طرح یک فوریتی مجلس ایران نیاز آمریکا را برآورده می‌کند/ قرار است در ایران هم انتخابات مجلس برگزار شود. بعد از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس ایران در ماه مارس (اسفندماه) است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دوست دارد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه ۱+۵(برجام) پیش از برگزاری انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریمها باشند. او امیدوار است که این مسئله بر نتایج انتخابات مجلس تاثیربگذارد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا در گفتگویی که در دانشگاه «هاروارد» انجام داده، به نکات جالبی اشاره کرده است.
به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛  وندی شرمن، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا طی نشستی در انستیتو جان اف کندی (وابسته به دانشگاه هاروارد) بیش از یک ساعت در گفت و گو با دیوید سانگر (خبرنگار مشهور نیویورک تایمز) درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران سخنرانی کرد و به سوالات پاسخ داد.
شرمن در این نشست به نکات جالبی اشاره کرده که شاید مهم‌ترین بخش آن را باید ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سیاسی دولت یازدهم دانست؛ جایی که شرمن صراحتا از لزوم تعلیق برخی تحریم‌ها به منظور کمک به دستاوردهای اقتصادی دولت حسن روحانی صحبت می‌کند.
شرمن در بخشی از سخنانش گفته است:
«آنچه بسیاری درک نمی‌کنند این است که در داخل ایران نیز مسائل سیاسی به صورت جدی مطرح است. ما تصور می‌کنیم که در ایران حکومت دینی وجود دارد و یک نفر بر کشور حاکم است. تردیدی نیست که در ایران رهبر، رهبر است. کاملا روشن است که اگر نظر وی تامین نمی‌شد او به هیچ وجه اجازه نمی‌داد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش برود اما اینطور نیست که او به خیابان برود و بگوید که همه باید با این کار همراهی کنند. باوجود این، شاهد حمایتهایی از این توافق در مجلس ایران هستیم. در مجلس ایران، طرح یک فوریتی برای بررسی برجام مطرح شده است که به ایران این امکان را می‌دهد تا برجام را تازمانی اجرا کند که عزت ایران حفظ شود. این طرح، بخشهای دیگری هم دارد اما هیچ یک از این بخشها، مانع اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که نیاز امروز ما و مورد تاکید کاخ سفید است نمی‌شود. درعین حال، می‌دانیم که در ایران تندروهایی هم وجود دارند که در خط مقدم آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی قدس قرار دارد.»
به گزارش خبرگزاری بسیج، شرمن در ادامه، از تمایل رئیس‌جمهور ایران برای استفاده انتخاباتی از توافق هسته‌ای سخن می‌گوید و تاکید می‌کند:
«قرار است در ایران هم انتخابات مجلس برگزار شود. بعد از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس ایران در ماه مارس (اسفندماه) است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران بسیار دوست دارد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیش از برگزاری انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریمها باشند. او امیدوار است که این مسئله بر نتایج انتخابات مجلس تاثیربگذارد. البته تاثیرگذاری این مسئله زود نخواهد بود زیرا زمان می‌برد که کسب و کار رونق بگیرد. درعین حال باید توجه داشت که موقعیت آمریکا در این قضیه همانند دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات نبوده است. آمریکا تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده است سابقه آن به سال ۱۹۷۹ بازمی گردد. درنتیجه حتی اگر تحریمها برداشته شود، به‌غیر از تحریمهای محدود از قبیل تحریم هواپیما و پسته و خاویار و فرش، فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داشت با ایران تجارت داشته باشند. کشورهای اروپایی و آسیایی با ایران روابط تجاری خواهند داشت. شماری از فعالان اقتصادی ما از این مسئله راضی نیستند اما به هرحال، ما تحریمهای اولیه‌ای علیه ایران اعمال کرده ایم که به این زودی‌ها برداشته نخواهد شد.»(+)

ویدئوی کامل این نشست در سایت دانشگاه هاروارد به آدرس زیر قابل مشاهده است؛
https://forum.iop.harvard.edu/content/iran-nuclear- negotiations

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/AQ79Y