رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم ایران با درک عمیق و درست از شرایط، یک روز وارد عرصه ی انتخابات شدند و سیاسی ترین کار ممکن را انجام دادند و نگذاشتند انقلاب اسلامی بیش از این منحرف شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، مدیران مسئول روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و نیز گروهی از فعالان در عرصه‌های مجازی، سینماگران و مستندسازان با هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار ضمن تشکر از حسن ظن و زحماتی که خبرنگاران و روزنامه نگاران در سال های اخیر برای حفظ اصالت انقلاب و حمایت از دلسوزان نظام کشیدند، گفت: آزادی بیان، آزادی اظهار نظر و جلوگیری از سانسور و تهدید، حق هر انسان و از مصرّحات اسلام و قانون اساسی است و همه در این موضوع اشتراک نظر دارند. در عمل است که معتقدین واقعی از ظاهرسازان جدا می شوند.

وی با قرائت آیه «فبشّر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه»، به تشریح و تفسیر آن پرداخت و گفت: بستن گوش و چشم مردم در مقابل حقایق، یعنی بستن در سعادت به روی انسان ها و هر کسی این کار را با هر هدف و توجیهی انجام دهد، به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم ایران ستم می نماید.

هاشمی رفسنجانی «لا اکراه فی الدین» را آیه افتخار مسلمانان در همه اعصار، به ویژه در عصر انفجار اطلاعات دانست و گفت: هرکس چنین جملاتی را در فرهنگ دینی خود داشته باشد، از آن تابلو می سازد و به آن می نازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقسیم سخنان پیامبر(ص) به وحی و جملات ایشان، گفت: رسول مکرّم اسلام به مسلمانان می فرمود که مطالبی که وحی است، انتقادناپذیر است اما تصمیمات خود من می تواند مورد سؤال و اعتراض باشد.

وی آیات موکّد بر مشورت در قرآن را توجه به آرا و نظر مردم در دین مبین اسلام خواند و گفت: مشورت حکومت ها با مردم در گذشته بیعت بود و در عصر حاضر انتخابات است که شیوه اداره جامعه را انتخاب می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با استناد به گفتار و نوشتار «جورج جرداق»، به صبوری های حضرت علی (ع) در برخورد با مخالفان عنود اشاره کرد و گفت: شخصیت عظیمی چون آن امام همام در جلسه ای که کسی به ایشان توهین کرد و پیروانشان برآشفتند و درصدد تنبیه بودند، دستور دادند که تحمل نمایید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری توهین های که در سال های اخیر به شاگردان امام که زبرالحدید مبارزه بودند، گفت: کسانی در جامعه ادعای انقلابی گری دارند که در سال های مبارزه به خاطر اندیشه های متحجرانه مبارزه را تلاش برای برافراشتن پرچم ضلالت می دانستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف انقلاب اسلامی و مخاطرات ایام مبارزه؛ گفت: مردم به اسلام واقعی روی آورده بودند که در گفتار و رفتار امام راحل متجلّی بود.

وی رشد آگاهی جامعه را دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی خواند و گفت: الان جوانان یک روستای دور افتاده در استان های مرزی مانند دانشجویان دانشگاه های تهران تحلیل می کنند و این نشان می دهد که از ابزارهای اطلاع سانی در جهت درست و برای رشد اطلاعات و آگاهی خویش استفاده می نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فشارها و اذیت‌های سال‌های اخیر را برخاسته از سیاست‌زدگی بعضی‌ها در جامعه دانست و گفت: مردم ایران با درک عمیق و درست از شرایط، یک روز وارد عرصه ی انتخابات شدند و سیاسی ترین کار ممکن را انجام دادند و نگذاشتند انقلاب اسلامی بیش از این منحرف شود.

هاشمی رفسنجانی در بیان علل پیروزی اندیشه اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، به نقش رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: یک جمله ایشان که رأی مردم حق الناس است، فضای اعتماد را به جامعه هدیه داد تا مردم به پای صندوق ها بیایند.

وی در بیان اهمیت «حق الناس» در آیات و روایات اسلامی و ضرورت توجه به آن در عصر حاضر، گفت: رهبری با علم و اجتهاد این جمله را گفتند و وظیفه خبرنگاران، نویسندگان و شخصیت های دینی و فرهنگی کشور است تا برای جاودان کردن و گسترش آن در جامعه تلاش کنند.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بیانات اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره اعتدال گفت: دانش ایشان ایجاب می‌کند که به اعتدال عقیده داشته باشند و این افتخار مردم ایران است که دولت اعتدال نیز شکل گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان چرایی و چگونگی نام نویسی خویش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: حقیقتاً نمی خواستم بیایم، اما وقتی اصرار مردم را دیدم، با خود گفتم که نباید به این همه تقاضاها، احساسات و استدلات عقلی و سیاسی پاسخ منفی بدهم.

وی با یادآوری اتفاقات پس از نام نویسی و نتیجه انتخابات گفت: خداوند تاریخ ایران در این مقطع به گونه ای رقم زد تا مردم نجیبانه و صبورانه انتخاباتی انجام دهند که دنیا را متحیّر کرد و نگاه آنان را به مردم ایران تغییر داد.

هاشمی رفسنجانی با تقبیح سانسور واقعیت ها در جامعه، گفت: هیچ کس با سانسور سود نمی برد و سانسورچی ها باید بدانند دل مردم همیشه با حقیقت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیات قرآن در نهی از غیبت و تجسس؛ گفت: در فضای اعتدال باید به این آیات روشن قرآن عمل شود که هم خواسته قانون اساسی و هم مطالبه عمومی است.

وی آگاهی مردم را ستود و با اشاره به نقش خبرنگاران در بیان واقعیت‌ها، گفت: هرچند حقایق بیشتر روشن شوند، جامعه بیدارتر و به طبع آن انقلاب نهادینه تر می شود.

جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه در معاونت‌های مختلف، به ویژه معاونت مطبوعاتی، گفت: فرهنگ در فضای باز و آزادی که همه افراد دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را بیان کنند، رشد می‌کند و به تعالی می‌رسد.

وی با بیان این‌که در فضای بسته و سانسور شاهد رشد و بالندگی در هیچ حوزه ای به خصوص علمی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی نخواهیم بود، افزود: باید اجازه بدهیم همه سلیقه ها به اظهار نظرات خود بپردازند.

منبع : ایسنا