رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کردند که احتمالا توافق هسته‌ای با ایران برای لغو تحریم‌ها کافی نخواهد بود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ تسنیم به نقل از جروزالم‌پست نوشت: رهبران مجلس نمایندگان در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کردند توافقی با ایران که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند از نظر کنگره برای برداشتن تحریم‌های ایران کافی نیست.

اد رویس، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از کالیفرنیا و رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، و الیوت انگل، نماینده ارشد دموکرات از نیویورک، در نامه‌ای نقش کنگره در هر نوع توافق هسته‌ای با ایران بالاخص در حوزه تسهیل یا لغو تحریم‌ها علیه این کشور را به کاخ سفید یادآوری کردند.

در این نامه که تنها در اختیار رسانه اسرائیلی جروزالم‌پست قرار گرفته است انگل با اشاره به آنچه که در گذشته با عنوان "الزامات حداقلی دستیابی به یک توافق خوب" معرفی می‌کرد، اعلام کرد که هر گونه توافق "نیاز به تصویب کنگره دارد."

در این نامه اعلام شده است که "یک تحریم انحصارا هسته‌ای در قانون آمریکا وجود ندارد. تقریبا تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با پیشبرد برنامه موشکی، تشدید پشتیبانی از تروریسم بین‌المللی، و دیگر برنامه تسلیحات غیرمتعارف نیز ارتباط دارند."

در ادامه این نامه چنین اعلام شده است: "پایان دائمی و قابل راستی‌آزمایی تمام این فعالیت‌ها - نه تنها برخی از آنها - از جانب ایران، پیش‌شرط لغو دائمی بسیاری از تحریم‌هایی است که توسط کنگره اعمال شده‌اند."

نسیم هم در این خصوص نوشت: کنگره آمریکا در نامه‌ای به اوباما: توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها کافی نیست. به گزارش "جروزالم‌پست"، نمایندگان کنگره آمریکا در این نامه مدعی شدند: تحریم‌ها مربوط به برنامه موشکی پیشرفته و سلاح‌های نامتعارف و حمایت از تروریسم است و توافق هسته‌ای برای لغو آن کافی نیست.

در توافقنامه موقت ژنو مشهور به برنامه اقدام مشترک برخی از تحریم‌های بین‌المللی به صورت محدود کاهش یافتند و از کنگره نیز درخواست گردید که در زمان پیگیری مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی از اعمال تحریم‌های بیشتر در حوزه تحریم‌ها علیه ایران خودداری کند.

در این نامه اعلام شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع اخیر در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، تأیید کرده که هر نوع تسهیل تحریم‌ها باید بر اساس قانون با رضایت کنگره صورت بپذیرد.

قانون گذاران آمریکایی در این نامه خواهان مشورت بیشتر با نمایندگان گنگره درباره بسته احتمالی لغو تحریم‌ها شده‌اند.