سخن از حضور ایران در خلیج مکزیک اولین بار از طریق فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شد. سردار فدوی در پاسخ به درخواست جدید آمریکایی‌ها برای ایجاد خط تلفن سرخ با بیان اینکه ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم ، افزود: از نظر جمهوری‌اسلامی ایران حضور آمریکا در خلیج‌فارس، نامشروع است و معنا و مفهومی ندارد. . .

اولین پیام جمهوری اسلامی ایران به خط سرخ ارتباطی تهران – واشنگتن با موفقیت صادر شد.پس از آنکه 15 ناوگروه اعزامی ارتش، به منظور حفظ خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران و برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری ایرانی در برابر تهدیدات دزدان دریایی به خلیج عدن اعزام شدند، شانزدهمین ناوگروه اعزامی شامل ناو لجستیکی بندرعباس و ناوشکن بومی جماران، به تنگه باب المندب و دریای سرخ اعزام شد.

هرچند، پیش از این ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش شامل ناو لجستیکی خارک و ناوشکن الوند به منظور اولین حضور در دریای مدیترانه، از دریای سرخ نیز عبور کرد، اما این برای اولین بار است که یک ناوشکن بومی ایرانی در این دریا حاضر خواهد شد.

در همین راستا معاون عملیات نیروی دریای ارتش با بیان اینکه ناوشکن جماران در اولین ماموریت برون‌مرزی خود، پس از عبور از تنگه باب‌المندب، وارد دریای سرخ خواهد شد، یادآور شد: دریای سرخ دقیقا پشت خلیح عدن قرار دارد و ناوگروه شانزدهم، طبق برنامه ماموریتی که دارد، با عبور از تنگه باب‌المندب وارد این دریا خواهد شد.

امیر دریادار سید محمود موسوی ماموریت اصلی ناوگروه اعزامی را تامین امنیت خطوط کشتیرانی ایران در منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به قابلیت ناوشکن جماران در حمل بالگرد، در این ماموریت، بر اساس نیاز، از این امکان نیز استفاده خواهد شد.

همراهی ناوشکن جماران با شانزدهمین ناوگروه اعزامی جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد پس از آن صورت گرفت که فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی این نیرو برای اعزام ناوگروه به نزدیکی مرزهای آبی آمریکا خبر داد. امیر دریادار سیاری با بیان اینکه همانگونه که استکبار جهانی در نزدیک مرزهای آبی ما حضور دارد، ما هم با کمک سربازان ولایی این نیرو در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضور قدرتمندانه خواهیم داشت، افزود: ناوگروه‌ها و زیردریایی‌های ایران در خلیج عدن و دریای سرخ موجب افتخار و عزت مردم ایران و دیگر کشورهای مسلمان منطقه است. وی اضافه کرد:‌ بحث حضور نیروی دریایی ارتش ایران در آب‌های آزاد به این مناطق ختم نمی‌شود لذا ما باید قدرت حضور در تمام آب‌های آزاد را داشته باشیم. این اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حضور در مرزهای آبی ایالات متحده پس از آن صورت گرفت که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی از نبود خط تماس ویژه موسوم به تلفن سرخ میان تهران و واشنگتن انتقاد کرد. مولن در اظهاراتش در دانشگاه میامی از اینکه آمریکا از سال ۱۹۷۹ تاکنون هیچگونه خط ارتباط مستقیمی با ایران نداشته است و احتمالا این مساله زمینه‌ساز بروز‌ قضاوت‌های اشتباه متعدد و در نتیجه ایجاد مشکل در صورت بروز بحران بین 2 طرف خواهد شد، ابراز نگرانی کرده و یادآور شده است: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد، امكان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی برقرار بود». پس از این اظهارات مولن ، یک مقام پنتاگون گفت که واشنگتن در حال بررسی برقراری خط مستقیم بحران نظامی یا تلفن سرخ با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خلیج فارس پرهیز شود.

به طور حتم یکی از علل اعزام ناوشکن جماران در قالب شانزدهمین ناوگروه اعزامی ایران به آبهای آزاد، آموزش جدی و مهم در عرصه دریانوردی و نیز اشراف اطلاعاتی برای خدمه این ناوشکن برای حضورهای بعدی حتی در خلیج مکزیک خواهد بود.

سخن از حضور ایران در خلیج مکزیک اولین بار از طریق فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شد. سردار فدوی در پاسخ به درخواست جدید آمریکایی‌ها برای ایجاد خط تلفن سرخ با بیان اینکه ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم ، افزود: از نظر جمهوری‌اسلامی ایران حضور آمریکا در خلیج‌فارس، نامشروع است و معنا و مفهومی ندارد.
کارشناسان مسائل نظامی اظهارات فرماندهان نظامی کشورمان را واکنش برون منطقه ای جمهوری اسلامی ایران به حضور ناوهای آمریکا در منطقه بر اساس راهبردی دانسته اند که نقطه آغاز دفاع از ایران را در خارج از مرزهای كشور تعیین می‌کند.