وزیر انرژی آمریکا می‌گوید ایران تنها ملزم به اکسید کردن ذخایر اورانیوم خود نیست و در توافق نهایی این کشور باید ذخایر خود را رقیق‌سازی‌کند یا آنها را به خارج از خاک کشورش منتقل کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده گفته اکسید کردن ذخایر اورانیوم ایران کافی نیست و تهران در توافق نهایی باید این ذخایر را رقق‌سازی کرده و یا آنها را به خارج از خاک کشورش منتقل کند.
این بحث که برای اولین بار مطرح شده از آن جهت حائز اهمیت است که بازگشت‌پذیری زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای ایران در صورت نقض توافق از سوی گروه ۱+۵ را تضمین می‌کند.
مونیز که در روزهای گذشته از طرف دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مأمور ارائه توضیحات درباره مفاد توافقنامه احتمالی با ایران بوده در این مصاحبه به ذکر جزئیات درباره موضوعی پرداخته که رسانه‌های آمریکایی پیشتر آن را «راه فرار ایران برای نقض توافقنامه» عنوان کرده بودند.
پولیتیکو از قول مونیز نوشته ایران مجاز به کاهش ۱۱ تن ذخایر اورانیوم خود از طریق تبدیل آنها به اکسید که به آسانی بازگشت‌پذیر است، نخواهند بود.
وزیر انرژی آمریکا می‌گوید: «تنها تبدیل کردن این ذخایر (به اکسید)، موضوع را حل نمی کند؛ تبدیل صرف این ذخایر به یک ماده شیمیایی دیگر پذیرفته نیست.»
مونیز گفته در عوض در توافق احتمالی از ایران خواسته می‌شود تا یا ذخایر خود را به خارج از خاک خود منتقل کند و یا آن را تا حد نزدیک شدن به حالت طبیعی رقیق‌سازی کنند.
کارشناسان رقیق‌کردن اورانیوم دارای غنای اندک را به افزودن آب به یک لیوان آب‌میوه تشبیه می‌کنند. پس از انجام این عمل، جدا کردن آب از آب‌میوه قبلی امکان‌پذیر نخواهد بود.
فرایند رقیق‌سازی اورانیوم در واقع به معنای آن خواهد بود که این ماده ارزشی بیش از اورانیوم معدنی برای ایران نخواهد داشت.
گری سیمور، رئیس لابی ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اظهارات مونیز را «توضیحاتی مهم» خوانده و گفته منتقدان این توافق باید با شنیدن این ماده راضی باشند.
در سندی که وزارت خارجه آمریکا پس از بیانیه لوزان منتشر کرده تنها به توافق ایران برای کاهش ذخایر فعلی اورانیوم به ۳۰۰ کیلوگرم اشاره شده اما ساز و کارهای انجام این اقدام مورد توصیف قرار نگرفته است.
مونیز گفت که انتقال ذخایر اورانیوم ایران یکی از گزینه‌ها برای کاهش این مواد خواهد بود. وی گفت در توافقنامه نهایی، هر گونه مواد غیررقیق‌شده ایران، یا به کشوری دیگر فروخته می‌شود و یا به روسیه انتقال داده می‌شود.(+)

"Our President, analytical news site"