اوباما در سخنان خود پس از اتمام تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: ”من به دکتر روحانی صریحا اعلام کردم موانع جدی بر سر راه ما قرار دارند و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد ولی معتقدم با این حال می توانیم به یک توافق جامع دست پیدا کنیم.“ اما موانعی که اوباما از آنها سخن می گوید چه هستند؟ آیا این موانع همان اشکال تراشی هایی نیستند که مذاکرات 5+1 را بارها با شکست مواجه می کرد؟

اوباما پس از تماس تلفنی بیست دقیقه ای با دکتر روحانی در سخنانی این تماس را آغازی برای پشت سر نهادن چالش های سی و چند ساله بین دو کشور عنوان کرد و افزود: ”قرار بر این شد که هم من و هم پرزیدنت روحانی تیم های خود را برای ادامه مذاکرات و همچنین همکاری با 5+1 آماده کنیم تا نگرانی های به وجود آمده مرتفع شوند... اما در عین حال همراهی با متحدین منطقه ای خود را ادامه می دهیم."

این تماس که اولین ارتباط دو رئیس جمهور ایران و امریکا پس از فتح لانه جاسوسی بود تحلیل های متفاوتی را به دنبال داشته است. اگر چه اوباما به فتوای حرمت تولید بمب اتمی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و همچنین به حق قانونی ملت ایران ادای احترام نموده است اما دو جمله ی وی در این تماس تلفنی نگرانی هایی را به دنبال دارد.

وی در سخنان خود پس از اتمام تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: ”من به دکتر روحانی صریحا اعلام کردم موانع جدی بر سر راه ما قرار دارند و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد ولی معتقدم با این حال می توانیم به یک توافق جامع دست پیدا کنیم." اما موانعی که اوباما از آنها سخن می گوید چه هستند؟ آیا این موانع همان اشکال تراشی هایی نیستند که مذاکرات 5+1 را بارها با شکست مواجه می کرد؟ آیا کاخ سفید انتظار دارد ملت ایران از حق قانونی خود دست بکشد تا نگرانی های بی پایه و اساس امریکا و متحدینش برطرف شوند؟

اما جمله دوم که در تناقض آشکار با ابراز امیدواری های وی در رابطه با توافق جامع است، تاکید او بر ادامه رابطه و اتحاد خود با رژیم صهیونیستی است. اسرائیل بارها مناقشه هسته ای ایران را بدون راه حل دیپلماتیک عنوان کرده و حتی گاهی بر سر این اختلاف نظر با امریکا به مشاجره پرداخته است. اوباما چگونه می تواند به یک توافق جامع امیدوار باشد و از طرفی از ادامه ارتباط با اسرائیلی سخن بگوید که همواره بر طبل جنگ نظامی با ایران می کوبد؟

جالب تر اینکه ان بی سی نیوز در مطلب خود در این خصوص بلافاصله پس از اعلام خبر گفتگوی دو رئیس جمهور می افزاید: ”مقامات اسرائیلی از قبل در جریان این تماس تلفنی قرار گرفته بودند!"

اما بحث جدی دیگری که در این رابطه وجود دارد، تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران است. به جرأت می توان گفت جدی ترین انگیزه مقامات ایران برای ایجاد رابطه با امریکا برطرف کردن تحریم های اقتصادی است که به بهانه های واهی بر گرده ملت تحمیل شده است. ان بی سی نیوز نرخ بالای تورم در ایران و بیکاری و مشکلات دارو و ... را تماما نتیجه ی این تحریم ها دانست و اولین گام امریکا برای نشان دادن حسن نیت خود را برطرف کردن آنان عنوان کرد.

ولی فراموش نشود که پذیرش این مسئله برای امریکا، قطعا با گرفتن امتیازاتی از ایران همراه خواهد بود وگرنه رفع تحریم ها شکست بزرگی برای سیاست خارجه کاخ سفید رقم خواهد زد و ابهت کذایی وی را بار دیگر زیر سوال خواهد برد. و این هنر سیاستمداران ایران خواهد بود که بدون گذشتن از حق ملت، بتوانند در برطرف کردن تحریم ها اقدامی انجام دهند.