عناصر ضد انقلاب در نشست مشترک با برخی اصلاح‌طلبان فراری در واشنگتن نسبت به تغییر وضعیت به نفع اپوزیسیون در دولت جدید ابراز ناامیدی کردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ اخیراً نشستی با عنوان مروری بر کارنامه روحانی در دانشگاه جرج واشنگتن برگزار شد. جو استورک نایب رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیدبان حقوق بشر با بیان اینکه روحانی تغییر چشمگیری نداده گفت: نشان دادن کلید توسط روحانی می‌توانست یک امید باشد برای یک تغییر بزرگ اما او قدرتی ندارد.

مهرانگیزکار از عناصر سلطنت‌طلب و همسر سیامک پورزند نیز گفت: حرف‌ها، وعده‌ها و حتی منشور حقوق شهروندی روحانی دلگرم کننده نبوده است. روحانی حتی به اعدام‌های گسترده اعتراضی نشان نداد و معلوم بود که او به سادگی از پس این کارها برنمی‌آید.

همچنین جلیل روشندل از اعضای سازمان فدائیان خلق که چند سالی است لیبرال دموکرات شده در نشست مذکور گفت: روحانی با رأی شکننده‌ای انتخاب شده. دولت او اگر درباره رابطه با آمریکا یک قدم جلو رفته دو قدم عقب آمده است. من نمی‌توانم نمره مردودی به کارنامه روحانی بدهم اما کارنامه دولت، تجدیدی است.

مهدی عربشاهی از اعضای متواری دفتر تحکیم نیز اظهار داشت: تعداد زیادی از وعده‌های حسن روحانی از جمله وعده رفع فیلترینگ فیس‌بوک، آزادی در دانشگاه‌ها، بحث حصر موسوی و کروبی و... اصلاً اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر این که دولت روحانی نیاز به اصلاحات دارد به مواردی اشاره کرد و گفت: دولت روحانی نیاز به برنامه‌ریزی فوری برای رفع نقض حقوق بشر دارد. همچنین باید اصلاحاتی همچون تغییر دو وزیر دادگستری و کشور را در دستور کار خود قرار دهد و به مطالبات جامعه مدنی به ویژه پیش زمینه‌های سازماندهی تشکل‌ها اقدام کند.

در نشست مذکور امیرحسین گنج بخش گفت: «چاره‌ای جز اتحاد بر ضد ولایت نیست». رجبعلی مزروعی اصلاح‌طلب مقیم بروکسل نیز گفت: دولت هنوز در مبارزه با فساد کار چشمگیری نکرده است و کارنامه دولت در این یکسال حرفی برای گرفتن ندارد.

از سوی دیگر علی افشاری از دیگر اعضای فراری دفتر تحکیم و از برگزار کنندگان جلسه به وعده‌های روحانی اشاره کرد و گفت: آینه سیاسی هر دولت استاندارها هستند ولی حسن روحانی در مورد انتخاب استاندارها ضعیف عمل کرده است.

او با بیان این که حسن روحانی در زمینه دموکراسی وعده خاصی نداده بود و پیشینه او نیز نکته روشنی در این زمینه نداشت گفت: این در حالی است که خود روحانی معتقد است که انتخاب او و کابینه‌اش منطبق بر دموکراسی و تعریف آن است.

علی افشاری با تهیه لیستی از وعده‌های انتخاباتی روحانی می‌گوید: روحانی نتوانست کار موفق و در خور دفاعی در یک ساله اول کاری خود ثبت کند.

به گزارش جرس وی در لیست وعده‌های روحانی به مواردی اشاره کرد که دولت روحانی آنها را مسکوت گذاشته و یا در آنها موفق نبوده است. تحقق بازگشت ایرانیان، کاهش برخوردهای پلیسی امنیتی، رفع حصر موسوی و کروبی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، گسترش مشارکت سیاسی، بهبود حقوق شهروندی، احیای سازمان برنامه و بودجه، کاهش محدودیت‌های آزادی بیان و اجتماعات، رونق فعالیت حزبی و مواردی از این دست جزو لیست وعده‌های روحانی بود که افشاری عملکرد دولت را در آنها ضعیف و ناکارآمد خواند.

منبع : کیهان