رییس سازمان بازرسی کل کشور با ارائه گزارشی از موجودی صندوق توسعه ملی، گفت: در رابطه با موجودی صندوق توسعه ملی اخیراً حرف‌های ضد ونقیض زیادی مطرح شده است. برای پیشگیری از تشویش اذهان عمومی اعلام می‌کنم که جمع موجودی این صندوق 54 میلیارد و 500 میلیون دلار است.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما» به نقل از ایسنا ، ناصر سراج در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بازرسی استان قزوین با بیان اینکه ریاست نظارت و بازرسی صندوق توسعه ملی را بر عهده دارد، گفت: صندوق توسعه ملی از سه رکن هیات امنا، هیات عامل و هیات نظارت تشکیل شده است. در رابطه با موجودی این صندوق اخیرا حرف های ضد ونقیض زیادی مطرح شده است. برای پیشگیری از تشویش اذهان عمومی مناسب می دانم گزارشی از موجودی صندوق بیان کنم.
وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی حدود 24 میلیارد دلار با بانک‌های عامل پروژه دارد. یعنی بانک ها این 24 میلیارد را سرمایه گذاری کرده‌اند و اصل و سود آن تضمین شده است. بیش از 18 میلیارد دلار نیز موجودی نقدی صندوق است که بخشی از آن از سوی بانک مرکزی در قالب های مختلف برداشت شده است. جمع موجودی این صندوق 54 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
سراج با تاکید بر مقدم بودن امر نظارت بر بازرسی گفت: نظارت را بر بازرسی ترجیح می‌دهم؛ چرا که معتقدیم اگر خشت اول کج گذاشته شود، تا ثریا دیوار کج می رود، بنابراین ما باید بررسی کنیم خشت اول کج گذاشته نشود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سیری از بازرسی از زمان گذشته تاکنون، وظایف قانونی سازمان بازرسی کل کشور را تشریح و خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی علاوه بر وظایفی که طبق اصل 174 قانون اساسی بر عهده دارد، وظیفه دارد در حوزه بازرسی کلیه ادارات از وزارتخانه حتی روسای قوه تا پایین‌ترین سطح حضور داشته باشد. سازمان بازرسی هم یک وظیفه بازرسی مستمر و به صورت برنامه‌ای دارد و هم بازرسی موردی که به فرامین مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور انجام می‌گیرد.
رییس نظارت و بازرسی صندوق توسعه ملی بیان کرد: سازمان بازرسی همچنین به شکایات مردمی رسیدگی می کند. برای این اقدام در سازمان بازرسی کل کشور یک سامانه پیش بینی شده است که طی شبانه روز مردم می‌توانند وارد آن شده و شکایات خود را مطرح کرده و از نتیجه آن کسب اطلاع کنند و اگر راضی نشدند مجدد شکایت را مطرح کنند.
سراج با بیان اینکه وظایف جدیدی که بر عهده سازمان گذاشته شده، در راستای مقابله با فساد است، اظهار کرد: طبق تبصره یک ماده 25 قانون ارتقاء سلامت اداری، سازمان بازرسی کل کشور مسئول نظارت بر حسن اجراء این ماده (بازنگری و مهندسی مجدد سامانه پاسخگویی به شکایات و مکانیزه نمودن آن) است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر این قانون را به درستی اجرایی کنیم نمی‌گوییم فساد ریشه کن می‌شود، ولی قطعا جرایم به حداقل خود خواهد رسید. بنده از آقای مشایخی می‌واهم این قانون را به صورت فعال اجرایی کند تا شاهد پرونده سه هزار میلیاردی دیگری در آینده نباشیم.
وی با اشاره به فرمان امیرالمومنان به مالک اشتر «والی مصر»،تصریح کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند: «همه کارهای کارگزاران را تحت نظر بگیر و از میان مردمانی که اهل صدق و وفا هستند ناظرانی را برای آنان بگمار و ...» اگر فرمان امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر را در کشور اجرایی کنیم به هیچ موضوع دیگری نیاز نداریم.
سراج در این مراسم که با حضور امام جمعه، استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان، اعضای شورای قضایی و مدیران استان برگزار شد از زحمات محمدحسین یزدان پناه مدیرکل بازرسی سابق استان قزوین تقدیر و احمدرضا مشایخی را به عنوان بازرسی کل استان قزوین معرفی کرد.