در سالهای پس از انقلاب اسلامی، غرب به سرکردگی امریکا و با تکیه بر این ادعای غیرواقع که ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است، در پی جلب آرای عمومی به منظور دشمنی با نظام اسلامی و در نتیجه کند کردن مسیر انقلاب بوده است. در این میان، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی بیشترین حجم دروغ های امریکا را شامل شده که هنوز هم ادامه دارد.

اما نظرسنجی هایی که گاه و بیگاه از طریق رسانه های مورداعتماد دولت های غربی منتشر می شوند نشان می دهند در این میان اشکالی وجود دارد! بسیاری از مردم امریکا درباره ی خطر ایران برای منطقه ی غرب آسیا و کل جهان با کاخ سفید هم نظر نیستند!
در نظرسنجی بین المللی که توسط سی ان ان (و یک سازمان دیگر) در تاریخ ۱۶ تا ۱۹ آوریل و از طریق تلفن انجام شد، به طور تصادفی از ۱۰۱۸ نفر اقراد بالغ از میلت های گوناگون سوال هایی پرسیده شد. طبق آمار به دست آمده، ۶۸% از مردم معتقدند این داعش است که خطر جدی و مهلکی برای امنیت جهان به شمار می رود. اما در پاسخ به پرسش مشابهی در باره ی ایران، کره ی شمالی، روسیه و چین، این اعداد به ترتیب ۳۹%، ۳۲%، ۲۵%، و ۱۸% بودند.
در نظرسنجی مشابهی در ماه مارس نیز ۷۹% از مردم امریکا اعلام نگرانی کرده بودند که با توجه به خطر داعش، جهان به سمت جنگهایی گسترده تر پیش خواهد رفت. اما وقتی درباره ی ایران از دموکراتها، جمهوری خواهان، و افراد مستقل سوال شد، جمهوری خواهان بیش از سایرین از خطر ایران نگرانند. ۵۳% از آنان ایران را تهدیدی جدی قلمداد می کنند در حالیکه این رقم برای دموکرات ها و افراد مستقل به ترتیب ۳۸% و ۲۹% است.
در این نظرسنجی، ۵۳% از مردم تمایل دارند ایران و امریکا به توافقی برسند که طی آن تحریم های اقتصادی ایران در قبال محدودیت های بیشتر بر برنامه ی هسته ای ایران در کنار بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران تخفیف یابند. ۴۳% مخالف توافق هستند. در این میان ۶۷% از دموکرات ها از توافق حمایت کرده و ۶۰% از جمهوری خواهان با آن مخالفند. اما لیبرال ها با ۶۹% حمایت از توافق، قوی ترین پشتیبانی را از آن دارند.
با دقت در دیگر آمار این نظرسنجی مشخص می شود از بین ۳۹ درصدی که ایران را خطری جدی قلمداد می کنند، ۵۶% با توافق مخالفند. اما دو سوم از ۲۷ درصدی که ایران را خطری جدی برای امنیت جهان نمی دانند یا اصولا ایران را بی خطر برای دیگران عنوان می کنند با توافق موافقند.
۶۱% از امریکایی ها اعتقاد دارند اگر توافقی حاصل شد و ایران از آن تخطی کرد باید با گزینه ی نظامی جلوی آن را گرفت! اما حمایت از گزینه ی نظامی بیشتر در بین افرادی ملاحظه می شود که اصولا با هرگونه توافقی مخالفند. ۷۰% از مخالفین توافق، تمایل به گزینه ی نظامی دارند!
این نظرسنجی در حالی انجام گرفته است که کارشناسان ایرانی و ۱+۵ در حال ادامه ی مذاکرات برای تدوین متن نهایی توافق هستند. در همین رابطه دیروز دور دوم رایزنی‌های سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت یم ساعت و نیم ادامه داشت و معاونان ظریف و موگرینی نیز بعدازظهر امروز چهارشنبه به مدت ۲ ساعت و نیم به گفت‌وگو در هتل پله کوبورگ شهر وین پرداختند. امروز هم قرار است سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف و وندی شرمن معاون جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشینند.
از سویی، سناتورهای امریکایی که همچنان بر طبل مخالفت با توافق می کوبند، برای موافقت خود هشت شرط را اعلام کرده اند. سناتور لیندسی گراهام در اینباره اعلام کرد: ”ما برای موافقتمان با توافقی که دولت قصد امضای آن را دارد شروطی داریم. مثلا حداقل ۶۰ نفر از اعضای کنگره باید از توافق نهایی حمایت کنند. اما اگر این اتفاق نیفتاد دولت باید برای دستیابی به توافقی بهتر تلاش کند.” گراهام در ادامه افزود: ”البته رد کردن مصوبه ی دولت به معنی پایان کار نیست. بلکه به این معنی است که مذاکرات باید ادامه یابند تا توافق بهتری که به صلاح امریکاست حاصل شود.”
وی دیگر شروط مذکور را اینگونه توصیف نمود:
هرتوافقی با ایران
- باید به ایران اجازه دهد فقط به حدی اورانیوم غنی کند که یک رآکتور برق هسته ای تجاری را تامین می کند.
- باید منجر به بستن تمام پایگاه های هسته ای در ایران شود که ارتباطی با برنامه ی هسته ای تولید برق ندارند.
- باید مستلزم این باشد که بازرسین، تبعیت و اطاعت ایران (از آنان و از توافق) را پیش از برداشتن هرگونه تحریمی و پیش از آزادسازی هر پولی به ایران تایید کنند.
- باید پروسه ای را تدارک ببیند که طی آن در صورت تخلف ایران از توافق، به سرعت تحریم ها به جای خود برگردند.
- باید ایران را از انجام تحقیقات مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته و توسعه ی آنان باز دارد.
- باید تمام اورانیوم غنی شده در ایران را از این کشور خارج کند.
- باید پرزیدنت باراک اوباما تضمین کند که پیش از برداشتن تحریم‌ها، ایران دیگر حامی گروه های تروریستی نیست.(+)
"Our President, analytical news site"