سایت ضد انقلاب "روز آنلاین" در یادداشتی به بررسی گمانه زنی های رسانه های داخلی برای انتخاب شهردارآینده تهران پرداخت.

"روزآنلاین" نوشت: «با مشخص شدن ترکیب شورای شهر تهران که محافظه کاران با اختلاف اندکی از اصلاح طلبان دست بالا را در آن دارند، رایزنی های سیاسی برای انتخاب شهردار تهران به سطح رسانه ها کشیده شده است.از یک سو محافظه کاران می کوشند محمدباقر قالیباف را در پست کنونی اش ابقاء کنند و از دیگر سو، اصلاح طلبان در تلاش اند تا محسن هاشمی را، همانطور که در زمان تبلیغات وعده داده بودند، به "خیابان بهشت" بفرستند.

 

طی روزهای گذشته محمد باقر قالیباف تلاش زیادی برای جلب نظر اعضای شورای شهر و همچنین طیف های محافظه کاران داشته است. در مقابل اصلاح طلبان نیز از لزوم تغییر مدیریت در شهر تهران سخن گفته اند و رای ۷۰۰ هزار تایی قالیباف در تهران را نشانه ضرورت تغییر او می دانند و گزینه هایی چون محسن هاشمی، محمد علی نجفی و معصومه ابتکار را به عنوان گزینه های پیشنهادی خود برای رفتن به خیابان "بهشت" تهران معرفی می کنند.»

 


این سایت افزود: «در این میان، سخنان احمد مسجد جامعی مبنی بر "قطعی بودن برکناری" قالیباف از سمت شهر داری، نزاع بر سر پست مهم شهرداری را افزایش داده است.

 

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران و سرلیست اصلاح طلبان درباره انتخاب شهردار در ابتدای هفته گفته بود: "شورا برای شهردار تهران تصمیم‌گیری خواهد کرد. هرچند در تهران کارهای بزرگی صورت گرفته اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است. اما در مورد اینکه از تجربه‌های جدید بتوانیم استفاده کنیم این هم یک شرط و پیش‌فرضی است برای فعالیت‌های شهردار آینده. شهردار تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری فقط ۷۰۰‌هزار رأی را به خود اختصاص داد و این نشان‌دهنده اقبال مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری است. این نگرش را خود آقای قالیباف هم دارد که این ۷۰۰‌هزار رأی آقای قالیباف در تهران موید این موضوع است".

 

او افزوده بود: "تهران آوردگاهی است که بسیاری از بحث‌های انتخاباتی خود را با استناد به توفیق مردم تهران مطرح می‌کرد. در عین حال وی حوزه نیروی انتظامی را مکرر مورد تأکید قرار می‌داد و تنها ۷۰۰‌هزار رأی در تهران به قالیباف داده شد و این رای‌ها‌ گران تمام شد با توجه به اینکه در این مدت در تهران خیلی هزینه شده است، همین چندساله که در نظر بگیریم، قیمت هر رأی مشخص می‌شود".»

 


روزآنلاین در ادامه با اشاره به واکنش طرفدار قالیباف به این گونه اظهار نظرها نوشت: «اما تحرکات اصلاح طلبان برای کنار زدن قالیباف و جانشینی محسن هاشمی، به مذاق اطرافیان قالیباف و البته هواداران جبهه پایداری خوش نیامده است.

 

در همین راستا سایت فردا،حامی قالیباف، نوشته است: "آقای مسجد جامعی! اصلا فرض بگیریم که آقای قالیباف از ۱۸ سالگی و روزهای اول جنگ که آرام و قرار نداشت و پشت دژ شلمچه در مقابل دشمن ایستاد تا قرارگاه خاتم و نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی و در زمان افتتاح پروژه های عظیم شهر تهران در سال ۹۲ هر کاری که انجام می داد برای رسیدن به ساختمان پاستور و کسب کرسی ریاست جمهوری بوده و هیچ نیت دیگری جز این نداشته باشد. آیا جنابعالی به عنوان عضو شورای شهر با نیت ایشان مشکل داشتید؟ یا با سرعت خدمت رسانی ایشان؟ یا با وفای به عهد او در انجام پروژه ها؟ یا با همراهی با شورای شهر در اجرای دقیق طرح و برنامه جامع پایتخت؟ آیا این ایرادی دارد که نامزد ریاست جمهوری کارنامه و سابقه کاری خودش را به جای تخریب دیگران و یا عاریه گرفتن از شخصیت های دیگر در معرض انتخاب و رای مردم قرار دهد؟ حتی فرض کنید اصلا با نیت احراز پست ریاست جمهوری شخصی با عملکرد خودش تلاش می کند اما دیگری با دروغ و ناجوانمردی و دلالی سیاسی، به نظر شما کدامیک بیشتر قابل بازخواست هستند؟ در این شهر و کشور کسانی که مسوولیت داشتند و کاری نکردند یا زحمت کشیدند و پسرفت را به ارمغان آوردند، در موضع طلبکاری می نشینند، آن وقت کسی که کار کرده و تحول ایجاد کرده مورد بازجویی قرار می گیرد که تو بیا بگو با چه نیتی این کارها را انجام دادی؟! آقای مسجد جامعی! فعالیت های قالیباف در شهر تهران برای کسانی گران تمام شد که مجبور شدند از رجانیوز تا بی بی سی را به خط کنند تا این کارنامه موفق را مخدوش کنند و اعتراف می کنیم که سرمایه گذاری آنها جواب داد!"

 

سردار طلایی، دیگر عضو شورای شهر و چهره نزدیک به قالیباف هم به اظهارات مسجد جامعی واکنش نشان داده و تاکید کرده است که رای ۷۰۰ هزارتایی قالیباف در تهران دلیل محکمی برای نا رضایتی شهروندان از عملکرد او نیست.

 

با وجود مخالفت هواداران قالیباف با تلاش های اصلاح طلبان برای برکناری وی، حسین مظفر، رئیس ستاد انتخاباتی وی احتمال کنار رفتن او را با گفتن اینکه "اگر به قالیباف در دولت پیشنهاد شود، او به دولت خواهد رفت" تقویت کرده است.»

 


این سایت درادامه از تلاش اصلاح طلبان برای شهردار کردن محسن هاشمی سخن گفته می نویسد: «از سوی دیگر در کنار تلاش اصلاح طلبان برای کنار زدن قالیباف، تلاش ها برای شهردارکردن محسن هاشمی نیز افزایش یافته است.

صادق زیبا کلام که این روزها به دلیل نزدیکی به جریان پیروز در انتخابات ریاست جمهوری، سخنانش بازتابی از تفکرات اعتدالگرایان است، درباره شهردارشدن فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی چنین گفته است: "آن بخش از اصولگرایان که به دنبال پیشرفت، کارآمدی، پاسخگویی و مدیری غیرخطی هستند از شهردار شدن محسن هاشمی دفاع می‌کنند، ولی برخی از اصولگرایان که نگاه‌شان خطی و جناحی است به جای این‌که به دنبال مدیری کارآمد باشند به دنبال مدیری هستند که به مواضع سیاسی شان نزدیکتر است. احتمالا محسن هاشمی به صورت ناپلئونی در شورای شهر رای بیاورد و شهردار تهران شود".

 

این اظهارات و افزایش زمزمه ها درباره حضور محسن هاشمی در سمت شهردار، با واکنش تند رجانیوز، ارگان جبهه پایداری مواجه شده است.

 

رجانیوز در مطلبی با اشاره به ردصلاحیت محسن هاشمی در انتخابات شوراها، نوشته است: "تلاش‎های رسانه‎ای و بعضا لابی‎های سیاسی برای تحمیل محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران در روزهای گذشته و پس از روشن شدن ترکیب شورای شهر تهران شدت گرفته است و این در حالی است که صلاحیت هاشمی حتی برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران نیز تایید نشده است. این تلاش‎ها در شرایطی صورت می‎گیرد که اکثریت اعضای شورای شهر تهران معتقد به مشی گذشته این شورا در دوره‎های دوم و سوم هستند و به نظر می‎رسد با جمع‎بندی این اکثریت، امیدی برای عملی شدن این فضاسازی رسانه‎ای یعنی تصدی شهرداری تهران توسط محسن هاشمی وجود نداشته باشد. آنچه این روزها به صورت زمزمه‎ای نگران کننده مطرح شده است، باز شدن پای برخی معاملات سیاسی و یا اقتصادی برای تحقق این موضوع در شهر تهران است. به نحوی که این گزارشات از تلاش برای راضی کردن بخشی از اعضای اکثریت به این امر در قبال برخی امتیازات در دولت جدید، حکایت دارد. هر چند با توجه به سابقه رد صلاحیت محسن هاشمی برای حضور در شورای شهر تهران، به نظر نمی‎رسد او صلاحیت تصدی پست شهرداری تهران را نیز بدست بیاورد و به نظر می رسد از نظر قانونی با موانعی برای تصدی این پست حتی در صورت همراهی اکثریت شکننده شورای شهر تهران روبرو شود. در همین حال برخی چهره‎های اصولگرای حاضر در شورای شهر تهران نیز از مطرح بودن نام چند گزینه خوشنام و توانمند برای تصدی این مسئولیت خبر داده‎اند، موضوعی که در روزهای آینده اخبار بیشتری از آن در رسانه‎ها مطرح خواهد شد".»

 

به نوشته این سایت: «محسن هاشمی هنوز درباره این گمانه زنی ها واکنشی نشان نداده و به نظر می رسد که بی میل به کسب کرسی شهرداری تهران نیست.

از سوی دیگر یک عضو شورای شهر از جناح راست، از تغییر شهردار تهران خبر داده و گفته است: "ممکن است نام‌هایی که در رسانه‌ها برده می‌شود و حتی نام‌هایی که هنوز در رسانه‌ها برده نشده برای معرفی به عنوان شهردار تهران در شورا مطرح شود اما باید فرصت واحدی به تمامی کسانی که برای شهرداری مطرح هستند داده شود تا برنامه‌های خود را ارایه کنند. برای ارتباط و تعامل بیشتر درخواست کرده‌ایم که اعضای شورای چهارم با هم دیدار داشته باشند".

او با این گفته، رفتن قطعی قالیباف از شهرداری را به شکلی تلویحی تایید کرده است.»