مدیر مسئول روزنامه شهروند، درباره علت این اقدام شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران وجود عباراتی در استقبال از بهار در بیلبوردهای طراحی شده روزنامه شهروند را علت این این اقدام خود اعلام کرده است.

مدیر مسئول روزنامه شهروند در گفت و گو با خبرنگار شبکه ایران از ممانعت شهرداری تهران از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی روزنامه شهروند در سطح شهر خبر داد.

دکتر عبدالرضا داوری در این باره اظهارداشت: علی رغم صدور مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی روزنامه شهروند ممانعت به عمل آورد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی کشور، درباره علت این اقدام شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران وجود عباراتی در استقبال از بهار در بیلبوردهای طراحی شده روزنامه شهروند را علت این این اقدام خود اعلام کرده است.

مدیرمسئول روزنامه شهروند از تنظیم لایحه شکایت از شهرداری تهران به دیوان عدالت اداری و کمسیون اصل 90 مجلس خبر داد.

چندی پیش شهرداری تهران طی بخشنامه ای دستور داد عبارت «استقبال از بهار» از تمامی تبلیغات نوروزی پایتخت حذف و به جای آن از کلمه دیگری استفاده شود. این نامه به تاریخ اول اسفند 1391 با شماره 1294150/617 در اتوماسیون اداری شهرداری تهران ثبت شده و در آن توصیه شده است از عباراتی نظیر «فصل همدلی» به جای «استقبال از بهار» شود.

در فرازی از بخشنامه مذکور آمده است: « با عنایت به مصوبه جلسه معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه شهر تهران در منطقه 18 (مورخ 30/11/91) مقرر گردیده است در تمامی پوسترها، بروشورها، بنرها، بیلبوردها، تبلیغات محیطی و... که با عنوان «استقبال از بهار» جهت اطلاع‌رسانی برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی شهرداری تهران به شهروندان محترم ارائه می‌شود، به جای واژه «استقبال از بهار» از واژه «فصل همدلی» استفاده گردد و در هیچ‌یک از برنامه‌های مذکور از واژه قبلی استفاده نشود. لذا خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص موضوع فوق، اقدام لازم به عمل آورند. معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند - مجتبی خانجانی.»

همچنین حمیدرضا بتو، معاون سازمان رفاه شهرداری در خصوص علت ممنوعیت استفاده از واژه «بهار» در تبلیغات شهرداری تهران اظهارداشت: «کلمه نوروز نام مرد است و عنوان آن در برنامه‌های کاری شهرداری تهران خالی از اشکال است اما کلمه بهار یکی از نام‌های خانم‌ها به‌شمار می‌رود و بهتر است عنوان نشود.»

شعار زنده باد بهاز اولین بار توسط رئیس جمهور در در جریان سخنرانی 6 ماه قبل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان شد. عبارت زنده باد بهار برگرفته از عبارت «السلام علیک یا ربیع الانام و نضره‌الایام» است که در وصف وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) در ادعیه اسلامی آمده است. با این وجود مخالفان دولت طی هفته های گذشته حساسیت زیادی به واژه «بهار» از خود نشان داده اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز چندی پیش، ضمن توهین به رئیس جمهور، شعار زنده باد بهار را به محافل بهائیت ارتباط داده بود.

روزنامه تازه تاسیس شهروند از روز شنبه منتشر خواهد شد.