دکتر صادق خلیلیان: در دولت قبلی حدود 70 میلیارد دلار ذخایر ما در صندوق توسعه ملی به این دولت منتقل شد و ذخایری هم که بانک مرکزی داشت بالای 100 میلیارد دلار بود/میزان بدهی های دولت که در سال 84 حدود 24 میلیارد دلار بود، که در سال 92 و در هنگام تحویل دولت به حدود 7 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نسیم» در خصوص اثرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران در سال 94 اظهار کرد: قیمت نفت اگر بیش از حد بالا باشد در ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ذخیره می شود.
وی افزود: دولت ها در زمانی که سکان دستگاه اجرایی را بر عهده دارند به اندازه ای که در بودجه مشخص شده می توانند از درآمدهای نفتی بهره مند شوند.
وزیر سابق جهاد کشاورزی با اشاره به میراث دولت دهم برای دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در دولت قبلی حدود 70 میلیارد دلار ذخایر ما در صندوق توسعه ملی به این دولت منتقل شد و ذخایری هم که بانک مرکزی داشت بالای 100 میلیارد دلار بود.
خلیلیان ادامه داد: میزان بدهی های دولت که در سال 84 حدود 24 میلیارد دلار بود، که در سال 92 و در هنگام تحویل دولت به حدود 7 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
وی با بیان این مطلب که دولت مشکلی برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی نخواهد داشت عنوان کرد: دولت فعلی اگر در مقطعی دچار کاهش قیمت نفت شود، این قدرت را دارد که با استفاده از ذخایر موجود در کشور تا چندین سال این فعل و انفعالات را تنظیم کند.
وزیر سابق جهاد کشاورزی افزود: اقتصاد ایران تا چندین سال می تواند ظرفیت خود را در یک حالت متعادل نگه دارد.
خلیلیان با اشاره به لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بیان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید به سمت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی رفته و از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد مقاومتی برویم.
وی یادآور شد: از دولت گذشته ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های عمرانی و تولیدی ایجاد شده که همان ظرفیت ها به مقاومت اقتصاد ایران در سال 94 نیز کمک می کند.
وزیر سابق جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح فاز 12 پارس جنوبی عنوان کرد: فاز 12 پارس جنوبی که در دولت قبل طراحی و سازماندهی و به نتیجه رسیده بود و امروز آماده استفاده است.
خلیلیان گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر برنامه ها برای سال 94 آماده شود مشکل خاصی برای کشور در صورت بروز اثرات کاهش قیمت نفت ایجاد نخواهد شد.(+)
"Our President, analytical news site"