"مركز تحقيقات فدرال كتابخانه كنگره" آمريكا که در گزارشي 64 صفحه‎ای به بررسي فعالیت وزارت اطلاعات ايران پرداخته است، با اشاره به ناتواني مراكز اطلاعاتي ايالات متحده براي كسب اطلاعات درباره دستگاه امنيتي جمهوري اسلامي، منبع اصلي گزارش خود را وبلاگ ها و شبكه هاي اجتماعي فارسي زبان ايراني معرفي كرد.

"مركز تحقيقات فدرال كتابخانه كنگره" آمريكا، اخیرا در گزارشی مفصل و 64 صفحه ای در رابطه به فعالیت های اطلاعاتی ایران در خارج از کشور، دستگاه امنیتی ایران را یکی از بزرگترین دستگاه های اطلاعات خارجی در خاورمیانه اعلام کرده بود.

با این حال "مركز تحقيقات فدرال كتابخانه كنگره"، مطبوعات از جمله خبرگزاري‎ها، روزنامه‌ها و وبسايت‌هاي شناسنامه‌دار جمهوري اسلامي را نيز جزء منابع خود معرفي كرده و تطبيق اطلاعات را از روش هاي اين مركز تحقيقاتي براي ارزيابي ميزان صحت اطلاعات درج شده در اين رسانه ها معرفي كرده است.

كنگره آمريكا درباره رابطه وزارت اطلاعات ايران با جريان هاي سياسي هم نوشته است: ايدئولوژي هاي سياسي مختلفي در وزارت اطلاعات ايران حضور دارند.

اين گزارش، سرویس اطلاعاتی ایران را یکی از "بزرگترین و فعالترین سازمان‌های اطلاعاتی خاورمیانه" دانسته و دستگیری عبدالمالک ریگی را یکی از موفق‌ترین عملیات‌های این سازمان توصیف کرده است.

این گزارش که به بررسي تاريخچه و ساختار سازماني وزارت اطلاعات ايران نیز پرداخته از حضور نزديك به 30 هزار نفر در دستگاه اطلاعاتي ايران خبر داده و نوشته است: وزارت اطلاعات و امنیت ایران از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای محافظت از انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌کند.

مرکز تحقیقات فدرال کتابخانه کنگره در یکی از بخش‌های این گزارش 64 صفحه‌ای از دستگیری "عبدالمالک ریگی" به عنوان یکی از"موفق‌ترین عملیات وزارت اطلاعات و امنیت ایران" نام برده است.

اين پژوهش مدعي است: وزارت اطلاعات ايران در هر كجاي جهان كه جمهوري اسلامي منافعي دارد، فعال است. عراق، افغانستان، كويت، لبنان، آلمان، گرجستان، فرانسه، كرواسي، تركيه، بريتانيا، اتريش، جمهوري آذربايجان، آسياي مركزي، آفريقا و كشورهاي قاره آمريكا (شامل ايالات متحده) در ميان اين كشورها هستند.

اين گزارش مي افزايد: فعاليت هاي وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي در كشورهاي آمريكاي لاتين سبب شگفتي و نگراني مسئولان دولت آمريكاست؛ فعاليت هايي كه بخشي از راهبرد ايران براي حضور فعال در نزديكي ايالات متحده تلقي مي شود. وزارت اطلاعات با تأمين كمك هاي مالي و تعليم نظامي به اعضاي حزب الله لبنان، در اسرائيل نيز رخنه كرده است و فعاليت دارد. وزارت اطلاعات ايران تحت نظارت مستقيم رهبر عالي ايران اداره مي شود و پيش شرط انتصاب به مسند وزارت اطلاعات، روحاني بودن است.

گزارش پژوهشي كنگره آمريكا به حضور و فعاليت فراگير و روبه گسترش وزارت اطلاعات در خارج از ايران اشاره كرده و مي افزايد: وزارت اطلاعات، افراد را فارغ از باور و كيش آنها، به كار مي گيرد و شهروندان بريتانيايي، عرب تبار و يهودي اسرائيلي در ميان مأموران اين وزارتخانه هستند.

در ادامه پژوهش 64 صفحه اي كنگره آمريكا در خصوص وزارت اطلاعات ايران، آمده است: اين وزارت با تقويت عمليات شنود الكترونيكي در خاورميانه و حوزه درياي مديترانه، فعاليت خود را گسترده تر كرده و افزوده كه اين عمليات در شمال سوريه و بلندي هاي جولان توسعه يافته است.

پژوهشگران كنگره آمريكا معتقدند ايران يك واحد ضد اطلاعات قدرتمند ايجاد كرده كه با هدف صيانت از فعاليت‏هاي هسته اي جمهوري اسلامي در راستاي غني سازي اورانيوم ايجاد شده و با تمركز بر مقابله با كوشش ايالات متحده براي نفوذ به اطلاعات برنامه هسته‏اي ايران فعال تر شده است.