رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید فرهنگ را درست تعریف کنیم، گفت: رهبری راضی نیستند که در سال فرهنگ دنبال این باشیم که کسانی که خوب می‌خوانند را از میدان به در کنیم یا خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند را نگذاریم ظاهر شوند.

دانلود لینک مستقیم صوت با حجم 1.5 مگابایت

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از تسنیم، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام امروز در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر که در کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به نامگذاری سالجاری به عنوان اقتصاد و فرهنگ گفت: یکی از آرزوهای من این است که بتوانم برای ایجاد فرهنگ کاری انجام دهم برای اینکه در بحث فرهنگ وقتی در قشر سنتی صحبت می‌شود از زن، آرایش زن، موسیقی و یا فیلم صحبت می‌کنند و جلسه را برهم می‌زنند. خیال می‌کنند فرهنگ این است در حالی که این از هزارمین مسائل فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری راضی نیستند که در سال فرهنگ دنبال این باشیم که کسانی که خوب می‌خوانند را از میدان به در کنیم و یا خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند را نگذاریم ظاهر شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تجسس را از بدترین رویه‌های ضداخلاقی عنوان کرد و با بیان اینکه ما حق نداریم وارد زندگی و عقاید مردم شویم گفت: حق نداریم اصرار مردم را بفهمیم، چه برسد به آن که آن را افشاء کنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ما حق شنود در منازل و ماشین‌های مردم را هم نداریم این اقدامات را خطایی بزرگ عنوان کرد و افزود: به اسم امنیت مرتکب چنین خطاهایی می‌شوند همه اینها ضداخلاقی است.

وی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر افزود: باید مصادیق فرهنگی را که رهبری می‌خواهند پیدا و انجام دهید و من هم به شما کمک می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین در خصوص مدیران سابق کتابخانه ملی اظهار داشت: اولین رئیس این کتابخانه آقای رجبی بودند و وقتی که جناب آقای خاتمی از دولت من استعفا دادند مسئولیت این مرکز را برعهده گرفتند. البته او را اذیت کردند و مجبور به استعفا شد.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به اینکه ما باید فرهنگ را دست تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: آقا در زمان ریاست جمهوری من موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و دیگران سراغ مسائل دیگری رفتند. آقا گفتند ما چی گفتیم و اینها چی می‌گویند.

در همین زمینه روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه چهارشنبه 117 اردیبهشت 1393 خود نوشت:

هاشمی مسئله اصلی فرهنگ را پیدا کرد؟!

هاشمی رفسنجانی گفت: یکی از آرزوهای من این است که برای نجات فرهنگ کاری را انجام دهم برای اینکه در بحث فرهنگی وقتی در قشر سنتی پیرامون زن، آرایش زن، موسیقی و یا فیلم صحبت می‌شود جلسه را به هم می‌زنند و خیال می‌کنند که فرهنگ این است در حالی که این از هزارمین مسائل فرهنگ است.

وی که در بازدید از کتابخانه ملی سخن می‌گفت، افزود: رهبری هم راضی نیستند که در سال فرهنگ ما دنبال این باشیم که کسانی که خوب می‌خوانند را از میدان به در کنیم و یا خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند را نگذاریم ظاهر شوند.

هاشمی با بیان اینکه باید مصداق فرهنگی را که رهبری در نظر دارند پیدا کرده و انجام دهیم، خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر گفت؛ من کمک می‌کنم و شما هم این کار را شروع کنید.

اشاره آقای هاشمی برای نجات فرهنگ در حالی است که برخی دولتمردان همراه وی- نظیر خاتمی و مهاجرانی- اساسا منکر موضوع تهاجم فرهنگی بودند و به ولنگاری فرهنگی و عدم مقابله با علت‌های هرز این عرصه اعتقاد داشتند.

از سوی دیگر اظهارات آقای هاشمی فاقد دقت و استدلال فقهی و شرعی است. این تعبیر که «کسانی که خوب می‌خوانند» در ضوابط دینی و فقهی چه مفهومی دارد؟ و کدام هنرمند را به خاطر خوب خواندن از میدان به در کرده‌اند؟ آیا خواننده‌ای که در شبکه دولتی انگلیس، مجیز رژیم پهلوی را می‌گوید قابل تکریم است؟ و از طرف دیگر کجای اسلام ملاکی با این مضمون قید شده که «خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند باید ظاهر شوند» و یا کجای این مملکت از ظاهر شدن یک خانم به صرف قیافه زیبا جلوگیری شده است؟ اما اگر منظور خودآرایی و خودنمایی است که منطق قرآن دراین‌باره روشن است مگر اینکه بخواهیم اجتهاد مقابل نص کنیم.

و بالاخره باید گفت بخشی از شکل فرهنگ کشور ما کاربست این قبیل ادبیات و ترویج آشفتگی فرهنگی است که نه تنها کمکی به رونق فرهنگ اسلامی - ایرانی نکرده بلکه زحمت‌ افزا نیز شده است. در حقیقت شبهه‌افکنی و ایجاد ابهام و سردرگمی، از سوی برخی نخبگان، بخشی از رنج بزرگی است که مردم ما در حوزه فرهنگ متحمل شده‌اند.

دانلود لینک مستقیم صوت با حجم 1.5 مگابایت