یک محقق و مستندساز با بیان اینکه احمدی‌نژاد بعد از 16 سال برخلاف روندی که پیش از این دنبال می شد، در دفاع از اندیشه‌های اسلامی خیلی صادق‌تر و بی‌پرواتر بود، گفت: جمعیتی که در زمان سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا جمع شده بود، در هیچ موقع سابقه نداشته است.
نادر طالب‌زاده در گفتگو با ویژه‌نامه کیهان و در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان موفقیت دولت‌ها در صدور انقلاب گفت: اولاً بگویم که ما انقلاب را صادر نکرده‌ایم، ما حتی نتوانسته‌ایم یک مرکز اسلامی درست و حسابی در لندن و اروپا راه اندازی کنیم. آنچه که اتفاق افتاده و می افتد، همان آگاهی مردم و مواضعی است که جمهوری اسلامی به معنای اخصّ آن در مقابل مسائل گرفته و پایش هم ایستاده است، به همین خاطر است یک جور محبوبیت جهانی نسبت به ایران و انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: آن‌چیزی که در این دولت نهم به‌نظر من جالب بود، این بود که آقای احمدی‌نژاد بعد از 16 سال برخلاف روندی که پیش از این دنبال می شد، در دفاع از اندیشه‌های اسلامی خیلی صادق‌تر و بی‌پرواتر بود، از فرصت‌ها خوب استفاده شد و در محافل بین‌المللی مطالبی بیان شد که مردم جهان به‌دنبال دانستن آن بودند. وی در این دوره از دولت، صاحب ابتکاراتی ازجمله تقدس‌زدایی از هولوکاست شد که آثار و برکاتش را هم دیدیم.

این مستندساز با اشاره به به اینکه یکی از پاشنه‌های آشیل سیاست امروز غرب همین ماجرای هولوکاست بود، افزود: آقای احمدی‌نژاد آن را بسیار زیبا و به‌موقع مطرح کرد و شاهد بودید که چه غوغایی در اردوگاه صهیونیزم ایجاد کرد که انگار قطره آبی را در لانه مورچگان ریخته باشد و از طرفی مخالفین هولوکاست را احیا کرد.

وی اضافه کرد: به طوری که آقای "سوئیس کارتو" که از دانشمندان و تحلیلگران به‌نام تاریخ امریکاست و سردبیر محله "بارنزریویو" به خود من در واشنگتن گفت آقای احمدی‌نژاد با پرده داشتن ازافسانه هولوکاست فضا را برای امثال ما در آمریکا آزادتر کرد. این عین جمله‌اش است. او فردی است که به خاطر چنین عقایدی مجله‌اش را بستند و این پیرمرد را در سن 85 سالگی ورشکسته کردند.

طالب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "گفتگوی تمدن‌ها به شکلی که دولت قبلی مطرح می‌کرد، بیشتر تأثیرگذار بود یا دیپلماسی که در حال حاضر آقای احمدی‌نژاد در حال اجرای آن است؟"، تأکید کرد: به نظر من قطعاً روش فعلی مؤثرتر است.

وی در ادامه گفت: من در دانشگاه کلمبیا 3 سال درس خوانده‌ام، جمعیتی که در زمان سخنرانی احمدی‌نژاد در آنجا جمع شده بود، در هیچ موقع سابقه نداشته است. اصلاً در آمریکا شما نمی‌توانید 100 نفر را یک‌جا آن هم برای سخنرانی در داخل سالن دور هم جمع کنید، مگر آنکه برنامه یک شو یا موسیقی مطرح باشد. دیدید که وقتی در سطح محدودی اعلام کردند که قرار است آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کند چه جمعیتی آمد و پای صحبت وی نشست تا دیدگاه‌های انقلاب اسلامی را از زبان خود احمدی نژاد بشنوند. این در حالی بود که سناریوی برگزارکنندگان مراسم، رسوا کردن احمدی‌نژاد بود اما دیدید که خودشان رسوا شدند.