمان هایی یک نقاط اشتراکی داریم."

وی در ادامه بیان می کند: "اصلا این حرفها را از کجا می آورند که آمریکا صداقت نداره اگه کسی فکر میکنه آمریکا در مورد ما صداقت داره خودش در اشتباه است. قرار نیست که همه یا باید با ما دوست یا دشمن باشند و حد میان هم ندارد، وسط دوستی و دشمنی هزاران منافع است."

در صورت صحت سخنان منتشر شده از زبان وزیر نفت دولت یازدهم این سوال پیش می آید که علت ناهماهنگی ایشان با سایر مواضع و سخنان مقامات دولتی چیست؟ زمانی که حجت الاسلام روحانی در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا لزوم تحقق اعتماد متقابل ایران و آمریکا می زنند و بیان می دارند: "ایران اعتماد كافی را به كشورهایی كه نگرانی منطقی دارند خواهد داد و در خلال مذاكرات این مسئله حل و فصل خواهد شد." بیان این سخنان چه مفهومی به غیر از تناقض سخنان مسئولین دولتی دارد.

حال باید از آقای زنگنه پرسید که عدم صداقت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران چگونه می توان اعتماد نظر مقابل را جلب نماید و آیا اصلاً جلب اعتماد طرف مقابل با بی صداقتی امکان پذیر می باشد؟