"در حالی که رهبر ایران بسیاری از خواسته های خود را از نرمش قهرمانانه می خواهد و این روشی بوده است که امام حسن در سال هفتم هجری انجام داده، رهبر ایران اشاراتی هم به روی دیگر تاریخ؛ یعنی امام حسین و موضوع کربلا دارد."

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ خبرگزاری "رویترز" (Reuters) در مقاله ای با عنوان "امام دیرینه ایران در قلب توافق هسته‌ای است" نوشت: «وقتی جواد ظریف در دوم آوریل به نوعی به پذیرش توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد، به نوعی از نرمشی که رهبر ایران در این باره نشان داده، تشکر کرد.»
رویترز در این مقاله نوشته است: «پس از گذشت دو سال از مذاکرات هسته ای میان آمریکا و متحدانش با ایران، ظریف اکنون از آیت الله خامنه ای تشکر می‌کند؛ زیرا رهبر ایران روز پنجشنبه تاکید کرد که باید تحریم ها در زمان امضای توافق برداشته شوند و از آنجا که رهبر ایران حرف آخر را در برنامه هسته ای ایران می زند، این اتفاق باید بیفتد.
برخی بر این باورند که تشکر وزیر امور خارجه ایران بعد از پیش نویس توافق هسته ای به این خاطر بوده است که نشان دهد، رهبر ایران از توافق و دیپلماسی حمایت می کند و طرفدار آن است.»
این خبرگزاری با اشاره به تذکرات رهبر معظم انقلاب به بدعهدی آمریکایی‌ها آورده است: «رهبر عالی ایران در سال های اخیر، واکنش های زیادی نسبت به مذاکرات داشته، ولی مخالفت روشنی با دیپلماسی مفید و توافق خوب از خود نشان نداده است. وی پارامترهایی را در زمان مذاکرات اعلام کرده و دائما تیم مذاکرات را از حیله و نیرگ غرب برحذر داشته است.»

رویترز در ادامه نوشت: «اکنون که کلمه "نرمش قهرمانانه" دائما تکرار می شود، باید گفت رهبر ایران در سن سی سالگی کتاب صلح امام حسن -دومین امام شیعیان- را به فارسی ترجمه کرده است. در این کتاب اشاراتی به صلح پیشوای دوم شیعیان با مخالف زمان خود اشاره شده است.
رهبر ایران اکنون داستان مذاکرات را به تاریخ اوایل اسلام شبیه می داند و دائما تصمیمات خود را برگرفته از آموزه های اسلام و تکرار دستورات امامان شیعیان معرفی می کند.»
به نوشته رویترز، ظریف نیز که می بیند که رهبر ایران با صلح و مذاکرات مخالفتی ندارد دائما مقامات ایران را به انجام مذاکرات تشویق می کند.
رویترز در تبیین دو مسیر در تاریخ شیعه افزود: «بیانات رهبر عالی ایران نشان دهنده دو مسیر اصلی شیعه است که یکی توافق و صلح و دیگری شهادت است که هر دو مورد در آموزه های مکتب تشیع تعریف شده است.»
رویترز در ادامه با اشاره به ظهور اسلام و دین رسول مکرم اسلام و امامان و زندگی و سیره امام حسن و امام حسین علیهم السلام اشاره می کند و حوادث آن را تشریح می کند. رویترز بعد از آن به "ولایت فقیه" و نایب پیامبر امامان معصوم اشاره می کند که "با پیدایش انقلاب اسلامی، ولایت فقیه توسط آیت الله خمینی رهبر جمهوری اسلامی ایران، جان تازه ای گرفت."
«شخصیت کاریزمای آقای خمینی و مهارت سیاسی که وی داشت با عالمان شیعه در نجف متفاوت بود و وی همچنان مخالفانی در بین علما دارد و بسیاری از علمای وقت مخالف قدرت سیاسی روحانیون بودند.»
ادامه مقاله رویترز به نفوذ انقلاب ایران و رهبری امام خمینی در جهان اشاره دارد: «انقلاب ایران باعث شد که این کشور به عنوان قدرت بزرگ شیعی به جهان معرفی شود. شهر قم در دهه 1980 جای نجف را گرفت و بسیاری از علما از دست صدام فرار کردند و به قم آمدند.
با سیاست هایی که رهبر ایران پیاده کرده بود، تشیع به بسیاری از قسمت های جهان شیوع پیدا کرد و بعد از این بود که شیعه در بسیاری از نقاط جهان دیده شد.
نفوذ معنوی ایران بعد از فوت آقای خمینی به یکباره کاهش یافت ولی رهبر بعدی یعنی آیت الله خامنه ای نیز به سرعت توانست نفوذ ایران و شیعه را افزایش دهد و در برخی مواضع نفوذ او حتی بیشتر از زمان آقای خمینی شد.»
«اکنون با نزدیک شدن به زمان امضای توافق هسته ای باید دید که رهبر عالی ایران از امضای آن سر باز می زند یا نه؟
البته باید گفت این سوال در حالی که است رهبر ایران از نرمش قهرمانانه خواسته های خود را دنبال می کند و این روشی بوده است که امام حسن در سال هفتم هجری انجام داد، [همچنانکه] رهبر ایران اشاراتی هم به روی دیگر تاریخ؛ یعنی امام حسین و موضوع کربلا دارد.»
رویترز در پایان نوشت: «در گذشته رهبر ایران صلح امام حسن را به عنوان صلح تحمیلی بیان می کرد و بر این باور است که حکومت ایران آن را نخواهد پذیرفت. او با قاطعیت بیان می کند که نه آمریکا و نه هیچ کشوری نمی تواند صلح تحمیلی را بر ایران وارد کند و اگر دشمن به کشورش فشار آورد، دوباره حادثه کربلا تکرار می شود. این نشان می دهد که کشور آقای خامنه ای می تواند گزینه امام حسین و شهادت را نیز انتخاب کند.»(+)

"Our President, analytical news site"