حسینی با بیان این‌که طی 27 سال از سال 57 تا نیمه سال 84 میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده 13 میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم طی سال‌های 84 تا بهار 92 از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است و نشان از رشد دو برابری سرمایه‌گذاری خارجی طی بیش از هفت سال در دولت‌های نهم ودهم نسبت به 27 سال از سال 57 تا ابتدای کار دولت نهم دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دو برابر شدن حجم سرمایه‌گذاری خارجی وارد شده به کشور طی مدت کار دولت‌های نهم و دهم نسبت به 27 سال قبل از آن، نسبت به متوقف شدن مراحل تکمیلی قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ابراز نگرانی کرد.

سیدشمس‌الدین حسینی در مراسم اعلان رسمی گزارش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با اشاره به این‌که برای بررسی میزان سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده درکشور باید تعداد طرح های مصوب و همچنین سرمایه‌های وارد شده به کشور را بررسی کنیم، اظهار کرد: از سال 57 تا نیمه سال 84 حدود 200 طرح سرمایه‌گذاری در کشور به تصویب رسید. این درحالی است که از نیمه 84 تا بهار سال جاری تعداد طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری ‌در کشور به 631 طرح رسیده است.

وی با بیان این‌که طی 27 سال از سال 57 تا نیمه سال 84 میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده 13 میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم طی سال‌های 84 تا بهار 92 از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است و نشان از رشد دو برابری سرمایه‌گذاری خارجی طی بیش از هفت سال در دولت‌های نهم ودهم نسبت به 27 سال از سال 57 تا ابتدای کار دولت نهم دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این‌که میزان رشد سرمایه‌گذاری خارجی قابل قبول و شایسته است گفت: البته تردیدی ندارم که این میزان همچنان با ظرفیت‌های کشور فاصله فراوانی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بررسی این آمار باید توجه کنیم که جهان از سال 2007 میلادی تاکنون با یک رکود فراگیر مواجه بوده است در حالی که جریان جابه جایی و ورود سرمایه‌گذاری خارجی افت داشته است در کشور ما از رشد 143 درصدی برخوردار شده است.

حسینی ادامه داد: همچنین لبه تیز تحریم‌های اقتصادی از سال 85 به بعد متوجه سرمایه‌گذاری خارجی بوده است اما باید توجه کنیم که نمی توان سرمایه‌گذاری خارجی مستقل و منفک از سایر بخش‌های اقتصادی دانست و باید توجه کرد که با رشد سرمایه‌گذاری خارجی سایر بخش‌های اقتصادی نیز رشد می کنند.

وی با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته اقتصاد ایران وارد اصلاحات بنیادین شد، افزود: بی تردید در بحث این اصلاحات تغییر و تفسیر نهادی جدید از اقتصاد ایران به میان آمده است.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: بیان ساده این سیاست‌ها این است که اداره امور کشور باید توسط آحاد مردم انجام شود. و دراین راستا دولت با درک درست و با سرعت قابل توجه اجرای این سیاست‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

حسینی با بیان این‌که برای عملیاتی کردن این قانون 54 آیین نامه و دستورالعمل به تصویب رسیده است به تشکیل هیات مقررات زدایی اشاره و اظهار کرد: دو برابر شدن سرمایه‌گذاری خارجی طی هفت سال کار دولت نهم و دهم نسبت به 27 سال قبل از آن تصادفی نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص بازار سرمایه کشور گفت: تعداد کد سهامداری در ابتدای دولت نهم ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار کد بود که این رقم هم اکنون به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار کد بالغ شده و این نشانگر ایجاد محیط های سرمایه گذاری جذاب برای افراد حقیقی و حقوقی در بورس کشور است.

وی همچنین نسبت به متوقف شدن مراحل تکمیل قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ابراز نگرانی کرد.

 ‌انتخابات بازار ارز و سکه را بازیابی کرد

   وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تغییرات قیمت ها در بازار ارز و سکه گفت : ‌انتخابات این بازارها را بازیابی کرد. 

 به گزارش ایرنا ،‌‌سید شمس الدین حسینی در حاشیه مراسم اعلان گزارش سریه گذاری خارجی در جمع خبرنگاران افزود: ‌باید مشارکت مردم در انتخابات را به عنوان علامت مثبت برای فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی در نظر بگیریم .
وی گفت : از مدت ها قبل فضا سازی منفی علیه مشارکت مردم در امور اجتماعی وجود داشت که انتخابات به این فضا سازی ها پایان داد .
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی فضای مساعد پس از انتخابات از نکات مثبت اجتماعی پرده برداشت و ابهام زدایی شد .
حسینی اظهار داشت :‌ در سال های اخیر برخی جریانات در پی تضعیف برخی بازارها بودند که بازارها در حال بازیابی است .
وزیر اقتصاد ادامه داد :‌جریان سرمایه گذاری در بازار سرمایه با افزایش ریسک در بازار ارز و سکه بهبود می یابد .
وی در باره جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز عنوان کرد: ‌چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده و ایران از کشورهای پیشرو دراین شاخص در منطقه است .
به گفته وی ، این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی ، چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که ۱۷ درصد رشد داشته و این با وجود روند منفی جذب سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد در جهان است .
وزیر امور اقتصادی و دارایی در باره جذب سرمایه گذاری خارجی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز توضیح داد :‌ این رقم در هفت سال گذشته کمتر از یک درصد بود که با تلاش های کمیته اقتصادی شورای ایرانیان مقیم خارج در سال های اخیر به حدود ۱۰ درصد رسیده است .

گفتنی است، براساس گزارش سال ۲۰۱۳ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ( UNCTAD) که به تازگی منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از کشور هند ، دومین کشور جذب کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جنوب آسیا بود. میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۱۲ با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به پنج میلیارد دلار رسید که یک رشد تاریخی محسوب می شود.