محمد کردبچه که از او به عنوان نفر اول بودجه نویسی در کشور یاد می شود، درباره فاز اول هدفمندی یارانه ها گفت: افزایش 600 درصدی قیمت‌ها در فاز اول حداکثر 10 درصد تورم به دنبال داشت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از میدان ۷۲، کردبچه که در آستانه مرحله دوم هدفمندی با «ایسنا» گفت‌و‌گو کرده افزایش قیمت‌ها در فاز اول و برنامه‌های دولت برای اصلاح قیمت‌ها در فاز دوم را مقایسه کرده و از اثر ناچیز این اصلاحات قیمتی بر تورم خبر داد.

وی گفت: با وجود افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله‌ اول اثر تورمی آن، افزایش بیش از ۱۰ واحد درصد نبود. در آذرسال ۸۹ که هدفمندی یارانه‌ها با شوک قیمتی بالا شروع شد تا مهرماه سال ۹۱، نرخ تورم ۱۲ درصدی به ۲۲ درصد رسید که در ادامه تا آذرماه سال ۹۱ در همین حدود ۲۲ درصد باقی ماند که نشان می‌دهد آثار تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مرحله‌ اول ۱۰ واحد درصد بیشتر نبود، اما اتفاقاتی که بعد از دی‌ماه سال ۹۱ افتاد و در سال ۹۲ ادامه یافت تنها به‌دلیل اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها نبود، بلکه اعمال تحریم‌های اقتصادی موجبات افزایش تورم و شرایط نامساعد در تولید و سایر بخش‌های اقتصادی را فراهم آورد