««پیش از آغاز مذاکرات در هفته گذشته، مقامات دولتی ایران لحن خوشبینانه ای درباره شانس رسیدن به توافق جامع قبل از ضرب الاجل 20 جولای اتخاذ کردند که البته چنین شانسی بعید به نظر می رسید. پس از خاتمه یافتن گفتگوها، یک مقام برجسته آمریکایی از "مشکلات بزرگ" سخن گفت و نماینده ایران در مذاکرات نیز اظهار داشت: "ما شکست خوردیم".

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست (WP) در مقاله دیروز خود زیر عنوان "مسیر سخت برای توافق هسته ای با ایران" نگاهی داشته به مذاکرات هسته ای و تاکید می کند، در شرایط کنونی برگ برنده در دست دولت اوباماست چراکه تحریم ها همچنان به اقتصاد ایران فشار می آورند و بخش اعظم فعالیت های هسته ای این کشور نیز متوقف شده است.
این روزنامه آمریکایی مدعی است، موضع دولتمردان ایران، قبل و پس از دور چهارم مذاکرات وین "نامتعادل" بوده و " این عدم تعادل می تواند به نفع آمریکا و متحدانش باشد".
خلاصه ای از تحلیل واشنگتن پست درمورد روند مذاکرات هسته ای، از منظرتان می گذرد:
««پیش از آغاز مذاکرات در هفته گذشته، مقامات دولتی ایران لحن خوشبینانه ای درباره شانس رسیدن به توافق جامع قبل از ضرب الاجل 20 جولای اتخاذ کردند که البته چنین شانسی بعید به نظر می رسید. پس از خاتمه یافتن گفتگوها، یک مقام برجسته آمریکایی از "مشکلات بزرگ" سخن گفت و نماینده ایران در مذاکرات نیز اظهار داشت: "ما شکست خوردیم".
اختلاف در اظهارات دولتمردان ایران، انعکاس دهنده عدم تعادلی اساسی تر است که می تواند به نفع آمریکا و متحدانش باشد.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نسبت به اوباما احساس نیاز شدیدتری برای رسیدن به توافق دارد. اقتصاد ایران همچنان تحت فشار تحریم های بین المللی قرار دارد و پیش گویی های مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه کنترل معاملات و سرمایه گذاری ها در ایران پس از توافق موقت و کاهش نسبی تحریم ها، فروخواهد ریخت، درست از آب درنیامده است.
روحانی با وعده مذاکره و احیای اقتصادی، رای آورد و در شرایطی که بیشتر جنبه های برنامه هسته ای ایران متوقف شده برای تحقق این وعده ها تحت فشار قرار دارد. اما اوباما می تواند منتظر بماند و حتی ممکن است تمدید شش ماهه گفتگوها مورد علاقه وی باشد.
مذاکرات این هفته نشانه بدی بود. یک مقام برجسته آمریکایی گفته: ما نمی دانیم آیا ایران خواهد توانست تصمیماتی سخت و دشوار لازم را بگیرد یا خیر. اصلی ترین گام ها در این میان، مربوط به مراحلی است که تولید مواد لازم برای بمب را در کمتر از شش ماه تا یکسال توسط ایران، غیرممکن سازد. چارچوب زمانی که جان کری در دیدار اخیر با کنگره به آن اشاره کرد.
واشنگتن پست: کنگره یا اسرائیل درصورت نارضایتی می توانند توافق با ایران را به هم بزنند
این زمان می تواند برای اسرائیل و بسیاری از اعضای کنگره، بسیار کوتاه به نظر بیاید اما ایران را ملزم خواهد کرد که اکثریت 19.000 سانتریفیوژ نصب شده خود را از بین ببرد. این درحالی است که تاکنون مقامات ایران -حداقل در اظهارات عمومی- گفته اند، نه تنها زیرساخت های موجود هسته ایشان را از بین نمی برند بلکه خواهان اضافه کردن هزاران سانتریفیوژ جدید و تولید نسل جدید ماشین ها با سرعت بیشتر، هستند.
[جام: پیشتر یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود به رویترز (Reuters) گفته بود: ما برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های خود که استفاده صلح آمیز دارند، حداقل به 100.000 سانتریفیوژ نسل اول نیازداریم. وی افزود: ما برنامه هایمان برای ساخت 20 نیروگاه جدید را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده ایم.]
مساله کلیدی دیگر موشک های بالستیک هستند. مقامات آمریکایی گفته اند، در توافق نهایی باید به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران از جمله برنامه موشکی این کشور، پرداخته شود. اما رهبر ایران هفته پیش درخواست غرب برای محدودیت موشکی ایران را "احمقانه و ابلهانه" خواند.
 [ جام: اشاره به این بند از بیانات رهبر انقلاب: آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است.]
اگر این اختلافات بتواند به طریقی حل شود، مانع نهایی، تعیین مدت محدودسازی برنامه هسته ایران خواهد بود. ایران توافق نهایی 3 تا 5 ساله را می خواهد که پس از آن کنترل ها برداشته شود اما نظر آمریکایی روی یک دهه یا بیشتر از آن است.
از سوی دیگر، اگر کنگره یا اسرائیل از امتیازات داده شده توسط دولت اوباما ناراضی باشند، می توانند توافق هسته ای با ایران را به هم بزنند و مخالفان مذاکرات در ایران نیز حرف هایی برای گفتن دارند. بنابراین خوش بینی های ابراز شده چندان هم واقع بینانه نبوده است.»»

منبع: جام نیوز